• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Coolaste modellnamnet?

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Spelar det någon roll!? Ja, står det på tavlan så gör det ju definitivt det men det är väl kanske inte det som avgör slutligen och sist men ett coolt modellnamn är ju aldrig fel.

Men vilket är det coolaste? Visst precis som simhoppning är det en bedömningssport, men några står väl ändå ut. Superlativer saknas inte på det här området heller Speed-, Sea-, GMT Master... Just master blir ju lite mainstreamfilm den här kategorin. Att jag själv började ens fundera över det här var när jag konstaterade för mig själv att Sea-Dweller är jävligt coolt.

Vilka favoriter har ni?

Aquanaut och Reverso är två andra jag gillar
(Konstaterar samtidigt att dessa tre också står rätt högt upp på önskelistan, kanke något freudianskt vad vet jag?!)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Klart namnet spelar roll, smaka på det här:)
Chronomaster Aviator Sea Diver!
image.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Som bilnörd är "Daytona" rätt fräckt. Modellnamn på både Rolex, Shelby och givetvis själva tävlingsbanan.

Och Ferrari...även om Shelby var först.

Och såklart Dodge och Plymouth.

Då kanske man borde slå ett slag för (Tag) Heuers Monza också. Klart coolare bana, för övrigt - även om namnet på klockan inte gör särskilt mycket för mig...

Då får du lägga till Monaco - ännu coolare bana. Och Carrera (pan American - som modellen är döpt efter). Kanske coolaste 'banan'.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Masterklockor är ju en helt egen kategori

Speed-
Sea-
Marine-
-Cpmpressor
Flight-
GMT-

Fyll på...
Gillar Marinemaster bäst (som namn) men är svag för Speedmastern som klocka
 

MånsT

Rolex
Och Ferrari...även om Shelby var först.

Och såklart Dodge och Plymouth.



Då får du lägga till Carrera också. Och Monaco.
Amen givetvis, hur kunde jag glömma Ferrari! Haha ja, namn som är kopplade till båda bil och klocka finns det gott om. Daytona var dock det första jag kom på plus att Rolex Daytona är lite av en personlig graal.
 

Claes

Breitling
Flieger och då mer specifikt en Stowa Flieger. Ful klocka men underbart namn. Synd att Stowa har blivit så dyra på senare tid.
 

Bilagor

  • stowa0002.jpg
    stowa0002.jpg
    109.8 KB · Visningar: 467

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Speedmaster och Daytona gillar jag. Men så är jag motorintresserad oxå. Datejust klingar gott i mina öron oxå.
 

Freddie L

Panerai
Masterklockor är ju en helt egen kategori

Speed-
Sea-
Marine-
-Cpmpressor
Flight-
GMT-

Fyll på...
Gillar Marinemaster bäst (som namn) men är svag för Speedmastern som klocka
Glöm inte Railmaster! Bra namn.
På samma tema gillar jag också Ball Engineer, namnet i sig inte jättecoolt men fräckt i historiskt perspektiv.

Ett annat riktigt bra modellnamn, som tyvärr är betydligt fräckare än själva klockan, är Submariner. Förstås!
 
Topp