• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen super titan. Är det nått bra?

Smulan

Rolex
Hej!
Citizen super titan sägs vara ythärdad enlig någon metod och väldigt motståndskraftigt mot repor. Någon som har erfarenhet av materialet?
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
Kanske finns tester nånstans men min erfarenhet är att Duratect är slitststarkt och stöttåligt. Citizen har bra med erfarenhet när det kommer till titan. Dom säger att deras titan tåligare än vanlig titan, osäker vilken typ av legering de hänvisar till dock, typ 1, 2 osv. Men bra är den iaf.
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
Citizen verkar dubbelt så hård. Denna artikel var intressant. Annealing av rostfritt osv ger ju också en stark eller ännu starkare yta.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Min uppfattning är att Citizens duratect är det bästa jag haft på en klocka för att slippa repor. Hade en titan the citizen med den behandlingen och kunde inte finna någon repa överhuvudtaget efter flera månaders användning.
 

Smulan

Rolex
Citizen verkar dubbelt så hård. Denna artikel var intressant. Annealing av rostfritt osv ger ju också en stark eller ännu starkare yta.

Intessant! Minst dubbelt då. Normalt överdivs det ju ett gäng i marknadsföringen men läste några tester av Citizens super titanium klockor där användare inte fått något synligt alls efter månader av använing och blev lite nyfiken.


""Seiko’s DiaShield has a reported hardness of ~500 HV, while Citizen’s different treatments range from 1000 HV to a staggering 2500 HV. As with any hardening approach, one challenge is that if a scratch does occur, any polishing or repair will be extremely difficult.""

Sitter nu på en sådan Citizen så det blir intressant att utvärdera irl.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har haft klocka med super-titan i snart tre år. Som daglig tangentbordskrigare så brukar länk och spänne ta mest stryk. Vanlig stållänk brukar repa sig snabbt. Citizen-länken ser ut så här idag:

1000015044.jpg
 
Topp