• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Haha!

Om vi nu ska använda ordern snik när vi pratar cigarrer…vilket vi båda tycker är fel utryckt…så kan jag tipsa alla som vill prova en trevlig lite eller mkt billigare kuban
Denna :
1751630302769.jpeg
Jag provade den (ett par tre stycken) för några år sen å minns de som inte goda alls faktiskt men man kanske skulle köpa en näve å låta gotta till sig i hunidoren

För att du verkar köra på ett korståg mot kubanska cigarrer som, säga vad man vill om preferenser osv, är och anses vara de bästa cigarrerna 🤷🏻‍♂️

Hur många har du rökt fr Kuba vs resten av världen?

Bara en sådan sak att en kuban utvecklas i takt med att den brinner å brukar kunna delas upp i 3 delar under rökningens gång mot icke kubaner som allt som oftast är linjära å statiska i sin smakresa borde räcka för att tysta kritiker 🤌🏻

Edit: i ditt ursprungliga inlägg skriver du kort å gott 'snik-kubaner' å namedroppar erkända duktiga å högt ansedda tillverkare...klart jag går på det du skriver å inte nått annat 🤦🏻‍♂️
Delar bara med mig av mina erfarenheter. Smakar kubanerna gott? Absolut, om dom legat till sig i några år. QCn är fortfarande inget vidare när så många är pluggade. Än en gång, det är min erfarenhet. Det är väldigt mycket image runt kubaner. Det är ”vad man ska” röka. Lite som med Rolex, det är ”vad man ska” bära. Upp till bevis, säger jag.
Och du kan väl helt ärligt inte tycka att en cigarr faktiskt kan vara värd 1500kr?

Jag provade den (ett par tre stycken) för några år sen å minns de som inte goda alls faktiskt men man kanske skulle köpa en näve å låta gotta till sig i hunidoren
Tycker den är bra men är man lite mer van är de bättre med lagring…lite rundare.
Hade med mig några typ rätt färska (2024) på en fest förra lördagen. Va en bra första garre upplevelse för de som ville prova 💨

Själv tycker jag den är klockren på förmiddagen eller morgone…perfekt nu på semestern. 😀

Delar bara med mig av mina erfarenheter. Smakar kubanerna gott? Absolut, om dom legat till sig i några år. QCn är fortfarande inget vidare när så många är pluggade. Än en gång, det är min erfarenhet. Det är väldigt mycket image runt kubaner. Det är ”vad man ska” röka. Lite som med Rolex, det är ”vad man ska” bära. Upp till bevis, säger jag.
Och du kan väl helt ärligt inte tycka att en cigarr faktiskt kan vara värd 1500kr?
Å det är lite det jag pekar på, dina erfarenheter är för få 🤷🏻‍♂️
En 'färsk' kuban är alltid god men en lagrad är ännu bättre.
En lagrad icke kuban smakar likadant som den gör 'färsk' näst intill alla gånger.
Om man får betala för lagringen är mellanskillnaden absolut värd det.

Hur tror du imagen har uppkommit? Genom gediget reklamarbete från Kuba? Nej, genom att faktiskt leverera bra skit!

En cigarr kan absolut vara värd 1500kr, applicerar du samma tankesätt gällande t ex whisky?

Tycker den är bra men är man lite mer van är de bättre med lagring…lite rundare.
Hade med mig några typ rätt färska (2024) på en fest förra lördagen. Va en bra första garre upplevelse för de som ville prova 💨

Själv tycker jag den är klockren på förmiddagen eller morgone…perfekt nu på semestern. 😀
På förmiddagen tycker jag MCs Open serie gör sig mycket bra. Dock mkt dyrare så de är inte längre något alternativ för mig 😅

Om man bortser från personlig smakupplevelse och vad en läst att en ska tycka och känna. Är det inte mer intressant att diskutera och argumentera om historiken och eventuella förändringar i produktionen, t.ex. hur produktionen i Kuba förändrats genom åren och eventuellt vad, vi säger kineserna, har haft för roll i förändringen?

Jag själv har ingen aning, så jag kan inte argumentera emot någons smak eller upplevelse tyvärr.

Om man bortser från personlig smakupplevelse och vad en läst att en ska tycka och känna. Är det inte mer intressant att diskutera och argumentera om historiken och eventuella förändringar i produktionen, t.ex. hur produktionen i Kuba förändrats genom åren och eventuellt vad, vi säger kineserna, har haft för roll i förändringen?

Jag själv har ingen aning, så jag kan inte argumentera emot någons smak eller upplevelse tyvärr.
Det är ju ett diskussionsforum förvisso…men om allt ska stöttas o blötas så blir det rätt trist imho. Alla har olika erfarenheter och upplevelser etc…kan vara kul o ta del av dem men mest kul är när man till sin cigarr bild skriver nåt om upplevelsen.

Cigarr är njutning inget annat! 💨

Å det är lite det jag pekar på, dina erfarenheter är för få 🤷🏻‍♂️
En 'färsk' kuban är alltid god men en lagrad är ännu bättre.
En lagrad icke kuban smakar likadant som den gör 'färsk' näst intill alla gånger.
Om man får betala för lagringen är mellanskillnaden absolut värd det.

Hur tror du imagen har uppkommit? Genom gediget reklamarbete från Kuba? Nej, genom att faktiskt leverera bra skit!

En cigarr kan absolut vara värd 1500kr, applicerar du samma tankesätt gällande t ex whisky?
Smaken är väl som baken. Men pluggade kubaner har jag stött på lite för många av. Rocky Patel röker alltid perfekt.

Fredag och en kväll med lite slappt skvallrande hemma hos mig med ett par kompisar. Dessa kubaner är rätt trevliga men hos av erfarenhet tror jag att de kommer utvecklas väl så lär få ligga i humidorn men ville låta en kompis testa redan nu.

Trevlig helg allihopa!

Bilagor

• IMG_3098.jpeg
    IMG_3098.jpeg
    455 KB · Visningar: 1
  • IMG_3100.jpeg
    IMG_3100.jpeg
    827.2 KB · Visningar: 1
Det är väl "charmen" med kubaner. Under de dryga 10 år jag rökt cigarr har jag upplevt att i princip varannan kuban jag rökt varit sjukt trög i draget, och vissa helt orökbara.
Håller på att tömma lagret hemma, och ska fylla på med tre-fyra favoriter. Blir nog Rocky Patel och Matilde för hela slanten. Varenda en har haft mer eller mindre perfekt drag, smakat fantastiskt och är galet prisvärda. Du kan få en hel låda Matilde Serena för priset av en enda Cohiba.
Håller med, att om, det är någon cigarr som krånglar så är det i regel en kubanare. Men det är mycket ovanligt. Rökte en RA förra helgen som var dyngtråkig, pluggad och eländig. Men som sagt, sällsynt.

Haha!

Om vi nu ska använda ordern snik när vi pratar cigarrer…vilket vi båda tycker är fel utryckt…så kan jag tipsa alla som vill prova en trevlig lite eller mkt billigare kuban
Denna :
1751630302769.jpeg
Bra tips. Ska testa!
Har haft en del strul med att mina kubaner är igenpluggade. Trodde de var mina astmalungor som spökade men snacka med "killen på hörnet" och han sa att han hört många som klagat på att kubanerna som de fått hem vart undermåliga de senaate åren:(

Obs, jag är en total Rookie. Köper mest lösplugg och testar mig fram. Rökt färre än 100 pinnar (få likadana två ggr)

För min smak: Alldeles för mycket nikotin och kraftig smakupplevelse med mycket trä och beska smaker, kändes som att jag fick jobba för att njuta av den första halvan. Den lugnade ner sig andra halvan och blev mjukare och rundare med lite bärig syra men det var definitivt bett i den. Det är ungefär min upplevelse av alla AJ hittills så det verkar inte riktigt vara min smakpalett. Inget fel på kvaliten eller hantverket dock. Den rökte jättefint.

För min smak: Alldeles för mycket nikotin och kraftig smakupplevelse med mycket trä och beska smaker, kändes som att jag fick jobba för att njuta av den första halvan. Den lugnade ner sig andra halvan och blev mjukare och rundare med lite bärig syra men det var definitivt bett i den. Det är ungefär min upplevelse av alla AJ hittills så det verkar inte riktigt vara min smakpalett. Inget fel på kvaliten eller hantverket dock. Den rökte jättefint.

Trevligt! Har själv några olika AJ’s liggandes i humidoren, bla den du rökte. Dock aldrig testat dem.

Ser fram emot att höra om din upplevelse. Kan hända att dom behöver lagras en stund innan dom lugnar ner sig, jag har rökt dom med bara någon månads vila i min humidor.
Icke-kubaner är oftast gjorda med lagrad tobak, så generellt behöver dom inte lagras för att mogna i smak. Dock är det ju bra att låta dom ligga en vecka så fukthalten får stabiliseras ordentligt i humidoren.
Sen blir dom ju knappast sämre av att lagras, så bara att fylla på och låta dom ligga egentligen.

Icke-kubaner är oftast gjorda med lagrad tobak, så generellt behöver dom inte lagras för att mogna i smak. Dock är det ju bra att låta dom ligga en vecka så fukthalten får stabiliseras ordentligt i humidoren.
Sen blir dom ju knappast sämre av att lagras, så bara att fylla på och låta dom ligga egentligen.
Det är vad jag har förstått också, därför tror jag helt enkelt inte att de faller mig i smaken bara när i princip hela AJ-F’s sortiment hittills har givit mig samma upplevelse.

Tillbaka
Topp