• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Aqualand co22 - Var ligger + och - för att kalibrera?

Gio

Omega
Jag behöver er hjälp: Har haft min aqualand i väldigt många år. Klockan har alltid gått ca 20 sek för långsamt per månad (det står också i manualen så helt inom ramarna). Föra veckan tappade jag den på golvet från ca 1,5 m höjd. Efter den chock som klockan fick har den börjat gå nästan 2 minuter för långsamt per dag!
Jag har öppnat uren och vill kalibrera den med hjälp av programmet Audacity.
Dessvärre kan jag inte hitta vad ska jag röra dvs den del av mekanismen som har plus och minus symboler och ska lösa problemet.
Bifogad kommer en bild av min modell (lånad från nättet men samma modell dvs co22).
Kan någon vägleda mig? Stort tack på förhand!
 

Bilagor

  • aqualand_co22.jpg
    aqualand_co22.jpg
    91.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Simon.x

Rolex
Jag behöver er hjälp: Har haft min aqualand i väldigt många år. Klockan har alltid gått ca 20 sek för långsamt per månad (det står också i manualen så helt inom ramarna). Föra veckan tappade jag den på golvet från ca 1,5 m höjd. Efter den chock som klockan fick har den börjat gå nästan 2 minuter för långsamt per dag!
Jag har öppnat uren och vill kalibrera den med hjälp av programmet Audacity.
Dessvärre kan jag inte hitta vad ska jag röra dvs den del av mekanismen som har plus och minus symboler och ska läsa problemet.
Bifogad kommer en bild av min modell (lånad från nättet men samma modell dvs co22).
Kan någon vägleda mig? Stort tack på förhand!

Hej
Nu så vet inte jag vart du justerad denna men det + tecknet som finns på den bilden är nog för att det är plus polen på den stora platan.
Testa att göra en total resett på denna för mer info se tråden nedan :)
Ett tips posta i denna tråd ----> https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/page-84 Aqualand Tråden :D

//Simon
 

Gio

Omega
Tack för svaret, Simon!
Jag har just gjort en total reset. Vi får se... Ljudet som låter vid reset är faktiskt identiskt med det ljud jag hörde när jag tappade den på golvet. Hoppas, hoppas!
 

Simon.x

Rolex
Tack för svaret, Simon!
Jag har just gjort en total reset. Vi får se... Ljudet som låter vid reset är faktiskt identiskt med det ljud jag hörde när jag tappade den på golvet. Hoppas, hoppas!

Hej igen
På den jag hade så då man tryckte in test knappen för pip testen så slutade den inte att pipa med då var det batteriet som var slut :D
Hoppas du får den at lira dom är ganska tåliga :)
(Titta på tryck knapparnas hylsor så dom inte har fått sig en smäll så dom inte ligger på) ;)

//Simon
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Gio
Topp