• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Nu till min fundering.. går det att renovera insidan så att den håller tätt? Var ska man isåfall lämna in den och vad skulle det kunna kosta? Nu mer bilder!

Tack för att jag får dela min glädje i tråden!

Det ser ut som att själva lådan och locket är intakt (dvs inga skarvar där fukt kan slinka ut) så det borde ju räcka med att bara täta öppningen mellan locket och själva lådan. En tunnare list av gummi skulle kanske funka? Det enda man nog bör tänka på är att 1) Det får inte bli för tätt, viss cirkulation är att föredra (men inget stort problem om du kör med beads) och 2) undvk material som luktar eftersom cigarrer kan ta åt sig så att det påverkar smaken.

Om jag vore som du skulle jag köpa en tub med beads och kanske en hygrometer (digital) och sedan är det bara att försiktigt börja prova sig fram. Tex ett platt gummiband i diskret färg skulle du kunna börja med.

Detta blir lite Off topic men ändå tillräckligt on topic för att jag inte ska skämmas för att lägga detta här.
Nåväl, jag tog nyligen examen från universitetet och fick av min farmor en examenspresent. Denna bestod av en humidor/tobakslåda som min farfars farfar fått av vänner på sin 70-årsdag enligt inskriptionen. Superkul såklart! Lägger in lite bilder här för att det inte ska bli för mycket text.
IMG_1996.JPG

IMG_1997.JPG

Sådär. Inte nog med att jag fick ett silverskrin till cigarrer, det var dessutom packat med roliga reliker!
Nu till min fundering.. går det att renovera insidan så att den håller tätt? Var ska man isåfall lämna in den och vad skulle det kunna kosta? Nu mer bilder!
IMG_2002.JPG

IMG_1998.JPG

image.jpg

Någon som känner igen någon av cigarrerna? Kan tänka mig att den ryska är från tiden kring andra världskriget eller tidigare.
image.jpg

Tack för att jag får dela min glädje i tråden!
Sjukt cool!!
Ett snabbt och säkert alternativ är att helt enkelt placera en lagom stor plastlåda med lock inuti, och förvara cigarrerna och beads där, med lite plats bredvid för snoppare mm.
Snyggt i hyllan, bra för cigarrerna... :)

Sjukt cool!!
Ett snabbt och säkert alternativ är att helt enkelt placera en lagom stor plastlåda med lock inuti, och förvara cigarrerna och beads där, med lite plats bredvid för snoppare mm.
Snyggt i hyllan, bra för cigarrerna... :)
Bra idé, tills man kommer sig för att lösa det permanent om inte annat! Jag vet att det har varit på tal förut men var kan jag hitta passande plastlåda tro?

Bra idé, tills man kommer sig för att lösa det permanent om inte annat! Jag vet att det har varit på tal förut men var kan jag hitta passande plastlåda tro?

Jag kom just på att jag har ju löst precis samma problem med en vintage humidor (en gammal rackare från Davidoff som min kära hustru köpte åt mig i nyårspresent år 2000 i Geneve). Problemet med den var, precis som på din, att locket inte var tillräckligt tätt. Jag tog därför glad pack och vek ca 4-5 ggr och med en bredd på ca 3-5 mm och lade det sedan direkt på skarven. Har funkat perfekt. Och så beads som sköter fuktigheten.

Jag kom just på att jag har ju löst precis samma problem med en vintage humidor (en gammal rackare från Davidoff som min kära hustru köpte åt mig i nyårspresent år 2000 i Geneve). Problemet med den var, precis som på din, att locket inte var tillräckligt tätt. Jag tog därför glad pack och vek ca 4-5 ggr och med en bredd på ca 3-5 mm och lade det sedan direkt på skarven. Har funkat perfekt. Och så beads som sköter fuktigheten.
Absolut värt ett försök! Ska bara köpa en lös hygrometer för att kunna övervaka täthet!

Vad blir det för nyårscigarr mina herrar? Försöker börja dagen med en riktigt bra cigarr och om möjligt nåt även på kvällen men oftast är det många andra faktorer som "stör".

Vad blir det för nyårscigarr mina herrar? Försöker börja dagen med en riktigt bra cigarr och om möjligt nåt även på kvällen men oftast är det många andra faktorer som "stör".
Troligen står jag utomhus efter tolvslaget i minus tjugo grader med alldeles för hög promille och smaklökar som gått och lagt sig för länge sedan.
Så det kommer nog bli det billigaste jag hittar i lådan.;)

Kommer befinna mig i Florida så det inbjuder ju till njutning när man slipper minusgraderna! Däremot är jag lite fundersam, dels kring möjligheterna att ta med sig kubaner nu när dom lättat lite på restriktionerna.. är det någon som kan rekommendera något annat som går att köpa i staterna?

Kommer befinna mig i Florida så det inbjuder ju till njutning när man slipper minusgraderna! Däremot är jag lite fundersam, dels kring möjligheterna att ta med sig kubaner nu när dom lättat lite på restriktionerna.. är det någon som kan rekommendera något annat som går att köpa i staterna?

Skriv ut dessa listor och ge dig ut på cigarrupptäcktsfärd när du kommer dit. Det finns mkt spännande i USA som vi inte kan köpa i Sverige.
http://top25.cigaraficionado.com/best-buys-of-2015/
http://top25.cigaraficionado.com/2015/

Nu är det fritt fram, vill du undvika allt strul så dra av gördlarna på cigarren så är du safe.

Vart i Florida? Generellt så är allt överfuktad och jänkarna gillar stora feta pepparbombscigarrer.

Nu är det fritt fram, vill du undvika allt strul så dra av gördlarna på cigarren så är du safe.

Vart i Florida? Generellt så är allt överfuktad och jänkarna gillar stora feta pepparbombscigarrer.
Helt hundra på att det är fritt fram även för turister? Ska till sarasota på Floridas västkust

Tillbaka
Topp