• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chronoswiss 77990

xuper

Cartier
2-Faktor
935CFCBE-AE4C-4E87-9FD6-D6D8BBC747F7.jpeg
47F3FBA7-9A9E-4437-8F0C-DF11559F7B36.jpeg
Hej alla klocksnackare!
Jag fick denna klocka i 25års present av min mor, gillar den skarpt men har svårt att hitta någon direkt information om den. Så jag tänkte höra om någon här sitter på info om denna klocka, ALL info uppskattas :)
 
H

Hysteria

Guest
Kul. Men om du fick den av mor din, borde hon inte ha lite info om vart den kommer ifrån? Detta är ju inte en BNIB direkt, kanske finns det lite historia bakom? Roligare än att ta reda på urverk och dylikt imo. Cool månfas.
 

xuper

Cartier
2-Faktor
Kul. Men om du fick den av mor din, borde hon inte ha lite info om vart den kommer ifrån? Detta är ju inte en BNIB direkt, kanske finns det lite historia bakom? Roligare än att ta reda på urverk och dylikt imo. Cool månfas.

Min mor köpte den på en auktion, enligt auktionsbolaget så är den från ~87, men det är också den enda vettiga informationen från dem. Fullset utan stämplat cert så det hjälper inte heller. Urverk osv är iallafall för mig intressant, men även om tillverkaren generellt :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ser ut som en äldre variant av en Sirius.
Spontant känns inte kronan som stiltypisk för Chronoswiss men det kanske har med åldern att göra.

Edit: det är en Lunar Chronograph (verkar ha tillverkats mellan 90-99) så det hänger inte riktigt ihop med ditt årtal. Sitter ett Valjoux i den och kronan är helt rätt på modellen.
 
Senast ändrad:

xuper

Cartier
2-Faktor
Ser ut som en äldre variant av en Sirius.
Spontant känns inte kronan som stiltypisk för Chronoswiss men det kanske har med åldern att göra.

Edit: det är en Lunar Chronograph (verkar ha tillverkats mellan 90-99) så det hänger inte riktigt ihop med ditt årtal. Sitter ett Valjoux i den och kronan är helt rätt på modellen.
Stort tack för infon! Får man fråga var du hittade detta nånstans? :)
 

xuper

Cartier
2-Faktor
Enligt ett inlägg på ett Tyskt forum (uhrforum.de) tillverkades modellen mellan 1985-1990 och fanns med i deras katalog 1985. Urverket är ett ETA/Valjoux 7750, och boetten har 10 Micron gulddoublé. Google är din vän ;)
Precis detta jag letade efter, stort tack! Tur att det finns folk som hanterar Google (och tyska) bättre än vad jag gör :banghead:
Har du nån koll på hur känslig guld pläteringen är generellt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Precis detta jag letade efter, stort tack! Tur att det finns folk som hanterar Google (och tyska) bättre än vad jag gör :banghead:
Har du nån koll på hur känslig guld pläteringen är generellt?
20 micron är ganska normalt och inte speciellt tjockt, så viss försiktighet är nog bra om den ska hålla sig länge. Vintage klockor brukar ha 80 micron eller mer och är ganska tåliga
 
Senast ändrad:

xuper

Cartier
2-Faktor
Här är ett exempel på Gold Cap där man ser guldet över stålet. 200 micron är alltså 0,2mm och lika tjockt som själva strecket på en linjal ;) Din är alltså 0,01mm och dagens double 0,005mm
Inkedomega_cap_LI.jpg

Lite värdelöst vetande har ingen dött av ;)
Detta är vad jag skulle kallar för värdefullt vetande, alltid kul att lära sig något nytt :cigar:
 
Topp