Magnus Ö-o
Basic
Hade finbesök idag i stan av Mojbjörn från forat idag. Han hade annons på lite renoveringsobjekt som kunde var bra att öva på och jag högg. 3 Citizen och ett Vostok. Skulle skickas men han råkade besöka en kompis i Örebro idag. Snacka om röta. Rev ner den första Citizen redan nu ikväll. Såg betydligt finare ut än de skrotur jag köpt tidigare. Tavlor o glas o mekaniken var riktigt fräsch enligt vad jag kunde bedöma. Dock i behov av en rengörning och smörjning. Lovade Mojbjörn att skriva en rad eller två om arbetet så här kommer det.
Verket utan visare på julmust kapsyl hållaren.
Tavlan demonterad och första låsklipset borta.
Börjar pilla bort dag/datum mekaninsmen
Mer av dag/datum borta. Många fjädrar och hålla reda på.
Sista mekanismen till kronan och uppdraget på väg bort.
Dags för baksidan. Börjar med balansen för att inte skada den under demontage.
Gångbygeln tas bort.
övre bryggan borta. fokuserar på skimset längs upp för att inte glömma detta. Många lagringar som skall i samtidigt sen. Blir ett svettigt montage.
Sista bryggan borta. La upp dreven för att veta placering.
10 fack redo för tvätt.
Har medvetet utelämnat ett antal bilder för att inte spamma för extremt mycket. Ser ni saker som görs i fel ordning eller nåt man bör tänka på så kommentera gärna. Första gången jag tittar in i ett Citizen verk så finns väl en hel del tips o trix man missar.
Om jag skall göra en full service antar jag att jag även måste plocka ur huvudfjädern??? Eller räcker det att låta hela baljan för fjädern ligga i nafta o dra för att sen blåsas ur. Känner mig väldigt osäker på om jag klarar att få ur och framför allt i fjädern igen. Hur brukar ni resonera?
Nu sova lite och se om det blir tvätt och börja med montaget redan i morgon.
// Tjong
Verket utan visare på julmust kapsyl hållaren.
Tavlan demonterad och första låsklipset borta.
Börjar pilla bort dag/datum mekaninsmen
Mer av dag/datum borta. Många fjädrar och hålla reda på.
Sista mekanismen till kronan och uppdraget på väg bort.
Dags för baksidan. Börjar med balansen för att inte skada den under demontage.
Gångbygeln tas bort.
övre bryggan borta. fokuserar på skimset längs upp för att inte glömma detta. Många lagringar som skall i samtidigt sen. Blir ett svettigt montage.
Sista bryggan borta. La upp dreven för att veta placering.
10 fack redo för tvätt.
Har medvetet utelämnat ett antal bilder för att inte spamma för extremt mycket. Ser ni saker som görs i fel ordning eller nåt man bör tänka på så kommentera gärna. Första gången jag tittar in i ett Citizen verk så finns väl en hel del tips o trix man missar.
Om jag skall göra en full service antar jag att jag även måste plocka ur huvudfjädern??? Eller räcker det att låta hela baljan för fjädern ligga i nafta o dra för att sen blåsas ur. Känner mig väldigt osäker på om jag klarar att få ur och framför allt i fjädern igen. Hur brukar ni resonera?
Nu sova lite och se om det blir tvätt och börja med montaget redan i morgon.
// Tjong