• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Hej, jag behöver hjälp att datera dessa på ett ungefär. Tänkte att det kanske finns några som har bra koll på när bandet på cohiba siglo II böt etikett samma med Montecristo,

Här kommwe två bilder från farsans humidorer, (han säger att det är typ 10 år sedan han köpte dem men hans minne är som en guldfisk)

Förstår om frågan är konstigt formulerad, hojta så ska jag försöka förklara bättre :)
1000078628.jpg

1000078629.jpg
Cohibabandet till vänster användes 2003-2014. Det med guld används fortfarande.

Montecristo bytte band till det lite guldigare 2012.

Det är fina cigarr du har där. Kubanska cigarrer klara lagring bara det är mörkt och lagom fuktigt. Har de fått torka under nån period kan oljorna som ger smaken börja dunsta. Annars är lagrade kubanska cigarrer eftertraktade och man får ofta betala extra för dem. Som flera har påpekat är bästa sättet att kolla att röka en.

Jag förvarar mina vid 65% högre än så är risk för grönmögel och de kan bli trögare att röka/brinner sämre. Men det kan vara svårt att få ner fuktigheten nu under rötmånaden.

Jag finns också i Stockholm och kan offra mig att hjälpa till 😛

Tack för hjälpen allihopa❤ Har kommit fram till några slutsatser:

• Pinnarna med äldre etikett är minst 10 år gammla
  • Bättre att använda sig av Boveda 65%
  • Provrökning för att få en känsla om de blivit uttorkade och oljorna som ger smak dunstat.
  • Givet att de är bra så är lagring något possitivt
  • Att vi borde styra upp en Cigarrkväll!

Fattar!

Jag är som sagt novis, men garrarna i den humidoren är nog 10 år plus, finns det baggägg i såna som kan kläckas?

Finns det inte risk att man inte kommer upp i en bra fuktighet med 65orna?

Fattar!

Jag är som sagt novis, men garrarna i den humidoren är nog 10 år plus, finns det baggägg i såna som kan kläckas?

Finns det inte risk att man inte kommer upp i en bra fuktighet med 65orna?
Jag tänker såhär, har dom klarat 10 år i garderoben med den fuktigheten, utan baggar (syns direkt du får hål på cigarrerna) så är det nog helt lugnt :)

Alla kubaner fryses innan export så i teorin så ska ju inte ägg dom ligger vilande vara ett problem. Sen hur mycket man litar på kubaregiment kvalitets kontroll är en annan fråga ;)

Håller med om att en cigarrträff vore kul!

1000078822.jpg

Jag fick ta en.

Jag har inte rökt många Siglo II tidigare men skulle säga att denna var väldigt god (som de andra siglo II jag rökt) men jag upplevde denna som lugnare/lenare. Är det ett bra eller dåligt tecken?

För en cigarrträff skulle de vara smutt att vara på nått nice ställe?

För övrigt såg jag nu att Västerås cigarrklubb firar 5 år i slutet av månaden, de ska ha något typ av jippo.

1000078822.jpg

Jag fick ta en.

Jag har inte rökt många Siglo II tidigare men skulle säga att denna var väldigt god (som de andra siglo II jag rökt) men jag upplevde denna som lugnare/lenare. Är det ett bra eller dåligt tecken?

För övrigt såg jag nu att Västerås cigarrklubb firar 5 år i slutet av månaden, de ska ha något typ av jippo.
Cigarrer är som vin typ. Det tar tid att lära sig känna, smaka , dofta för att kunna ta del av alla smaker. Därmed är man ej van så är det kanske inte så att man upplever någon jätteskillnad mellan färska (1-2år) till mer lagrade (+5år) .

Sen blir det lätt ett nörderi och mkt tyckande runt cigarrer precis som med mat o dryck. Huvudsaken är att man uppskattar det och finner njutning i stunden. Det räcker helt enkelt med att det var gott! eller inte :)

1000078822.jpg

Jag fick ta en.

Cigarrer blir mjukare och mildare med lagring, så smakar nog man vill ha den.

Cigarrer är som vin typ. Det tar tid att lära sig känna, smaka , dofta för att kunna ta del av alla smaker. Därmed är man ej van så är det kanske inte så att man upplever någon jätteskillnad mellan färska (1-2år) till mer lagrade (+5år) .

Sen blir det lätt ett nörderi och mkt tyckande runt cigarrer precis som med mat o dryck. Huvudsaken är att man uppskattar det och finner njutning i stunden. Det räcker helt enkelt med att det var gott! eller inte :)

Den var bland det godaste jag rökt, men vet inte om det var placebo för att jag hoppades på den så mycket och att det ändå är en bra cigarr i botten som sedan blivit lagrad ett gäng år.

Var förbi villa villekulla på junibacken, vad röker egentligen pippi för garrar?

1000039279.jpg

La Corona. Det var ett stort 1800/1900-talsbrand som bl.a. drevs av Álvarez y López och vars etiketter ser ut just så där. Se bakgrund och varumärkesinfo om La Corona hos House of Grauer om du är intresserad. Notera också att det är relativt chosigt att säga Garrar.

En till nybörjarfråga.

Har ju främst rökt lösplugg men har köpt några lådor som jag lagt i en av humidorerna. Ska man öppna dem eller inte och om man ska öppna hur länge klarar de sig i sin låda (oöppnad)?

En till nybörjarfråga.

Har ju främst rökt lösplugg men har köpt några lådor som jag lagt i en av humidorerna. Ska man öppna dem eller inte och om man ska öppna hur länge klarar de sig i sin låda (oöppnad)?
Har du plats så förvarar du hela lådan i humidoren 👍🏻

I humidoren, vare sig garrarna ligger löst eller i lådor, så klarar de sig många många år (alltså lätt 10+) givet att temperaturen å fuktigheten är korrekt.

Men kom ihåg, väldigt få icke kubaner vinner något på att lagras medan kubanerna tvärtom oftast bara blir bättre av några år på nacken.

En av de godaste garrar jag har är Upmann Monarch från 1998!

En till nybörjarfråga.

Du kan öppna dem …påverkar inget. Kul o testa o se hur de påverkas över tid. Skriv gärna lite noteringar för dig själv för att se hur de utvecklas. Så gjorde jag mkt i början.

Tillbaka
Topp