• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Dolphin och Service av Miyota 8200 Del 1 Demontering.

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Till att börja med vill jag bara tala om att jag har lite att göra på dagarna jag är ledig från jobbet för att förklara idiotin att serva ett urverk som kostar runt 300 spänn nytt.

Hur som helst, här kommer det lite bilder på hela jobbet så håll till godo.

Tradera "Fynd" 40mm plus krona och riktigt skönt sliten.



Dags att ta av locket med verktyg från Cousins, bra alternativ till boll eller jaxa om det inte sitter för hårt.



Ut med krona genom att trycka lätt på stiftet i den röda ringen.



Urverket urtaget



Dags att ta bort visarna efter att dessa är satta till kl 12 så dom hamnar i linje.
Till detta använder jag järnen på bordet med en ziplock bag som skydd (läggs över visare och tavla) sedan bänder jag med järnen på bordet.





Nu till tavlan som sitter med 2 skruvar på sidan av urverket.



Av med daghjulet, detta sitter med an liten C-ring som klämmer mot röret, denna tog jag bort med en riktigt vass mejsel som jag försiktigt bände i kanten på C-ringen och sedan runt så den lyftes så pass att man får tag med korntången.



Daga att sätta verket i hållaren och börja demontera datumsidan.





Lite rost på ett av hjulen (kan inte namnet på detta hjul, ställer tiden på klockan iaf)



Dags att vända verket och ta demontera resten, börjar med rotorn.



En brygga för att hålla "allt" på plats!? (hålls ihop med de tre skruvarna man ser på förra bilden.)



Ok, hittade lite fler skruvar, bort med dom och balansen.



Så är det dags att ta bort resten av hjul och gångankaret.



Sådär, snart klart.



Bara fjädringen och motstenarna/capsen kvar.



Balansen satt tillbaks för att skydda den vid rengörning.



Till sist ut med fjädern. Oljigt värre!





Nu ska allt ner i nafta/kemisk ren bensin för rengörning.

 
Topp