• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen BM6930-57E frågor

Jimmy-80

Breitling
Hej,

Jag har tittat på en klocka som heter Citizen BM6930-57E men har ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på ens i manualen :

  1. Kan man sätta året och månad? Hur vet den annars hur många dagar det går i en månad? Vill ju inte manuellt ändra detta varje månad?

  2. 10 Bar, är det tillräckligt för att duscha med den?
  3. Det står att det är safir glas men ändå står det inget på urtavlan om det? Klockbutik har sagt till mig tidigare att det alltid ska stå på urtavlan?
 

Dammen

Cartier
Kollade snabbt in länken och det står inget om en "evighetskalender" eller perpetual calendar som är två benämningar på att klockan "vet" vad det är för månad. Detta innebär att du med denna klocka behöver ställa om datumet en gång varannan månad då den alltid går till 31. Skulle vilja påstå att det oftast är så med klockor i denna prisklass. Det är safirglas och detta behöver inte stå på tavlan. Ingen erfarenhet av denna modell men från bilder på nätet skulle det kunna vara självlysande visare, kan inte garantera detta dock. Den finns på Ur och Penn, gå in där och kolla för att sedan köpa den mycket billigare på nätet. :) Lycka till och välkommen!
 

Dammen

Cartier
Samma gäller den andra du länkade fast jag inte skulle duscha med 5bar och att den inte ser ut att ha ngn lysmassa alls
 

Jimmy-80

Breitling
Tack, var i butiken och tittade på ett par st och kom fram till att Citizen BM6930-57E var den finare. Extra bra att den har safirglas då jag hade tänkt ha den till vardags.

Var jag förstår så ska en full laddning vara 180 dagar så de låter inte dumt, det är bara frågan hur man vet när den är full laddad?

När det gäller mörker så är markeringarna och visarna starkt självlysande. Hur länge brukar sådant ljus hålla i sig? Räcker det en hel natt? d.v.s 8-10 timmar?

Det ända jag inte gillar är det där med datumet, jag köper klockan för att den ska hålla reda åt mig och inte tvärtom. Vilken prisklass måste man upp i för att få denna funktion? Jag vet ju att så gott som alla digitala stöder detta men digitalt verkar vara väldigt ute!? G-shock som var inne när jag var yngre har butikerna endast ett fåtal ex av nu förliden.
 

Icaras

Rolex
Tack, var i butiken och tittade på ett par st och kom fram till att Citizen BM6930-57E var den finare. Extra bra att den har safirglas då jag hade tänkt ha den till vardags.

Var jag förstår så ska en full laddning vara 180 dagar så de låter inte dumt, det är bara frågan hur man vet när den är full laddad?

När det gäller mörker så är markeringarna och visarna starkt självlysande. Hur länge brukar sådant ljus hålla i sig? Räcker det en hel natt? d.v.s 8-10 timmar?

Det ända jag inte gillar är det där med datumet, jag köper klockan för att den ska hålla reda åt mig och inte tvärtom. Vilken prisklass måste man upp i för att få denna funktion? Jag vet ju att så gott som alla digitala stöder detta men digitalt verkar vara väldigt ute!? G-shock som var inne när jag var yngre har butikerna endast ett fåtal ex av nu förliden.
Har dålig koll på hur eco-drive klockorna fungerar men drivs de inte genom att konvertera ljusets energi och sedan lagra det i ett uppladdningsbart batteri inuti klockan? Har svårt att se någon poäng med att ha en indikator som visar hur mycket kraft du har kvar, om du inte tänker låsa in den i en ljusfri miljö i 180 dagar förstås :D

Evighetskalender hittas väl sällan under 50k i mekaniska ur och för det mesta i klockor som kostar bra mycket mer än så. Men digitala ur t ex G-shock och en vanlig Casio har ju funktionen inbyggd. Eco-drive har ju ett par modeller med funktionen som jag länkar nedan.

Ecodrive med evighetskalender finns här:
http://www.citizenwatches.com.au/products/perpetual-calendar
 

Jimmy-80

Breitling
Har dålig koll på hur eco-drive klockorna fungerar men drivs de inte genom att konverter ljusets energi och lagrar det i ett uppladdningsbart batteri i klockan? Har svårt att se någon poäng med att ha en indikator som visar hur mycket kraft du har kvar, om du inte tänker låsa in den i en ljusfri miljö i 180 dagar förstås :D

Evighetskalender hittas väl sällan under 50k i mekaniska ur och för det mesta i klockor som kostar bra mycket mer än så. Men digitala ur t ex G-shock och en vanlig Casio har ju funktionen inbyggd. Eco-drive har ju ett par modeller med funktionen som jag länkar nedan.

Ecodrive med evighetskalender finns här:
http://www.citizenwatches.com.au/products/perpetual-calendar


Tack! Mycket bra svar, då behöver jag inte fundera så mycket mer på kalendern för 2000 kr var redan gränsen.

Ja du har säkert rätt ang eco-drive de finns ingen anledning att visa hur fulladdad den är när den ändå klarar 180 dagar. Vad jag förstår så är det dock inget batteri nu mera för det står att det kommer aldrig att behöva bytas. Hade det varit ett batteri så hade det behövts bytas efter ett tag.
 

Icaras

Rolex
Tack! Mycket bra svar, då behöver jag inte fundera så mycket mer på kalendern för 2000 kr var redan gränsen.

Ja du har säkert rätt ang eco-drive de finns ingen anledning att visa hur fulladdad den är när den ändå klarar 180 dagar. Vad jag förstår så är det dock inget batteri nu mera för det står att det kommer aldrig att behöva bytas. Hade det varit ett batteri så hade det behövts bytas efter ett tag.
Nja, det spelar ingen större roll. Att byta datum tar inte speciellt många sekunder :)

Jag är inte helt säker, läste endast lite snabbt på Citizens sida om det. Möjligt att det behövs bytas efter ett tag men kan ju vara så pass länge att du antagligen fixat en annan klocka tills dess ;)
http://www.citizenwatch.com/en-us/eco-drive-technologies/eco-drive-how-it-works/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Be expediten nämna en enda modell där det står att det är saffirglas på urtavlan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha. Det där var det löjligaste jag sett. Har aldrig sett någon seriös tillverkare göra det. De gör ju även i princip kopior på andra klockmodeller (GS SBGT, GS SBGF019, Omega PO chrono). Pinsamt.
 
Topp