• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

1000071296.jpg

Kvällens pinne var helt ok!

Vore fint med en lista (inklusive motivering) som beskriver villken klocka som bäst matchar respektive cigarr. Först ut är givetvis Calatrava till Behike med följande motivering.

🕰️ Tidlös design möter klassisk cigarrkultur

Calatrava är urtypen för den klassiska dressklockan – diskret, perfekt proportionerad och fri från överdrifter. Den rena urtavlan, den tunna boetten och de ofta varma tonerna i guld eller roséguld gör att den harmoniserar vackert med en Behike – vars gyllene wrapper och delikata aromer är lika balanserade och subtila.

🎩 Diskret maktsymbol – precis som Behike

En Behike är inte en cigarr för att visa upp – den röks av någon som redan vet vad han eller hon har uppnått. På samma sätt är Calatrava ett val för den som inte behöver bevisa något. Det är en klocka som bara de verkligt insatta förstår storheten i – precis som en Behike.

🧵 Gemensam filosofi: Hantverk framför hype

Både Patek Philippe och Cohiba bygger sin identitet på manuellt hantverk, urval av de bästa råvarorna och en respekt för traditionen. Calatrava är ofta handmonterad, och varje detalj, från urverk till boett, bär prägel av decennier av expertis. På samma sätt är Behike resultatet av noggrant fermenterade tobaksblad, rullade av de mest erfarna torcedores i El Laguito-fabriken.

🍂 Estetik och känsla

När du håller en Behike i ena handen och en Calatrava på handleden är känslan samstämmig: varm, balanserad, aristokratisk. Den bruna cigarrens färg möter klockans varma nyanser. Läderremmen (gärna i mörkbrunt alligatorläder) speglar cigarrens wrapper både i färg och textur.

Jag har rökt innan, började typ vid 16år, rökte fram tills 2010 då min första dotter Stella föddes. Började snusa istället 🙈 att sluta snusa är ju värre en sluta röka.

Jag har rökt någon ciggar vid några dop osv, tycker det är gott jag gillar ju tobak. Nu de senaste året så har jag funderingar på att köpa mig en pipa, det ser så lugnt, harmoniskt ut att sitta och puffa på den. Finns det någon som har pipa här? För och nackdelar?, jag är bara ute efter max 10 puffar/halsbloss någon gång i veckan när man känner det där tobaks suget rulla in.

Har ett gäng av dessa som legat till sig sen dom kostade under 200 styck. Bästa kubanen jag rökt på evigheter! Perfekt drag, kan inte ens minnas när jag inte behövde justera en kuban med Perfect Draw sist… Smakar lika bra som den röker (lite snett, men skyller på att jag tände med soft flame). Hoppas resten av dom är lika bra!
IMG_8650.jpeg

Har ett gäng av dessa som legat till sig sen dom kostade under 200 styck. Bästa kubanen jag rökt på evigheter! Perfekt drag, kan inte ens minnas när jag inte behövde justera en kuban med Perfect Draw sist… Smakar lika bra som den röker (lite snett, men skyller på att jag tände med soft flame). Hoppas resten av dom är lika bra!
IMG_8650.jpeg
Short och Wide Churchills är två favoriter. Satt och hovrade med fingret på inköpsknappen igår och du kan ha petat mig över kanten med den här bilden. Blir den bättre av lagring?

Short och Wide Churchills är två favoriter. Satt och hovrade med fingret på inköpsknappen igår och du kan ha petat mig över kanten med den här bilden. Blir den bättre av lagring?
Generellt mår alla kubanska cigarrer bra av lagring. Typiskt är att de ”lugnar” ner sig och blir mer smakrika en hel del oxå mer kraftiga i sin smakprofil. Finns typ tusen olika variabler kring detta och blend märken o modeller varierar. Min lilla tumregel är iaf minst 2-3 år på en kuban… Har i stort sett uteslutande kubaner.

Wide Churchill är en favorit hos mig och den blir bara bättre med lagring

Alla kubaner behöver ligga till sig ett tag innan de blir någorlunda rökbara. Tror denna i tre-fyra år.
Insåg dock när jag inspekterade plastidoren att jag bara hade en till. Såg fel först och det visade sig att jag hade fyra Upmann Magnum 54 istället. Hoppas dom är minst lika bra.

Tillbaka
Topp