• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Service

Hade finbesök idag i stan av Mojbjörn från forat idag. Han hade annons på lite renoveringsobjekt som kunde var bra att öva på och jag högg. 3 Citizen och ett Vostok. Skulle skickas men han råkade besöka en kompis i Örebro idag. Snacka om röta. Rev ner den första Citizen redan nu ikväll. Såg betydligt finare ut än de skrotur jag köpt tidigare. Tavlor o glas o mekaniken var riktigt fräsch enligt vad jag kunde bedöma. Dock i behov av en rengörning och smörjning. Lovade Mojbjörn att skriva en rad eller två om arbetet så här kommer det.
JOsw5ZN7yERwoy9fA_lQGBuhW0NZBajbSv0iV1gXRdYEoiu7io8ezuDQ_86qw-7O2K3Zk6n80Kh4HGoMnL_GOSDjiCbYdOP2lLdHqfn7zj7n7T2BL0ozABDpMbSZtvHtc_6Z9pzkkxCB_kVzWxB0M32x0Sz0aM6C6ZyTgEKgL34mHx2l8LEO0D9P_LOoyXvU7Gke8BSjhFHn1b7X61Ia_VLqF5e6OM8ds7G1avTDXUdnKHId4Yf7LSg9Z2Lk5ppLM5zYBz1JAptGmaNXwY1C1OhKbFOFX_EeHro5JZZpIBtpV5dm25q7Fxjqt_48ycFUqZ9ZsXlz606w27hAJwOr3A0BB9ED6Z6kq1mRtITvMNu4n2nOEjyFBVRrwDtBF2z55x0-MT3vUigUzdzdAyrxXGgmdJ1-oPPQ9eO5rJLi6JHZQ_wSao96KT-eWnjWkAzU571LKD8eKnkvrYtmgAB4JcVgut2Fw2JSLRNOI2InOwEx7ZcNMCpLfleOvUhFki7SuFJ6vRb5bC1tM4sNmys8o4CQ-FOOT6VAbA9hI0983Z3koqxHhLDa8srl-BLw092ns3JZfovOrkDIX-WzvjGlQc2MUtOrcGsWMlglvOS0sQ=w523-h697-no

Verket utan visare på julmust kapsyl hållaren.
O_YFeII7hiso7b4OmojdtBR288a0mtz0whALkYrcpmaNmiAXbd-ilpunq_VNBnmLqXzmXcIqI62uZvoQhdfUMaczyxLTlVyNBdo5mb79ncQyVjCQ9tSDNmqBBxwv3-4gtvDY8OVbBbuRtsH_bz6r5KPDZGE0LAzbR_cUIZiWT3HzKvqGitkCerHY9WuIFJcGSvz1DAc72IgdJge0_WWH8bz_jM-Od8KW_0itZR-L5ZddpbGjo5uATGYdxKk4V4yfKJAMW3_6i8NhBcCDKkU0lq000-XHI4gwGYWABNx-WbJLubmKeTgERWSHfIeSoP1zM8NIo35f5vlY4Rm_ZwFqCtbrwLiNntghRgxnRr45fSPzpjqvBFy7or9oQhMq9cf-zJ8hvYFNaJxiJCLPIH5p8RYZp1DRpWDrtE5bYDkzoNRxXfbUmktCl1h5cRlkQvoTVTVcfeKIPboWAeo4XqZEGQEh1IcyX6Fk14OE0lguzJdX06JPzMSVQ--z1sbE8HXy0aK9T_kQVTWzzpFeIKRjH3xr8grTALBssNTaNvsY-VJrASf9NGJGbv8KqOtHAL1QkwCHP8OzX_k4cssuFkpiOf6Fckdo092Kaxd_r0ezQw=w930-h697-no

Tavlan demonterad och första låsklipset borta.
LvuaERp_EdmuhS2JqctM4fzBADkLBfUGbD5_HiJJdY9PjNcM_r0nwU-rLvglYt8f3Ybx68AnIIfClpm2eoLgJGrJ4MRwiML5iJyTjNGp-wG30atAm9hqxFyO81acXVhls4ihp8550j_rxiCFpe-6ElYU4GvpF1SQMFy3Hb4FF9dlhBS1bolaOv_p6OTzkBOSZPa8Q1bhM4yjwREUlR4GaNOcVeHW3cXuDr9P5JFTz0YvXUADdywQmnniKzOuAe-ZvXznKifZ_ibCOWhsQnHw-oooJynf7tvasTOjdorLYYyXJgo9KrxP4qtcCCmBh1WoWhej9DrQta3pfyrdGGfQ0xW-nYzEYPiD1kh4mwkS7miD8jQmhga4yvA6D-Qcg-dGd2SVO6_4nlR_q-YVvR2BKYb45Oh1nJHyRK9jYbAo586BcGqpoyvuqsMUNUnTD1phBhhxb-dgjz0UD5-sVY9mTeSJwCO1nvYQh1mvsMxEKD0bbnymHpJfVhuBrCv1BilVJTpm50GaVbgpU59FwKg4imdTCP-3z-e9qodCfD_h3_WK2SfEdB3r0ZwXsCJq-Vlw_-JLrRrVAa4xncruh-fyl4ahm1P-DEkfW6y1QUWL4A=w930-h697-no

Börjar pilla bort dag/datum mekaninsmen
0RyfKcydmisL5xZCFpJXf0BO-hhKwDCvguE6cgHewx_xp_Bro29IhmpvQuVDlANZfW2XRh0ENbgL5HW1h-7sdEAzSqd6wgViv12SQP4KKC_kNZhtSUsBZKcYJsO6I82Ipi4VIl3NYRL6BAsKlgI-GzwqsF0LiIAw0EAyzl-Jjz7MCagD740oMJhiqGYqUtUC8tbvlNugewn-dD4yeAobQpod8yYOZroTEIAkOh5yj90RmsffSgw1N6HvZCUDkpOGmfgE2KSMa1XTdECFuKmJvc4s1WY-A1Q5KoUKxEmvMoLZD-nYrJp6GM2X3_fSdstQ_1gknMdGLzX0ZQq8yM6ZANFnMl5DcDZneqvJHY-g9WOqp7jnt3szVVSeGZwWZ9X4_MMwAp6ZZrHoE99cHEr5AKrIQt3tmRw_9FdX7itPR3LOC9VrE04QB3OkkDgTNEh2C5vGRVi64dJf5csQosXFttKDmUjYq-duPnF5oxL0i2QRJq8K4PEe8FV4rGk4_srMh1HdN9C0mf5NO18B16U9u2RkR0ybCyQ48qK6MmSA1VWjkz7SFwNozppLJCCMS9FFTiG_IogHFznWgzvsU219PF98UBs6aNrjldsv4F4uZw=w930-h697-no

Mer av dag/datum borta. Många fjädrar och hålla reda på.
T-YxtJCzVNjloJI873rmAl8KxwogOAeQ5MwAUD-oiYBUqotbPn3Wl9GqwzCWdTcxQfjYKigZLEbRexmV0Cg3p2lZaNYzssKwbhrvLM2G8Qy6vWfGqvVTPCJc7YXT5P27LOaxlbxFc0Y5fOu-3Q10-LEUHwcvaRFa_ZpQpqfZmEpCZe7a9yxFIoLAVrLuy4bPBkmoVdita4V1YQn2UbVqKlnwA141uS3P3BpYVhDsibou9LMqVHJlr07eiVeLsWGhPrO0xmlDYnSTuAjnbfkrvuULqa6k8Gk6raHQfw8NoEnxrzFbpvf0YpHjVm37SL-Spl2hHMlEP1DHFBj4apP9G7lQgRJUncX3c2qSevM17-2sHcRH0O5gOpCWYaLVITNrQhZfBx4d30VLkbDL9VTrdSPKu0tDyXU5UuInHd53m19wkvZdpS45gQziNAK6oE0GcnB7Qxsw4uDJRJuEKIQ-Ohqsgl81LJ_KSbycSpYCXh19B4U8GU5UZ416M_NcprVm09R3RAlcGadz634OMzeDMu4m7Tvjdzujtbyp3j8QI0SsCxgLVg42t_e_RFcA7unOBvS0YPuTCzqfPKbYJANGq--kTqX_Rj66bMxABCspwg=w930-h697-no

Sista mekanismen till kronan och uppdraget på väg bort.
DWAy0eBhr83WUjR-pC9NNn0UsKqRLA2AZEwc_J9nda1lEnVbmoclNUltaEaA2zxGl0j3zLO-Dm5NvQXvrW3zESts9B2K2IFTVIU9p0GYTiILZF2_r8ARYUkffTGETcYsH00i2evGltCqI4LWuXXqeUi5UAwPovRacSIBk-lo2GRP7wMusDomVOoU7q8Yv-SLThcs5FpS_kiAhreI75brm8w-MpQEFU5RSROdizV6UhDwwr-ppYuwbRMH1MOSgbvHfHPjmk33keqZK-smgCaKeIuxc00SUoxnZwXaGe8mM2ZPjfxbkGFSDK7q2f8ocEIZxfEzseDlbhgtDdH54Brx4a9whS5AV8q83y2HKejvCQde5Ohrm1lAFAWAsS5q_oGfDcemZGUZ-nBv9Li-eDDBl41RIyApfpQJQyfBX9klRCQQs8Cxw8Zd8zmHKhLI1hbpXBJ5nS4tC777vXMdgi7hlY1e5AR8TjvJYRZT3wiHh5gULkmEzCVBHp_pp0mL2F79Tv1mxKbZb40uCr_vsoh4qjWrhJMEZTFnnpjOSqMb3SuMXtyF-3ThQu05qRmXr0gMtm2KJNjgC1GYkmkEVBAMEfwW6Qjun8mbcX-34sP50w=w930-h697-no

Dags för baksidan. Börjar med balansen för att inte skada den under demontage.
8UrKzXtA_nFdevJzdagzaaKr-8C-wAHWfSouRjqkNHvNKp3xhU9H_LXVVyKH5gT_Hb-23HzuqY_e-tqSllotmKOTm6dC1zjE2lpxvUowo0IJjGM-CSV8R_F3NJ3BqtF8dR0GWJIG_-PylwAOxKccvUVR4LETPnOwfxqeTmTCLgAkEzYf2k0jZpbtc8sZBH1o_Lh-5-JHLYjbZMMtSp9oNuk_6yb-TMCjhOSkjqfglXwzU7GxtAsdZZhSB7mzD2UnJOE-s0VlbmY6Hsm1h-YXO9czmXPgeAQ1KY8P4lmskI2_Fivxis9QCspYta0ZgXkZQdwWEjR4lMULEfYvQINt9NDAEd4cMxQYqyrBge87exL020ya6MekAuh9IV9b9X1GJhhrlY48IRyK6RlscB2rHmv2ywrD10I-9i8pfq6s-jXCDb5yTudDNUg30p39L-IZrq2zcK2ZuwOVpj4HTtRgNtchjWNSs9muFgHdiw4wNMxvv9Kd0DZMrLurpNtjvc38glJjO9B0Ov2LbIJRBct4alOBvPWHRrBjy5h5Mf_Y9fh-a-SW-puJMRufA6OfkjLy44qknbe-_Iijz9pYNPETLnzQ7MU71-zS13j_nB30Mg=w930-h697-no

Gångbygeln tas bort.
sqAmcaVI_t5cOfr6355rWNIJlUV6-Bwwz61eKN-Vbdy416pT81Xs6Ok629ca3xc2bnrFcDaOvA9HLYFpLf4LTJzNBJN3xeifn5urFMc1Xp0yvDsUolFJ_hoWwfvZs8YyRlBkmZLlwahmYDS93kGUp4yHcf43tbnGs4dK65iKAdAhXREoG1sdopKMolV5vbJ2GnJklN_VUVP4ubWh5_BxRT0CmDNJRRlkmlrij5xoPrsh8LpMUs7WwERDiGdPaAIpy_KKbNyOOo46PblM-1orbAkUCEmv7D5mdkVDnD50ppHUTWYEu5rQCgod_Txq9qmA0vkEXYpVNMKT9lIRgbxSf5kOicDBiMmizsPyEdj4E_tN_M1ikFDihghNpU9i5wlHAZnYoFRtywDhTO51lBhWAB0LQobDcUI7kxdPQ1Z9LkQZm4Zk6mYHhuLIxnRNMF_SCULDVdp9LsGeZG9K_kQO7zUlN4rpXAaQkroUF9ApNt3bzw6dMN_Yy3n-005CXGKIZv39NZ_3xBLK-N1wrqr1qj5dH3Nw-RvqGxK7wLGjI96XO3KdqqJITvKJf5JX_LNb17D1z1CDOZ5-HRsxCZvov33MJdcOJpLzlzcqVRBvAQ=w930-h697-no

övre bryggan borta. fokuserar på skimset längs upp för att inte glömma detta. Många lagringar som skall i samtidigt sen. Blir ett svettigt montage.
kJ_PrwCBF-Pl-jbzzZzkxtdLia0b-bfUYBTb3RDgepKM6rp0QS8hMlb_dF9QzkG0j2NcUnLdUA6gCsvzFyzqOQKNCFPEcGjg2hTQb4wCQ8uc3-Xr7fvCuQkxMMIgqZ9dVCXwx0zUAmIMwMwI2GQLd-xEaD1IFi1MDFntHFQYHVNZcrN4Jy-TfKodAiXE9V9F3mPsD9jJdQ7KIDtTSd4BFP5jW6iEesGWUE0EKzryf-7An04yWnyGmLROP2e5Gw4vXvjmIMbIv0mu4JvDjgOrSpJmuVJS9b0pK5mgCIyxKVDRn45Exo2qtpUbchyYDyFkuMtbwae4VP1IhGTjFk0Xu7d9CqN1ZTjLXM8fAPCvWLLzNk4dfESqWA4j1qVVzti49GdJtY6CjQC-FNaWAsFIb4a5tC4pxm67fNbaMJlgLBOeiLa_QvaWzK0rc_nnLfKEpXtEvFqHm1kfArhbC_VLwP8ZzWslnjxbF3K9PA7Jk2zJyNDLJSCb06aj2jrDiHkMR7LwjNaV2UDm-8x52QfcbtnPV3m2DHRM0tCdZVWB6Ebrj-T7MGfqsu2DBuYw70ipdy0umSWq17DPCyKNI2OyXN0YwSjUbEfXQjomEmIVTg=w930-h697-no

Sista bryggan borta. La upp dreven för att veta placering.
o7XeRoeC9Jvkft-3R8Yeq3Ldo0rmFfQtQKsg7RaEUQMFz8jvi7dhWLnZVlCpxCJdqItdzukIGEmVW7YcepZ9mqtADu1S_zG7cw_4eE8o3pg4RJf82pr-iLp40Za5SdtKrkrsScanxpdf_j2iaUEUtwEcNUEKMOPfXYuWXuj6fgViZ7C_vD23SZl-eIFE0PbCZlP6FaAvzKwzdHteCw1rfmTzJyKEd77vy8el0T1vRFll4SuuVQakBaf_OuuO3tYkR3XR6Yna_ELipFx7lOwrFRTnmwNznaL5fG5uZNP-zs2I2fCzZBahcdpkc0MCjdC7qQ9Gz-sffX8A2a0WTBXZipFO2u9IEf8cZNdf2fqN8TGNNbLD2sFXftqr3Mw3wdgaDnn2BjnrBuZLRc6S7G1eAXIHoU0_Iy0VCAJSsWEaQeM0l4Lx6bhv5YcxPNmMptzCD2oTKhVX699LXYLMRbwKfIgHloDD9VCd9QwbfPcTtnfUFFDcQHV1_0u4-p2V-_DkoJZMv5gveZmNSZDULSCWz3IX2Ph7OlGmkW13ctpVkhtE3pIsW21laHrlf2PRzhQ8PlA64wGVugJrFOOBSxLZjoxTnRzi5mQF374_laGf-g=w930-h697-no

10 fack redo för tvätt.
lu0f26DC9IfFVmMaUlrOU-RUtjzwcWHL5Eko8moRT8HDkFmq9p80dXPTl3abvhRB1jQqJ0FhgGIMjIU_IAyv_SPsBJMDl4r7MY7o2VXy4VEOh1sMygcaxTMG1CFis8vJbnV4kYeYhORkK2s_Y8aKEgzFAPdpXK2UU1oUvLhR1QU8ka3rLeJ-uNW26mEuXcTMagM-QOJ9f8FrmPvH6dtnqrwMw_6G0Jo80mcODDoeACpjz9lOCmj1jENGZcsRBUYWdOLL5qfqdWQtQyrUMY8wdAUlf4we_LheGBKF58JysL0Ls_TsxKSZtDl0KdlhEd9G3qAwu1qJlVAHOwuDUbxhMCCyg9wtjNhnguYr5FzWDT7VEobowaonVrMELcTb5E3UwLBlj6sicDotmbgrxhZ_Gmwk7wYGE29Gf_JlFXKlg2st2RM8gfzqw7eDFcHzgC3gAeww8cAr9OLY9xZ9qVhLONdldhdtY4MvTh5G2QyuVw-QRvXmC2mZCihUqu-L8xkvy3_bcLddt25CGb34DSk5JyqsG-9H-lwzYRDzSvSbNQfvqIJfOqQcSr-DWBhaDIj_FeYGO34cSTos3x93QI1TRqAZKEnKkCtWs1_risasCA=w930-h697-no


Har medvetet utelämnat ett antal bilder för att inte spamma för extremt mycket. Ser ni saker som görs i fel ordning eller nåt man bör tänka på så kommentera gärna. Första gången jag tittar in i ett Citizen verk så finns väl en hel del tips o trix man missar.

Om jag skall göra en full service antar jag att jag även måste plocka ur huvudfjädern??? Eller räcker det att låta hela baljan för fjädern ligga i nafta o dra för att sen blåsas ur. Känner mig väldigt osäker på om jag klarar att få ur och framför allt i fjädern igen. Hur brukar ni resonera?

Nu sova lite och se om det blir tvätt och börja med montaget redan i morgon.

// Tjong
 
Ska det göras ordentligt så ska fjädern ur fjäderhuset. Men ta det varligt så inget flyger iväg, lätt hänt annars. Lagren i huset och locket brukar bli rätt kladdiga, så de måste rengöras. Sen när fjädern ska tillbaks igen ska insidan av fjäderhus-väggen fettas in sparsamt med ett väldigt kladdigt fett. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter längre. Eftersom det är en automat, så glider fjädern inne i fjäderhuset när klockan är fullt uppdragen. Därför måste det va ett riktigt kladdigt fett så fjädern inte glider runt för lätt, för då tappar den spänningen direkt.
 
Ska det göras ordentligt så ska fjädern ur fjäderhuset. Men ta det varligt så inget flyger iväg, lätt hänt annars. Lagren i huset och locket brukar bli rätt kladdiga, så de måste rengöras. Sen när fjädern ska tillbaks igen ska insidan av fjäderhus-väggen fettas in sparsamt med ett väldigt kladdigt fett. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter längre. Eftersom det är en automat, så glider fjädern inne i fjäderhuset när klockan är fullt uppdragen. Därför måste det va ett riktigt kladdigt fett så fjädern inte glider runt för lätt, för då tappar den spänningen direkt.
För göra ett försök med fjädern under dagen. Lika bra att gå till botten med problemet. För kika lite på tuben för det finns ju folk som gör det för hand utan några specialverktyg. Men lika bra att lära sig för det är ju en del av en ordentlig service

Går bet på fettet du nämner. Vi har ett riktigt kladdigt fett på jobbet vart enda uppgift är att sitta kvar på slangar när man borrar för fullt med stora gruvmaskiner. (Jobbar på atlas copco med borr riggar.) det skulle kunna funka. Självklart får man väl köpa fettet i fråga men just nu börjar det bli lite mycket för nybörjaren som försöker gå all in bara på några veckor.
 
Fettet heter Moebius 8217. Vet i sjutton om jag skulle ge mig på att rulla en fjäder som första jobb. Dessutom blir det halt när man lagt på fettet. Citizen brukar vara rätt okej inuti. Till skillnad från Seiko . Kanske ta av locket på trumman rengöra runt fjäderhusbommen eller barrel arbor. Olja där och testa. Vill du testa att rengöra fjädern har jag nog några Citizen trummor som du kan få testa på .
 
Hade finbesök idag i stan av Mojbjörn från forat idag. Han hade annons på lite renoveringsobjekt som kunde var bra att öva på och jag högg. 3 Citizen och ett Vostok. Skulle skickas men han råkade besöka en kompis i Örebro idag. Snacka om röta. Rev ner den första Citizen redan nu ikväll. Såg betydligt finare ut än de skrotur jag köpt tidigare. Tavlor o glas o mekaniken var riktigt fräsch enligt vad jag kunde bedöma. Dock i behov av en rengörning och smörjning. Lovade Mojbjörn att skriva en rad eller två om arbetet så här kommer det.
JOsw5ZN7yERwoy9fA_lQGBuhW0NZBajbSv0iV1gXRdYEoiu7io8ezuDQ_86qw-7O2K3Zk6n80Kh4HGoMnL_GOSDjiCbYdOP2lLdHqfn7zj7n7T2BL0ozABDpMbSZtvHtc_6Z9pzkkxCB_kVzWxB0M32x0Sz0aM6C6ZyTgEKgL34mHx2l8LEO0D9P_LOoyXvU7Gke8BSjhFHn1b7X61Ia_VLqF5e6OM8ds7G1avTDXUdnKHId4Yf7LSg9Z2Lk5ppLM5zYBz1JAptGmaNXwY1C1OhKbFOFX_EeHro5JZZpIBtpV5dm25q7Fxjqt_48ycFUqZ9ZsXlz606w27hAJwOr3A0BB9ED6Z6kq1mRtITvMNu4n2nOEjyFBVRrwDtBF2z55x0-MT3vUigUzdzdAyrxXGgmdJ1-oPPQ9eO5rJLi6JHZQ_wSao96KT-eWnjWkAzU571LKD8eKnkvrYtmgAB4JcVgut2Fw2JSLRNOI2InOwEx7ZcNMCpLfleOvUhFki7SuFJ6vRb5bC1tM4sNmys8o4CQ-FOOT6VAbA9hI0983Z3koqxHhLDa8srl-BLw092ns3JZfovOrkDIX-WzvjGlQc2MUtOrcGsWMlglvOS0sQ=w523-h697-no

Verket utan visare på julmust kapsyl hållaren.
O_YFeII7hiso7b4OmojdtBR288a0mtz0whALkYrcpmaNmiAXbd-ilpunq_VNBnmLqXzmXcIqI62uZvoQhdfUMaczyxLTlVyNBdo5mb79ncQyVjCQ9tSDNmqBBxwv3-4gtvDY8OVbBbuRtsH_bz6r5KPDZGE0LAzbR_cUIZiWT3HzKvqGitkCerHY9WuIFJcGSvz1DAc72IgdJge0_WWH8bz_jM-Od8KW_0itZR-L5ZddpbGjo5uATGYdxKk4V4yfKJAMW3_6i8NhBcCDKkU0lq000-XHI4gwGYWABNx-WbJLubmKeTgERWSHfIeSoP1zM8NIo35f5vlY4Rm_ZwFqCtbrwLiNntghRgxnRr45fSPzpjqvBFy7or9oQhMq9cf-zJ8hvYFNaJxiJCLPIH5p8RYZp1DRpWDrtE5bYDkzoNRxXfbUmktCl1h5cRlkQvoTVTVcfeKIPboWAeo4XqZEGQEh1IcyX6Fk14OE0lguzJdX06JPzMSVQ--z1sbE8HXy0aK9T_kQVTWzzpFeIKRjH3xr8grTALBssNTaNvsY-VJrASf9NGJGbv8KqOtHAL1QkwCHP8OzX_k4cssuFkpiOf6Fckdo092Kaxd_r0ezQw=w930-h697-no

Tavlan demonterad och första låsklipset borta.
LvuaERp_EdmuhS2JqctM4fzBADkLBfUGbD5_HiJJdY9PjNcM_r0nwU-rLvglYt8f3Ybx68AnIIfClpm2eoLgJGrJ4MRwiML5iJyTjNGp-wG30atAm9hqxFyO81acXVhls4ihp8550j_rxiCFpe-6ElYU4GvpF1SQMFy3Hb4FF9dlhBS1bolaOv_p6OTzkBOSZPa8Q1bhM4yjwREUlR4GaNOcVeHW3cXuDr9P5JFTz0YvXUADdywQmnniKzOuAe-ZvXznKifZ_ibCOWhsQnHw-oooJynf7tvasTOjdorLYYyXJgo9KrxP4qtcCCmBh1WoWhej9DrQta3pfyrdGGfQ0xW-nYzEYPiD1kh4mwkS7miD8jQmhga4yvA6D-Qcg-dGd2SVO6_4nlR_q-YVvR2BKYb45Oh1nJHyRK9jYbAo586BcGqpoyvuqsMUNUnTD1phBhhxb-dgjz0UD5-sVY9mTeSJwCO1nvYQh1mvsMxEKD0bbnymHpJfVhuBrCv1BilVJTpm50GaVbgpU59FwKg4imdTCP-3z-e9qodCfD_h3_WK2SfEdB3r0ZwXsCJq-Vlw_-JLrRrVAa4xncruh-fyl4ahm1P-DEkfW6y1QUWL4A=w930-h697-no

Börjar pilla bort dag/datum mekaninsmen
0RyfKcydmisL5xZCFpJXf0BO-hhKwDCvguE6cgHewx_xp_Bro29IhmpvQuVDlANZfW2XRh0ENbgL5HW1h-7sdEAzSqd6wgViv12SQP4KKC_kNZhtSUsBZKcYJsO6I82Ipi4VIl3NYRL6BAsKlgI-GzwqsF0LiIAw0EAyzl-Jjz7MCagD740oMJhiqGYqUtUC8tbvlNugewn-dD4yeAobQpod8yYOZroTEIAkOh5yj90RmsffSgw1N6HvZCUDkpOGmfgE2KSMa1XTdECFuKmJvc4s1WY-A1Q5KoUKxEmvMoLZD-nYrJp6GM2X3_fSdstQ_1gknMdGLzX0ZQq8yM6ZANFnMl5DcDZneqvJHY-g9WOqp7jnt3szVVSeGZwWZ9X4_MMwAp6ZZrHoE99cHEr5AKrIQt3tmRw_9FdX7itPR3LOC9VrE04QB3OkkDgTNEh2C5vGRVi64dJf5csQosXFttKDmUjYq-duPnF5oxL0i2QRJq8K4PEe8FV4rGk4_srMh1HdN9C0mf5NO18B16U9u2RkR0ybCyQ48qK6MmSA1VWjkz7SFwNozppLJCCMS9FFTiG_IogHFznWgzvsU219PF98UBs6aNrjldsv4F4uZw=w930-h697-no

Mer av dag/datum borta. Många fjädrar och hålla reda på.
T-YxtJCzVNjloJI873rmAl8KxwogOAeQ5MwAUD-oiYBUqotbPn3Wl9GqwzCWdTcxQfjYKigZLEbRexmV0Cg3p2lZaNYzssKwbhrvLM2G8Qy6vWfGqvVTPCJc7YXT5P27LOaxlbxFc0Y5fOu-3Q10-LEUHwcvaRFa_ZpQpqfZmEpCZe7a9yxFIoLAVrLuy4bPBkmoVdita4V1YQn2UbVqKlnwA141uS3P3BpYVhDsibou9LMqVHJlr07eiVeLsWGhPrO0xmlDYnSTuAjnbfkrvuULqa6k8Gk6raHQfw8NoEnxrzFbpvf0YpHjVm37SL-Spl2hHMlEP1DHFBj4apP9G7lQgRJUncX3c2qSevM17-2sHcRH0O5gOpCWYaLVITNrQhZfBx4d30VLkbDL9VTrdSPKu0tDyXU5UuInHd53m19wkvZdpS45gQziNAK6oE0GcnB7Qxsw4uDJRJuEKIQ-Ohqsgl81LJ_KSbycSpYCXh19B4U8GU5UZ416M_NcprVm09R3RAlcGadz634OMzeDMu4m7Tvjdzujtbyp3j8QI0SsCxgLVg42t_e_RFcA7unOBvS0YPuTCzqfPKbYJANGq--kTqX_Rj66bMxABCspwg=w930-h697-no

Sista mekanismen till kronan och uppdraget på väg bort.
DWAy0eBhr83WUjR-pC9NNn0UsKqRLA2AZEwc_J9nda1lEnVbmoclNUltaEaA2zxGl0j3zLO-Dm5NvQXvrW3zESts9B2K2IFTVIU9p0GYTiILZF2_r8ARYUkffTGETcYsH00i2evGltCqI4LWuXXqeUi5UAwPovRacSIBk-lo2GRP7wMusDomVOoU7q8Yv-SLThcs5FpS_kiAhreI75brm8w-MpQEFU5RSROdizV6UhDwwr-ppYuwbRMH1MOSgbvHfHPjmk33keqZK-smgCaKeIuxc00SUoxnZwXaGe8mM2ZPjfxbkGFSDK7q2f8ocEIZxfEzseDlbhgtDdH54Brx4a9whS5AV8q83y2HKejvCQde5Ohrm1lAFAWAsS5q_oGfDcemZGUZ-nBv9Li-eDDBl41RIyApfpQJQyfBX9klRCQQs8Cxw8Zd8zmHKhLI1hbpXBJ5nS4tC777vXMdgi7hlY1e5AR8TjvJYRZT3wiHh5gULkmEzCVBHp_pp0mL2F79Tv1mxKbZb40uCr_vsoh4qjWrhJMEZTFnnpjOSqMb3SuMXtyF-3ThQu05qRmXr0gMtm2KJNjgC1GYkmkEVBAMEfwW6Qjun8mbcX-34sP50w=w930-h697-no

Dags för baksidan. Börjar med balansen för att inte skada den under demontage.
8UrKzXtA_nFdevJzdagzaaKr-8C-wAHWfSouRjqkNHvNKp3xhU9H_LXVVyKH5gT_Hb-23HzuqY_e-tqSllotmKOTm6dC1zjE2lpxvUowo0IJjGM-CSV8R_F3NJ3BqtF8dR0GWJIG_-PylwAOxKccvUVR4LETPnOwfxqeTmTCLgAkEzYf2k0jZpbtc8sZBH1o_Lh-5-JHLYjbZMMtSp9oNuk_6yb-TMCjhOSkjqfglXwzU7GxtAsdZZhSB7mzD2UnJOE-s0VlbmY6Hsm1h-YXO9czmXPgeAQ1KY8P4lmskI2_Fivxis9QCspYta0ZgXkZQdwWEjR4lMULEfYvQINt9NDAEd4cMxQYqyrBge87exL020ya6MekAuh9IV9b9X1GJhhrlY48IRyK6RlscB2rHmv2ywrD10I-9i8pfq6s-jXCDb5yTudDNUg30p39L-IZrq2zcK2ZuwOVpj4HTtRgNtchjWNSs9muFgHdiw4wNMxvv9Kd0DZMrLurpNtjvc38glJjO9B0Ov2LbIJRBct4alOBvPWHRrBjy5h5Mf_Y9fh-a-SW-puJMRufA6OfkjLy44qknbe-_Iijz9pYNPETLnzQ7MU71-zS13j_nB30Mg=w930-h697-no

Gångbygeln tas bort.
sqAmcaVI_t5cOfr6355rWNIJlUV6-Bwwz61eKN-Vbdy416pT81Xs6Ok629ca3xc2bnrFcDaOvA9HLYFpLf4LTJzNBJN3xeifn5urFMc1Xp0yvDsUolFJ_hoWwfvZs8YyRlBkmZLlwahmYDS93kGUp4yHcf43tbnGs4dK65iKAdAhXREoG1sdopKMolV5vbJ2GnJklN_VUVP4ubWh5_BxRT0CmDNJRRlkmlrij5xoPrsh8LpMUs7WwERDiGdPaAIpy_KKbNyOOo46PblM-1orbAkUCEmv7D5mdkVDnD50ppHUTWYEu5rQCgod_Txq9qmA0vkEXYpVNMKT9lIRgbxSf5kOicDBiMmizsPyEdj4E_tN_M1ikFDihghNpU9i5wlHAZnYoFRtywDhTO51lBhWAB0LQobDcUI7kxdPQ1Z9LkQZm4Zk6mYHhuLIxnRNMF_SCULDVdp9LsGeZG9K_kQO7zUlN4rpXAaQkroUF9ApNt3bzw6dMN_Yy3n-005CXGKIZv39NZ_3xBLK-N1wrqr1qj5dH3Nw-RvqGxK7wLGjI96XO3KdqqJITvKJf5JX_LNb17D1z1CDOZ5-HRsxCZvov33MJdcOJpLzlzcqVRBvAQ=w930-h697-no

övre bryggan borta. fokuserar på skimset längs upp för att inte glömma detta. Många lagringar som skall i samtidigt sen. Blir ett svettigt montage.
kJ_PrwCBF-Pl-jbzzZzkxtdLia0b-bfUYBTb3RDgepKM6rp0QS8hMlb_dF9QzkG0j2NcUnLdUA6gCsvzFyzqOQKNCFPEcGjg2hTQb4wCQ8uc3-Xr7fvCuQkxMMIgqZ9dVCXwx0zUAmIMwMwI2GQLd-xEaD1IFi1MDFntHFQYHVNZcrN4Jy-TfKodAiXE9V9F3mPsD9jJdQ7KIDtTSd4BFP5jW6iEesGWUE0EKzryf-7An04yWnyGmLROP2e5Gw4vXvjmIMbIv0mu4JvDjgOrSpJmuVJS9b0pK5mgCIyxKVDRn45Exo2qtpUbchyYDyFkuMtbwae4VP1IhGTjFk0Xu7d9CqN1ZTjLXM8fAPCvWLLzNk4dfESqWA4j1qVVzti49GdJtY6CjQC-FNaWAsFIb4a5tC4pxm67fNbaMJlgLBOeiLa_QvaWzK0rc_nnLfKEpXtEvFqHm1kfArhbC_VLwP8ZzWslnjxbF3K9PA7Jk2zJyNDLJSCb06aj2jrDiHkMR7LwjNaV2UDm-8x52QfcbtnPV3m2DHRM0tCdZVWB6Ebrj-T7MGfqsu2DBuYw70ipdy0umSWq17DPCyKNI2OyXN0YwSjUbEfXQjomEmIVTg=w930-h697-no

Sista bryggan borta. La upp dreven för att veta placering.
o7XeRoeC9Jvkft-3R8Yeq3Ldo0rmFfQtQKsg7RaEUQMFz8jvi7dhWLnZVlCpxCJdqItdzukIGEmVW7YcepZ9mqtADu1S_zG7cw_4eE8o3pg4RJf82pr-iLp40Za5SdtKrkrsScanxpdf_j2iaUEUtwEcNUEKMOPfXYuWXuj6fgViZ7C_vD23SZl-eIFE0PbCZlP6FaAvzKwzdHteCw1rfmTzJyKEd77vy8el0T1vRFll4SuuVQakBaf_OuuO3tYkR3XR6Yna_ELipFx7lOwrFRTnmwNznaL5fG5uZNP-zs2I2fCzZBahcdpkc0MCjdC7qQ9Gz-sffX8A2a0WTBXZipFO2u9IEf8cZNdf2fqN8TGNNbLD2sFXftqr3Mw3wdgaDnn2BjnrBuZLRc6S7G1eAXIHoU0_Iy0VCAJSsWEaQeM0l4Lx6bhv5YcxPNmMptzCD2oTKhVX699LXYLMRbwKfIgHloDD9VCd9QwbfPcTtnfUFFDcQHV1_0u4-p2V-_DkoJZMv5gveZmNSZDULSCWz3IX2Ph7OlGmkW13ctpVkhtE3pIsW21laHrlf2PRzhQ8PlA64wGVugJrFOOBSxLZjoxTnRzi5mQF374_laGf-g=w930-h697-no

10 fack redo för tvätt.
lu0f26DC9IfFVmMaUlrOU-RUtjzwcWHL5Eko8moRT8HDkFmq9p80dXPTl3abvhRB1jQqJ0FhgGIMjIU_IAyv_SPsBJMDl4r7MY7o2VXy4VEOh1sMygcaxTMG1CFis8vJbnV4kYeYhORkK2s_Y8aKEgzFAPdpXK2UU1oUvLhR1QU8ka3rLeJ-uNW26mEuXcTMagM-QOJ9f8FrmPvH6dtnqrwMw_6G0Jo80mcODDoeACpjz9lOCmj1jENGZcsRBUYWdOLL5qfqdWQtQyrUMY8wdAUlf4we_LheGBKF58JysL0Ls_TsxKSZtDl0KdlhEd9G3qAwu1qJlVAHOwuDUbxhMCCyg9wtjNhnguYr5FzWDT7VEobowaonVrMELcTb5E3UwLBlj6sicDotmbgrxhZ_Gmwk7wYGE29Gf_JlFXKlg2st2RM8gfzqw7eDFcHzgC3gAeww8cAr9OLY9xZ9qVhLONdldhdtY4MvTh5G2QyuVw-QRvXmC2mZCihUqu-L8xkvy3_bcLddt25CGb34DSk5JyqsG-9H-lwzYRDzSvSbNQfvqIJfOqQcSr-DWBhaDIj_FeYGO34cSTos3x93QI1TRqAZKEnKkCtWs1_risasCA=w930-h697-no


Har medvetet utelämnat ett antal bilder för att inte spamma för extremt mycket. Ser ni saker som görs i fel ordning eller nåt man bör tänka på så kommentera gärna. Första gången jag tittar in i ett Citizen verk så finns väl en hel del tips o trix man missar.

Om jag skall göra en full service antar jag att jag även måste plocka ur huvudfjädern??? Eller räcker det att låta hela baljan för fjädern ligga i nafta o dra för att sen blåsas ur. Känner mig väldigt osäker på om jag klarar att få ur och framför allt i fjädern igen. Hur brukar ni resonera?

Nu sova lite och se om det blir tvätt och börja med montaget redan i morgon.

// Tjong


SNYGGT! ska bli riktigt kul att följa din resa :)
 
Fettet heter Moebius 8217. Vet i sjutton om jag skulle ge mig på att rulla en fjäder som första jobb. Dessutom blir det halt när man lagt på fettet. Citizen brukar vara rätt okej inuti. Till skillnad från Seiko . Kanske ta av locket på trumman rengöra runt fjäderhusbommen eller barrel arbor. Olja där och testa. Vill du testa att rengöra fjädern har jag nog några Citizen trummor som du kan få testa på .
Så det du föreslår är att lyfta på locket på trumman och rengöra i nafta så gått det går med fjädern på plats och sen bara olja lagringarna i mitten typ. Har jag förstått dig rätt då? Hur mycket av servicen slarvar jag bort om jag inte gör fjädern. Är det värt att bygga ihop utan att göra allt?
Tror jag har nån trumma från nån skrotklocka jag kan börja testa på så jag ligger lågt för stunden men tack för ditt erbjudande, jag PMar dig om det behövs.
 
Magnus kan du inte lägga upp bilder typ step by step? kul med mycket bilder där man få se lite hur processen går till :) gärna när du rengör delarna i tvätten :)
 
Så det du föreslår är att lyfta på locket på trumman och rengöra i nafta så gått det går med fjädern på plats och sen bara olja lagringarna i mitten typ. Har jag förstått dig rätt då? Hur mycket av servicen slarvar jag bort om jag inte gör fjädern. Är det värt att bygga ihop utan att göra allt?
Tror jag har nån trumma från nån skrotklocka jag kan börja testa på så jag ligger lågt för stunden men tack för ditt erbjudande, jag PMar dig om det behövs.
Magnus jag tror att du ska stryka lite över den ihoprullade fjädern oxå.
 
Magnus jag tror att du ska stryka lite över den ihoprullade fjädern oxå.

Det ska bara va fett på fjäderhuset insida, ingen annanstans. Det blir bara geggigt och kan hindra fjädern från att löpa fritt.
Men hoppa över det steget helt o hållet @Magnus Ö-o och gör rent fjäderhuskärnans tappar och kör! :)
Är det inte så kladdigt därinne så gör det nog ingen jätteskillnad.
 
Själv undviker jag ta ut fjädern på gamla klockor då de ofta blivit sköra med åren och de går lätt sönder. Efter tvätten så kollar jag hur det ser ut och är det rent så läger jag lite Moebius 941 på fjäder och ser till så att även lite kommer runt kanten och efter ett par tre uppdrag är det jämnt fördelat. Moebius 941 använder jag då den är både tunn och har ett bra beteende under tryck och tjockare fetter eller oljor gör det för trögt att dra upp klockan på grund av metallens tillstånd.

Det värsta jag varit med om var när jag satte i en rengjord fjäder och den sprack i ca 30 delar när den kom ner i trumman igen, man varför köper du inte bara en ny fjäder? Lycka till att hitta fjädrar till vettiga priser och bara att hitta rätt kan vara stört omöjligt ibland. Visst en ny fjäder till Omega kostar 150-300kr så det kanske inte gör så mycket i slutändan men på en Certina gör det så att man skulle gå back om man hela tiden måste köpa en ny fjäder.

Nu kan man ofta känna hur en fjäder kommer bete sig innan man servar klacka på hur uppdraget är. En fjäder i fint skick har ett mjuk uppdrag där den liksom trycker tillbaks varje tag man vrider medan en med sprödare fjäder är trög och håller ett jämnt motstånd. På automater får man dock inte denna känsla då automatdelen gör att man får ett trögare vrid men då blir det ännu trögare med en spröd fjäder.

Observera att detta gäller moderna stålfjädrar (från 50-talet och framåt) och inte de äldre mjukstålsfjädrarna.
 
Senast ändrad:
Själv undviker jag ta ut fjädern på gamla klockor då de ofta blivit sköra med åren och de går lätt sönder. Efter tvätten så kollar jag hur det ser ut och är det rent så läger jag lite Moebius 941 på fjäder och ser till så att även lite kommer runt kanten och efter ett par tre uppdrag är det jämnt fördelat. Moebius 941 använder jag då den är både tunn och har ett bra beteende under tryck och tjockare fetter eller oljor gör det för trögt att dra upp klockan på grund av metallens tillstånd.

Det värsta jag varit med om var när jag satte i en rengjord fjäder och den sprack i ca 30 delar när den kom ner i trumman igen, man varför köper du inte bara en ny fjäder? Lycka till att hitta fjädrar till vettiga priser och bara att hitta rätt kan vara stört omöjligt ibland. Visst en ny fjäder till Omega kostar 150-300kr så det kanske inte gör så mycket i slutändan men på en Certina gör det så att man skulle gå back om man hela tiden måste köpa en ny fjäder.

Nu kan man ofta känna hur en fjäder kommer bete sig innan man servar klacka på hur uppdraget är. En fjäder i fint skick har ett mjuk uppdrag där den liksom trycker tillbaks varje tag man vrider medan en med sprödare fjäder är trög och håller ett jämnt motstånd. På automater får man dock inte denna känsla då automatdelen gör att man får ett trögare vrid men då blir det ännu trögare med en spröd fjäder.

Observera att detta gäller moderna stålfjädrar (från 50-talet och framåt) och inte de äldre mjukstålsfjädrarna.
Kört 8200 till mina fjädrar . Men ska absolut testa 941. Har en hel burk som sällan blir använd till gånghaken. Kör nästan alltid 9415 där. Annars gör jag ungefär likadant. Seiko fjädrar har ofta en grafitfett som torkar och gör att allt sitter ihop som en klump. Ibland blir det som trådar inuti trumman. Citizen vet jag inte vad dom använder för fett? Ofta varit väldigt rent invändigt. Roligaste är nog vissa enkla stiftankarverk som inte ens har nåt lock utan fjädern sitter öppet.
PS vad ni än gör kör inte trumman med fjäder i och Elma 9:1 rengörning. Testat 2 gånger och fick leta länge efter delarna. Fjädern blev hal av rengörningmedlet och sprätte iväg fjäderhusbommen och fjädern blev som en solfjäder. Kör bensin eller iso.
 
God morgon,
Fortsatte igår kväll med montaget men hann inte lägga ut något. Idag ligger jag o frugan brakförkylda för ankar så då hinner jag ju lägga upp vad som hänt.

Började med huvudfjädern men lyssnade på support härifrån och sunt förnuft. Rengörning med fjädern i baljan.
EWeYagIN_lD8Oz3i5I0Kj8-s4D__hBX8zmIlTdPL-Vjk4Cb1gN4l8ep1d7YjzDenuwcsxSS_sW2oWpQDPiQFZNNGn7eOjmgO7dBuSDOXRbYT0SofZdXNwOA5EnOxDLlFoJyRV0s8SWHu2H3v7KZ99IcqGUc1iwj2M5FIwYO_N2hev6-Mau6m02o-4XIv4mpxEsc8RDIcsdprHvMuABIJRTIvZ91Avk_HMUWF-PH7ba7H0UnlqRp_guBHZPHWh-1cmMyAel6pNDML9ETnZrp-GjsRv7SaLYBTetVVn58BXZy86MHoXUejVzJjTIFOjLaCeFuLJjPaAsxxHZLenNP2LtcSZiMAVKIj6nyEuOc284ou88FbXeelTQyPMkCyL1e14PBYYWkjXb_UmYzehHHJGaHyHZxVT4zgUJuuVTuhfw9XAUpH9x_NH-o_gU5P-Kzuho3M-X3IT_LdUQMO68fRbqr25Yrpyaw-hhD8p8kd7LPYMSUyfGyrJ-XXLxtTYjoznE1kkU_tZAewVk8YsyEeu_bLTSwKuoG5JT_272T-mPvrd5UX45H5yULxDVYtLxAl7YB1NKmIQXLNDQxmfK6TDQrleCYNxZgSptO2fmUnvw=w930-h697-no

O rengöringen är ju inte sexigare än bensin i en caviarburk med pensel. Kan tillägga att Sonos femman i bakgrunden inte räknas som reklam iom att tidningen är gammal. Sen sedvanlig tork på kaffefilter
LgNSZURbBsZxhROE4piXdhSueDQOpSY6X6ZrfMci6YzwRnA4uvVfAyPFMctQ1pk8jbl6H6x5HuTCiKcnCZKockHfIgaxLuiCBD7tprNFkrtgp2t65WEvFTfMTIw3zqv4iHtOYuF016KP--M4gHa2z0kpadoaJ803a5m8bhmwpaAnlnrEB8cxNR3GwbFSljFsSGQoWj6166ieszMLS5279i3xKYG5zhZXThedrabYTwjdmTZl9oW7UfeyhqZTrn5Y0sgiDzHusPgupb7XuYoHu05TpyRjSXbVDPkNwnJ3QYk0kTviZYXqALalsYJMDU6QwsonGFvfPGyog9N2CmlO67MYZAm5wGNezTAcIkzd9cGSNBVueyy_1rFYXuFzgXfSsjykqW4WEc3ce0-TuGTh98bwWN07Hsy_0EQoD52YKsmZCoywdXclGtbP6JyhsCRWDlvhkneUbFklSdSnh7J7jiWjsB4-myBdXviTke8M2RvcdB7vD5i6Mk7zHe3t3ETUgHjf36mtiPUe003FBi9hbqKYghO2VgWGr0LDgE2BjoQCfQasFdz6ZlMeRJlsKRhg1rTsiT0nzukH6G6QvrOJ2gGPw6U_GzDGpRJv_qMEFw=w930-h697-no

Första montagejobbet förberett. Urverkshållaren är från aportekaners är på plats och redo för att jobba
DSJudONMUDsa5phgRKJOQXUcS0z1m0vNR64jJYaCElQyuUjFmUBnY9Mc-S4D-9tFvi4MdXZElLkd3xiseuZ3AqzUUCQqkm91dYAnsq4XZnEPQcJpfwJqkodQy670-61DIVDiP8cRXMt4aXO8l4S3ieCDT1bfOFPGoMkyLr4np9eTKoIjcvkPStwlq2PCKJi_2FrF8DZsYSWHO_jPuRUAgJGic3owMFDlI-VT6my4RrN5C0Y2Q7hHfoTrlmFdLirBhmHR3p5TRwu9rPx5TrxrwuF1Qtrn1X1ER4NPMn3uv6m9Ivt2EqNj3aPavfoE-RtCH0o7QyabCM1kFdRkR8THkbSYqqHQSNHQ5WQtveiNrO1PX6ipS0oZ786q1apTvslRfAWRfha91m6S8XwROjE9wnoYiSWZchkgM97Rdr0pTprCB9e0uDwetom87Xuz1Y6y7i3-FTj00sH-u9o0LczkOwn3PlGqSyRZ-P0PLq6mRZ_7hKNokSJ6kW4WyaTpNknLBUQzo7kA4OHDw5HICCUgGH1qcZrFNeuoKaU881ElOiV9wtIRNhtBeMj3LJ8y7SMo84LWWAYQcMrht-VMetyQKPV1MZ4WlXGcqNM0RpwWHw=w930-h697-no

Olja i oljekoppen. Leveranserna av oljekopp o urverkshållare går inte enligt plan. Här en aluminium sadelhållare till en mountainbike med en borrad grop i, rengjord såklart. Alldeles för mycket olja påfyllt. Skål
M5uwGD49mkdGXrTNZ1POD8zrwaF4_C-mABpYARJv9yXNUNGp9NAw7nEu8G-KC8RzpWW-yRxaCIHIBMSoEyrkEPa0yPRzH4jLhJJNYpIu8pfV2StobsFW7EpRSEYxlr3KOw2i2YYg9yVsvCIpCS8OMHo9VJkTnniGNRDbtuNLkw3MF3aTB1iJZGXxfmj8pTE16-omSvLzWSL-S2KYrmSOzcA3REQ0erFfB9nHV6mBfmuLNTjLim4tLq8wiigIZMVxeLJXha1VtckebrgQ8QLV-CXTMgRNEerziOXTS1zn9OVcuhGDx2ETOls_YDx1cYhz_zos-jNFb4yOVNwLHC0v3DxhcAcyZKszl1aiXxi9_6kx9kxt39Chtd6oCivCD8MbnQCMXmvUjS97ba0ELkQ_uH19TckRT1lJOgQkTMtA4Qo1-a1omAPkxL5rCyyqI4l6BoGY2vJ4ctIF_POTG3R6EfTIgDqGi6XjlvSAnDK8MdF9vCejwEtt0ISnWj3vtEqgOqCqEWgwWcB4IHbYrxaWRdK38mwi3nTC7YAb_Ki32-QTP4iFsbjrMwa7Yem2xk1eZStzSe6G-iL0BnDS75LeFyxbUVV-ro17i2yhQ1GMig=w930-h697-no

Första bryggan på plats
gVIG-4Pt7u-W8bOkkR2znRq2Ox9BOwMTKYnZoOQX7ddnCLpe1uCkGlr52nSbxwdvlsczFPsDmUfZKM8LUabO4P0vHpDi_2A0QMrMVCytn-GhgY_jZCL0l6sC2CmMehTfOKp_FzTEOEFqXtntWlNOORbXyBK2GIt6lrb2PGWT4dO-ew6fWXuvQGmZukApt-MiGRJbFikcZtUJizCRMufsYGfI7dUVdvUz8DP1qLX-_HRv5mPuxR6y7jldDJOWZ_4MS-kKrVWB7GyHl_UJREh5C8dzVUJ-x7junh_I5ved49mYLJy7zFQRPGM6zvr5doFXu7sVMRfM8MMsWS3iYhW1Sl-2dnJmLAe_LshdMS5uZuzsyCrW0iGsoK71PSpTYWrCXX4WC4-9b5DZGW7zvGAYk53_5VqiAwit1LdxaOS1OwTLrC-fm1qcaHH9NwlrdH5EcY8VcXklnxQLmkX-L4x0cxGZWvEcK_BXHbBqp-SlCh1QqMSTVh6h0SYO03gySiNiIl7bH8OJyzIpgtV7SM1jQ2vVmiT_cxaizpjD_86dGbSh-0oDd329RY_jDKJ_0IA0kZCHwPDhYHbUDS0cng2Nzvv5uW2tKxywhFFfgWT6iQ=w930-h697-no

Växellådan på väg i
ztue0YHaC85rvLaajpLy0jk7ef_xlXDXYmqxgkvYPezV6PUnbZH5AgknOMA6XEPhekuncoh75XqPdr-NHMtM1T-MsD3qbT_hNMKfSZhR9cqZIvnk3BdHYHCBE37hjxvYjWka9zt2sALwpT1s-JBQeb7fVRikA8iy32xeO6h-_jAFHGtFyJlB2eOL1zdBRIdaz9ZgkdiH7Q6LKEFLha2QnwfVPYl2pK_gFjOkNmaHltDVA6jKtCE-wNhFKXIs4XHhjgEUOWU6bB0LX5ZL59yI68aCJbzg5MdDRSvnUN7gDJ4LnC7xuhPrjRqRovgcSd0JJyQqH0gO6GlwVSK3KaciVLb31YeJyZg0WPAqBoRxYHi1ROIn6sNRAeNsisUlwq5aukgrfE7BLI87-hSDllAhfh9ZassSxBxQHUfxmmxputlJvkMwF_KC4pgX6u7i6_q3DLS3D71_JL5YPwHnYicNxfO07W_rwBob5-QIQetCMV9X30Y6rhrFdqbJ89JYVl9rGC96fnUBd_FhgZKJEhZyqB4xB9AUH1yBfqXtFSwVcLnbN88qpgiVBSRyBu9womPHP0q7BfX10mPfqcvZ4geOVTYginOMcoqWBPFUodzMQw=w930-h697-no

Här glömde jag att ta bilder en stund men för att se när växellådan och de 2 dreven o skimset är på plats så kan man rulla upp o titta bilden vid demontaget. Sen kommer vi till ett intressant moment. Smörjning av juvelerna till balansen. Enkelt att få bort men svårt att veta var man skall förvara dom under momentet. Här kommer montagets utan tvekan viktigaste bild. Själv valde jag tydligen att förvara den fjäderupphängda juvelen ca 5 cm bredvid bordsbenet o jag måste ha glömt var jag la det för jag fick leta en stund.
Glömde visst att damma lagerutrymmet.....
wtWJQo6rRMyYpec43NTIH7KXffonEOgOwLCJMsd5NpGBnvNQCHhYM64sYwYPRZyh3nRFaJiKJoVUqufmiJMHKMc9Loxl5OCXRYwskZ3lkuxTECr9FouXodEAVig8e7Fl3o8HECH6uK4i1HH9Uyxql5i6ZbnKJEAAAxZK6f0zU0-tx-UIwu4zwXrye4ctRC-iMGSSCMVKF8oD-wMnczSBWoY704rMa_ZnTh-VFMk71-tS7HLSoVSqemsFK3CvViIzMQ1DIvJLFKYWT1RMyfARfquMG1z4jbD9lxHbmgDBIS48vgZle50Tcqqq8CFCNgGgYqfl1fH1NlM68NmO5lwNb0BLUvsuD_W6OzPLWSnPPWj48BwsOUea6ATimSXgAJiDRmX3YcoodYZxefszdXO_qhEATQaHlc99nk2xm2C1n-J5hf9V0HkHcvD_KLxrlqt4wpciq0h1-H6iM7AuY-nQd6qM5Q6VRRYGqhea2hX_3ad6fVQl7JVGFnf2EJjf3gtotmz-B3NPsIFcLAFYTVjPQS4U0DUWAxJjzxk6vfz3kdYy3xHLTf7Dn0TGSpESq0oHRBcnHL5CGEbzKmJje58mwbpWcsAGUbFaYAJtkIb0wg=w930-h697-no

Juvelen på plats men eftersom den smet under demontaget fick jag klura en stund på hur den skulle vändas. Slitagemärkena på yttre fästplattan och en titt på andra juvelen på balansfästet löste problemet.
A1uHYHwUEsJlgckZGAYgg52WjXVuXtJ6m5AElVA8G8iVqcKeUwev3JZInsjWhQbobQMqJCWAxQGvxz_dZKEOQlmfKohpafYiuArfXPhfDkPWN3oKbEEkN_EeL9ITjS087CNqP59hT8I8kOk0IdYOCxWuRdRPWOdPEllu9VPgoe-m4w0nXLVfBpqLbeyqKakMHJngTKL_xs8Dy_sugTF44YJPFtXPQq0SFPKMgbD4chleDcC0Nxs-VFwNveWLn87viodTnZxMK5ruqQOfhjAxpfrFHC03z-5YNFXDcrFg3BXdJ-refEhTtjchP-00FGUfIEfK3tOXIzMWslyCsJKrWgKZg08mVW8wp4bPHK2AzOBpbfT38uwurRvrManfBt4Xg9BIkKnKz-BCAGd8dWhSS2lLt3ktcNFcx6Wlye1_u9jdSwEiBAUKXnPD8PL9tDaiFvKTu73CYaTE_tLeTlbAhkceoxepcXO5WcANgh8LVfTE53XqSvbzbB7vmJ503d4ocmoWrWdElLzoN0YN-2tSH343GWAikpDBhE4YiEtQiqNQkdcCwEwkPlDF4Bi1JFZIl9OecqqC3DUvxNnT0J3KHALAUK8CC6ElI_o_y6aVdg=w930-h697-no

Ny fegar jag lite och vänder på uret och börjar med tavelsidan och datumverket innan jag sätter på balansen. Litar inte helt på min aportekarnes verkhållare... och vill inte skada balansen som verkar vara lätt att komma åt med finger eller slintande verktyg. Först på plats är byglarna för kronmekanismen för de tre lägena.
x1xGhxzK8GhtI_N4O0ZaqwK07BFr4iALeIUjxMTqj7A_PZHA7qwKxt4sMEIo-v5aBIBmEPkto5MghmaNpU2gNizvGI03YdzKUy78i3IFiOVP4A0EjCi7FOmX9If1UJ2xJGVyhSbuZSoj5Clb_rg9YG8lG8Yy9CW3BF7Nv_X-eODAWEpi3LSMxHO-wleqzvz5hK4u_2ZiI8TFXurTcipx_qWvdafndclthdk9lRJETq1w9RzJjtDJry1rf_zR2Ib41o68lWE9A1LgTA3FPJ1UmxjHZs0neiOcIwyxuFQDv6XlJIOExxBl1EmF-r-atrl2i7MPSurukaJbLOwZ1CrSYbGvV6JF0HeD9fY7A8hMlAA8qQBu6TRPbP4dQHLKxAVpWC-5EZ6DcIectqBsAqQQFjv1Moxfc3SC8pWSZ9xCYqHHuhS5sU3W5_lUuXJw-OJtWuXxykjEY-seYx0dAcUCOTW9DvkVdMG08CsecSbPsc4FUPVVXgJVroKiLtXiwSmJacgHMJo7UEfMgWDcrOuUYe031QUmgrQhriemcR3p58EmwtnB3_lK387I4kwZc0y4op2MQmUgt196mnTsLI3R-8__hpmU9nPYeXGn_52eNQ=w930-h697-no

Här får jag be om ursäkt för avsaknad av bilder på mantage av byglar mm men tordes inte släppa innan jag låst fast dom med plattan. Många fjädrar under spänn som kan sprätta runt i hela rummet.....
BOUJmwFdjSC5QkqJ1bHx6SfmbvmWLF0be1u-wBUjcPJrSIV34PD1AaMGmWkPLM3Uff4L95X0AB0uetJbZq0LloAS6KTJvH0q99rTybxYp0p5C_X4dZxV0i0u7nUxEOYKO51zl9IDHVIsn9MSwcEGjlVuxoA2pmNdUaCVeikk6WAt_SzC5H5_hGr6CCEZaY6OU2tSWjpaY20sGaH1LpDc-3XxqGgwYO1f5_nu6NQhwF2K12mKrjBrLssMTDgrIV83NIUkmNaeZEM4Ov1IYXrNNAf5kESftQhSvZewOluiVNWwV-aSXBRqpG0Wh2OehlNhcQoE7m3LdogGOUshMZ9l_8nAmy4pKjFMHC76coifEKtyGR1oD-Q9AeWZ0IiAQC15Qx8zbfxqMtBC9I_gyrzJf_SYQK1US-ee4RFKsTtJgKx_ywUhkdKbPJ72FIgYmCH_QNrUOfZZY63Z-m9ON-X0aVlGoSneig-u7FyRTlVM8wNlmLvnFJnHx3CPv9tXutNd-gabdObKbujCK0fOzbtpxbXFharf5LNFTvXTRMRouhYoMx6EK8DqOMpa4tiaVuUPfG2zqV2xfdntUM1gzMOYOD5QnHPjBMCDGJoRFBGNiA=w930-h697-no

Så vänder vi på steken igen o ger oss på balansen. Väl på plats behövdes det inte mycket fjäder för att få den att börja dansa. Dock tyckte jag den var lite stel i höften så jag lyfte på juvellocket och gav den ett fragment av en 1/10dels droppe Moe (nånting) 9010 (nästan ingenting ju) och höftrörelsen kom som ett brev på posten. Nu svänger det ju katten o det dansas vilt här.
4qQiiaw5f-ouludJSI_kdvNRkcuVIeJtUy0vxOLtZcDmP21CVvFil1cs3PmPAgzjLaNt2FbrAQHHGheGor25wu7tlOejVQleY7r9fEEc6QfP8U_gI-nP0rO84dcpsl8RjCCyScq-4A_pS3dpYCeKewkFCLoHIRHCJ3fYUKbdUjhP52ZINpjuskxnZHbtfKKBIR4aWG5PNlGUvvn2scd0blSZa4J0ihm8uJzcsOVfZQcmCiZXBb9D39-iIyZ6Xg1kbe4ab5M_Qi-Oa90eM6_YZ1kO0So70OXDb5rtSPmiaMXAlYkH9QwR5rYfoAUk8YpMNDAea2OEzwxBYPCj290yZAKvDB2e4SLJO5pHJ4MjkClTSWSW2ixomQhyfSvi2POZ3nbPPeuACBsn7iXLRS7Gmq_LwHvPpejlwuKpx339HA2kWmHj_YlczzXdTTFMV6wwG98GBpra1GhnX665FZoug2_tVooaV2Ym31JnFXkIabU_44WNlzA9rP6oY_FFHmORcBnB5uqvtRhOog39W60PO0G3wH2GrmD7TB9aZ8JPWWbAHvbqkd9VcrvtEEI6wiio0MgBHYhy-4ASbVExLnV1bB364A9HWmgdonmeVRNW8w=w930-h697-no

Tavlan och visarna på plats bredvid verkhållaren
JeE6Y_o0MAlm7tY-gubKbqJpnOu4kso1KJfeXt2XzuOWO_7J28p_drVyDk63X5m7BCzPT7iw_fM1YRUH5o6ihOFYye8oCMVCKPNvXFwarDpgFUfjHLhjOF4sTXGlO3I3co2cCtb60mjLztK19OD78C2XXtUsnEbdhYv2OxEo6VMakNyMLZiMd78vzBOOGnrcO-JIt3D5NkiQKhVfiKZEo4Oys_OBx-l3iQGGNQhJzrNvMSnDjVLZQZn7QxHksLA4_WtbhChQyfcJxMzy1sVnv3jFDpb-O26X-NNU0UO3J-YB8YBKr0W1Rp5C4hwHW_CKynFu2yDAFJB796QnOfPm3ajqADHA7grWOjln22-0VHeomBy_tq87WnkmsJgH4MDqAs3X8Bo2XL1RP8JP-8SPmUO-1F_UqVf0cQfJGHJ_1WFCUKnKAYGkRUtIu077QOtCUG_CxciOiRWwoYR-ysYncgl_figLpnWNSG1KTmLHHKQwwBhTCU3Yiji8ylXZrKCx8kbbLQcAfnqUtPtkE7eesaGOLN7kYzJZbySbmflHx9ZsTZLBYsXDlmV0059GXU_KasGD07Lv7TqumvxiW_R4UUU-Ylqef9q2gTVqnO_KrQ=w930-h697-no

In i boet (t) igen. Sjuk humor men så har jag ju feber och yrar kontinuerligt....
iGFFdiHkiBLpeuuNiwBE8hMyHol1-ZXKXSMCR6TC0r9_gMg0OPOZynD8PGHPuYVXYltVl1GvG_-zu48MFmioa6a4h17J09hGj0VN7QcBkJRZ6_bfyxDNKpiJfo6BuqeeeMOtvBkAWZX29eycPJm5NfYs4qokGw3Bb14bGQtDRUWrP1cEZcGFhXBmfyyfU-Zfx5qk9iFUAmiTkuF-9MuA9q0lN_Wq8Swh4N-kjE-UK-6oGCRQYAbjsy25UZMPS3XsRZF2mGh_re1xasGmAlSBHx9toApnA8jp3AA_OIYp3PTnxUu0dc6n_oFp6cWdFX3id-gnmI0M6HI7_E8iMdbgtLY_VI7AJ-HLx5_lktKDtKw1niyuU6ky9Ca_4mAGdwuis6ZWKYgJTJPqCI9qDJLrbZih3ZnYXEAcHjPU6stW6iOEFiLosY8DrLkxw0Y4cH9dKFNmISDXK04jzjPu_qrYJyHPt2ZDUa_UK1vAvZefHzRkgdvA5KwJEiOzNPX9fHJZwxgilQ3hkae095PoLC4jLDxqezBhIre6sLkiwkuLJXpqdE2Ta7LeNOPxU_uX9GatkP8VxfZQEHklSWcLzGCZlaLm3266aynzMI5eszlf-w=w930-h697-no

På med uppdragnings vikten och på med locket... tja det är väl ungefär så kul det blir med kläderna på.....o det räcker ju gott i dessa metoo tider...

Resultatet är att klockan går fint och verkar hålla tiden över natten. MEN... Kronan går trögt och de 3 lägena är inte distinkta. När jag lyfter ur verket funkar det bra. Monterade bort visarna igen för att inte skada nåt under justerandet. Första tanken var att tätningen i kronan kärvar men lite vaselin gjorde ingen skillnad. Verket verkar lyfta lite på motsatta sidan från kronröret. Det bryter lite mellan kronröret verket precis som jag inte får ner verket tillräckligt långt. Tar jag bort tavlan så passar det i boetten. Precis som att tavlan inte går på ända ner. Kan inte se att man kan vända plastringen mellan tavlan och verket så att det skulle göra nån skillnad. Ja där står jag nu... Tips trix o rekommendationer för denna operation mottages gärna. (Och ja jag vet, lagra inte juvelerna på golvet för det är alldeles för dammigt) Tar även gärna emot tips om vad som kan orsaka brytet mellan kronrör och verk.

Nu lite mer alvedon o vila....

Tjong
 
Så här får det bli...
lDFa50V4oHr5of7U1TKCjBmtyUCs7djwmRWPbBdZitc1HPbYYzDE96sVNuqoHXW6HcfOCGRdU4pBXaUyS12qmheU1OPUKm9P17owEYlaQplgT4aH2JqzzSMQqFYQ4MyeKm2HJ275dxd8i_2TVGvJ1NTxBi4qiAbm6X-zl3_Pj9kq1Z-GYfF_YeMjqv_y6PMoXc4SW9wkPFo0Q7tVJxR_m5QO7w_iXTObggtoXFYT40j73PDh4DlYPsuIXt2FYep9t5pDch0COio9MolOluikeDu4rdHffMzjctC--y7fUpZxCyLSNe5qKWB6_rmhqNRekgWln6-liI5CDNp7aAq-1LVkCACSIxIYdFniclFj48WFJRl6745A2KmkJDCi_kDFK-6JEAIRCnlBAGgWF5PXUCswZgaEja5LW5NJu4Gv9ZLEXH4d4LTLRE-s3UUUVu6cfJ7k_d7JRLXT8KwqZGErEWI33lUtJragbh_sJhBmo5fwGR1Ct_B1bOmIDQbEDTtq5DRan6wQ9u0fJmur7t0f9PKMitpqkSfM-0C9uaC6ouX8up1vbf8H5A9e1H5MZVtEcZHdWJRC6FqabMH5i_LXs3SbbzxtODRpjWqRMnAmiA=w930-h697-no

Något skumt är det. Urverket linjerar inte i höjd med kronröret så kronan spänner och går trögt. Samtidigt är dagskivan lite böjd uppåt och kärvar mot urtavlen. Så lite pest eller kolera om man skall sänka eller höja tavlan. Valde att sänka tavlan något genom att slipa några 100 delar från plastringen och få ner verket i klockan för att linjera kronan. Upptäckte att jag satt låsringen till dagskivan åt fel håll så den kärvade lite när den skall rotera. Vände ringen och gav ytan ett fragment med olja samtidigt som jag la dagskivan i en ring och böjde den så att den vart lite planare. Mekanismen är sliten så att ställa dagarna funkar inte 100 procentigt men det funkar när jag roterar tidsinställningen så jag antar att det jag hittat en kompromiss som funkar. Jag har ju inte erfarenhet av var man skall dra gränsen för ett gammalt ur.

Klockan har tickat sen igår kväll och håller tiden skapligt men behöver väl en tur i time graphern när den behagar anlända. Bytte rem från original guldlänken till en brun skinn som följde med en annan klocka i paketet men skall försöka slöjda nån eget i skinn på sikt. Är väl på det hela taget vara nöjd för att vara första gången i skarpt läge. En klocka som jag gärna bär själv med stolthet...

Tjong
 
Lite speciell grej med Citizen är att delarna till snabbinställning kan vara lite knepig att få ihop. Hoppar gärna ur och delarna flyger iväg. så här ser delarna ut.
DSC09157.JPG

Denna haken måste ligga bakom den lilla tappen där.
InkedDSC09158_LI.jpg

Och så den andra imellan dom två tapparna.
DSC09160.JPG

och så locket på .
DSC09159.JPG
 
Senast ändrad:
Svårt att se på bilderna, men jag skulle gissa att plastringen, verkningen sitter fel.
Tavlan ser ut att inte riktigt sluta tätt mot boetten, så något måste stoppa erk o tavla från att komma ner ordentligt.
 
Svårt att se på bilderna, men jag skulle gissa att plastringen, verkningen sitter fel.
Tavlan ser ut att inte riktigt sluta tätt mot boetten, så något måste stoppa erk o tavla från att komma ner ordentligt.
Riktigt iakttaget. Den sluter inte tätt i hörnet vid 11, något jag missade. Den går ner när jag lägger fingret på den med locket borta och behöver inte trycka hårt heller. i övrigt är den nere max. Det är något som är sjukt här för kronröret och verket inte linjerar i höjd. Sänkte plastringen några 100 delar för att få kronan att gå fritt. Uppdraget var väldigt hårt redan innan men går jättelätt med verket ur boetten. Eftersom tavlan inte går att trycka längre in i boetten på kronsidan var jag tvungen att sänka något. Nu funkar den biten helt ok. Svårt för mig att säga vad som är acceptabelt med iom att jag inte har någon preferens. Någon har varit i klockan förut ser det ut som för tavlan är lite onaturligt repig så jag vet inte med säkerhet om allt är original heller.
 
Ser ju rätt ut. Jämnförde med ett par hållare jag hade och dom kan knappast sitta annorlunda. tror nästan alla 8200 har samma plasthållare. Kan vara knepigt att få ner den ibland då det är tight. Men brukar hoppa på plats när man sätter dit baklocket.
 
Lite speciell grej med Citizen är att delarna till snabbinställning kan vara lite knepig att få ihop. Hoppar gärna ur och delarna flyger iväg. så här ser delarna ut.
DSC09157.JPG

Denna haken måste ligga bakom den lilla tappen där.
InkedDSC09158_LI.jpg

Och så den andra imellan dom två tapparna.
DSC09160.JPG

och så locket på .
DSC09159.JPG
Hmm intressant. Om jag får ställa en felsökande fråga innan jag river isär verket igen.(Tänkte slippa det innan jag i samma veva relumar visarna med)
Om din teori stämmer borde väl inte snabbinställningen funka i någon form, eller hur. Nu funkar snabbinställningen ända tills tavlan kommer på och trycker mot dag ringen men lyfter jag tavlan igen så funkar det så funkar det. Sen är ju inte delarna helt purfärska heller så jag vet inte vad jag skall förvänta mig iof, ganska ok är kanske en besrivning. Men dagringen är inte plan utan den lyfter lite i ytterkant och skavet mot tavlan verkar vara orsaken. När dagväxlingen slår över så verkar det kärva lite även här då det tar ett tag innan man får full omslag (tar hänsyn till att den växlar under en längre stund med). Annars får jag riva igen, inte värre med det. Nu börjar ja ju få upp hastigheten med verk ur och i. :D
Referensbilden jag utgått ifrån stämmer iallfall, dag datum ovan när jag rev verket.

Tusan nu blev jag nyfiken. Kan man (hoppas hoppas hoppas) verifiera om den ligger rätt eller fel på något sätt?
 
Ser ju rätt ut. Jämnförde med ett par hållare jag hade och dom kan knappast sitta annorlunda. tror nästan alla 8200 har samma plasthållare. Kan vara knepigt att få ner den ibland då det är tight. Men brukar hoppa på plats när man sätter dit baklocket.
Men det enda som kan bli fel är ju att ringen är roterad på verket och det påverkar ju inte djupet. Däremot går ju inte kronaxeln fritt om den sitter fel. Öppnade 2 verk till och jämförde, bla det du bytt glas åt mojbjörn när han fortfarande hade kvar klockorna. Kan inte se att ringen kan sitta något annorlunda. Ringens 3 klackar vilar ju på verket och de är ju även distans för tavlan så att datumringarna går fritt. Tavlan är monterad mot klackarna och verket så om tavlan ligger mot boetten är ju paketet nere max.
 
Men det enda som kan bli fel är ju att ringen är roterad på verket och det påverkar ju inte djupet. Däremot går ju inte kronaxeln fritt om den sitter fel. Öppnade 2 verk till och jämförde, bla det du bytt glas åt mojbjörn när han fortfarande hade kvar klockorna. Kan inte se att ringen kan sitta något annorlunda. Ringens 3 klackar vilar ju på verket och de är ju även distans för tavlan så att datumringarna går fritt. Tavlan är monterad mot klackarna och verket så om tavlan ligger mot boetten är ju paketet nere max.
Går ju nästan inte få den i fel läge. Antingen täcker ringen tavelfötternas skruvar eller så bommen. Den halvmåneformade delen passar ju bara på 3 ställen. Märkligt !
 
Går ju nästan inte få den i fel läge. Antingen täcker ringen tavelfötternas skruvar eller så bommen. Den halvmåneformade delen passar ju bara på 3 ställen. Märkligt !
Det jag tyckte var märkligt, samtidigt har jag ett litet glapp runt kl 11 o det är ju mitt fel. Sänkte ju plastklackarna mellan tavla o verk för att få kronaxeln o gå fritt. Precis som om bitarna inte passade innan heller. Lättare om man gjort det några gånger. Det kommer. Har 2 verk till att gå igenom.

Däremot klurar jag på felet med dag skiftet. Om fjädern ligger fel som du sa så borde det kännas som om det rappar över efter första växlingen. Att det går trögt det gör det för det skaver lite mot tavlan men kan ev ha hakat snett. Lär kolla upp det men tänkte beställa lume först till visare och ev till tavlan med och göra 2 flugor på smällen.

Tack för hjälp o intresse.
 
Tack för hjälpen Rogart men missade ditt sista svar. Har haft klockan på armen 2 dygn nu och den går håller tiden kalas. Växlar datum gör den, först datum (färdig 20 i 12) sen dag under natten. Dag växlingen vrider inte ner dagen helt i rutan utan den ligger lite längre upp men det är samma nästa dag med så jag gissar att det är pga verket inte är purungt. Datumet ligger snäppet upp i rutan men inget som stör. Lugnar mig lite med denna nu och låter den gå ett tag. Tänkte gå in en gång till när jag får hem utrustning för efterjustering.
1. Fixa så att tavlan tätar mot boetten.
2. Se över datum mekanismen om jag gjort fel eller missat nåt.
3. Ge den en omgång i Time graphern och fintrimma lite.
Återkommer när jag är på rull igen.
Tack för all hjälp så här långt // Magnus
 
Tillbaka
Topp