• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Dolphin och Service av Miyota 8200 Del 2 Remontering.

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Så där ja, dags att börja plocka ihop delarna, börjar med fjädringen och motstenarna/capsen.





Sedan monterade jag Gångankaret efter att ha oljat in det för jag trodde jag inte skulle få in det efter bryggan var på plats, återkommer till detta då det var ett misstag. :banghead:

"Fuskar" och oljar in gångankaret innan montage då detta är pilligt nog.





Fler hjul och brygga på plats.



Dags att rulla in fjädern. Här använder jag en bit från ett kaffefilter för att olja in fjädern genom att droppa ett par droppar olja op pappret och viker det sedan och drar fjädern försiktigt igenom och sedan fjädervinda för att få in den i fjäderhuset igen.







Nu ska jag bara pilla in certerdelen (mainspring arbour?) på plats och sätta på locket .



Alla hjul på plats och dags för en kopp kaffe så jag inte tappar fokus när bryggan ska på plats.





Så där ja, efter lite pillande gick det och som ni ser har jag tagit bort gångankaret för att kunna testa funktionen på alla hjul när bryggan skulle på plats.



Efter att ha oljat in juvelerna och monterat tillbaka gångankaret så blev det dags att sätta lite tryck på fjädern och montera balansen, lite svag gång men oljorna har inte satt sig riktigt ännu.


Då vänder vi på steken och går på datum delen och resten, de rostiga delarna har fått sig en lättare polering med glasfiberpennan.







C-ringen på plats, här använder jag bara korntången för att klicka den på plats i botten.



Dags för plastringen, tavlan och visarna, här börjar jag med att nolla visarna genom att mata fram tidsinställningen tills datumet klickar över så monterar jag visarna kl 12.



Visarna pressade på plats och kontrollerade att dom sitter parallellt så nu ska kronan ut och verket in i boetten igen.



Byte av o-ring på kronan, tyvärr hade jag ingen ny till locket och botten på kronan utan dessa fick jag nöja mig med att fetta in på nytt.



Sådär ja, dags att kontrollera och grovjustera gången (detta kommer jag få upprepa när oljorna lagt sig på plats).



Hur går verket då?



Inte så illa av ett verk för runt 300kr som har rätt många år på nacken.
Så klart så är det inte i närheten av dyrare verk med siliconspiraler, co-axial etc. MEN för dessa pengar och för oss nördar som ändå inte bär våran klocka 365 dagar/år så borde dessa arbetshästar duga mer än gott nog när det kommer till tidshållning.

När det kommer till service så är jag lite kluven, det tar tid och blir dyrt hos en riktig urmakare men om man nu tar slit och släng attityden och beställer ett nytt verk för runt trehundra kronor så hur vet jag då att det verket inte har legat länge på hylla och behöver nya oljor/service?
Nå, som jag sa tidigare så hade jag nog valt att beställa ett nytt om jag inte hade haft tålamodet och funnit glädjen i att skruva i dess små mekaniska underverk.

Avslutar med en wristie på min bleka arm.



Kritik och tips på hur jag kan gör jobbet bättre/lättare motages gärna.

/Micke.
 

rogart-63

Patek
Grymt jobbat . Om än lite bakvänt med gångankaret . Har servat några stycken av samma caliber . Och det kan vara riktigt pilligt att få allt på plats när man monterar övre bryggan . Hatten av :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Uppskattar en sån här tråd med mycket bilder enormt.
Stort tack för att du delar med dig.

Det gör jag mer än gärna om folk vill se vad man pysslar med, problemet är bara att ta bilder samtidigt som man jobbar då man oftast behöver 2 händer.
Ska höra om dottern vill assistera när jag tar mig av en NOS Citizen Golf Challange med slagräknare jag hittade på Tradera för nåt år sedan som jag inte vågat mig på ännu.
Lånad bild men likadant skick, med orginalrem som är lika torr som sahara, den ska iväg till en av våra strapmakers för att se om den går att "kopiera"

citizen-challenge-golf1.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det gör jag mer än gärna om folk vill se vad man pysslar med, problemet är bara att ta bilder samtidigt som man jobbar då man oftast behöver 2 händer.
Ska höra om dottern vill assistera när jag tar mig av en NOS Citizen Golf Challange med slagräknare jag hittade på Tradera för nåt år sedan som jag inte vågat mig på ännu.
Lånad bild men likadant skick, med orginalrem som är lika torr som sahara, den ska iväg till en av våra strapmakers för att se om den går att "kopiera"

citizen-challenge-golf1.jpg
Skön komplikation! Jag har aldrig sett den förut.
 
Topp