• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

cousinsuk import one stop shop

rogart-63

Pandion
Verkar som det ska bli lite lättare att handla från cousinsuk igen . Att man betalar moms när man handlar ungefär som innan. Och att det sen kan slippa hamna i tullen. Så länge som man håller sig under €150 . Ska bli kul att se om det funkar med Postnord. Om paketet har nån speciell märkning så kan det nog funka?

Senast ändrad:
Verkar som det ska bli lite lättare att handla från cousinsuk igen , Att man betalar moms när man handlar ungefär som innan. Och att det sen kan slippa handla i tullen. Så länge som man håller sig under €150 . Ska bli kul att se om det funkar med Postnord. Om paketet har nån speciell märkning så kan det nog funka?
Såg med detta idag, hoppas det funkar bra som sagt :)

En kollega berättade att någon vinyl-butik i UK kör med ett sånt koncept. Tydligen gick allt smidigt i posten, bara att man fick nått meddelande från postnord om att man behövde acceptera dem som tull-/momsombud. Men inga 75kr hanteringsavgift.

Håller tummarna att det blir nått liknande från cousins.

Handla på EBay från Ukraina och de hade skrivit ioss nr på paketet, fast tog några dagar får PostNord att få igenom det och fick Sms att godkänna men inga avgifter!

Låter suveränt! Min första och enda beställning tog runt 2 månader att få hem pga Postnords hantering. Tog snålfrakt men det tog bara några dagar innan paketet anlände till Sverige.

Av någon anledning så var de helt handlingsförlamade av paketet som innehöll ett ”mekaniskt verktyg” (billig boettpress). De kollade inte heller på orderbekräftelsen som låg i plastfickan på utsidan där värde och all info fanns tillgänglig. Fick ringa 3 gånger innan jag fick möjlighet att komplettera med en orderbekräftelse som visade vad jag hade beställt, precis som lappen på utsidan.

Post nord i kombination med moms och tull är rena katastorfen.
Sugen på att köpa en Weishi 1900 time grapher men alla som säljer den verkar finnas utanför EU cousinsuk verkar ha en gräns på 150 EU och beställer man via Amazon.se så verkar prylarna lik förbannat komma från Asien. Sist jag beställde från icke EU land hamnade paketet i 7 veckors gislan hos Post Nord.
Tacksam för tipps vart inom EU man kan köpa en sådan utan att råka ut för Post Nords hanering.

Sugen på att köpa en Weishi 1900 time grapher men alla som säljer den verkar finnas utanför EU cousinsuk verkar ha en gräns på 150 EU och beställer man via Amazon.se så verkar prylarna lik förbannat komma från Asien. Sist jag beställde från icke EU land hamnade paketet i 7 veckors gislan hos Post Nord.
Tacksam för tipps vart inom EU man kan köpa en sådan utan att råka ut för Post Nords hanering.
Har du kollat amazon.de?

Oavsett vilket land man köper från när det gäller Amazon riskerar man tull och moms samt 6- 8 veckor hos posten.
Pengarna kan man få tillbaks via amazon men det tar ytterligare 7-10 arbetsdagar.

En stilla undran. Vad är vitsen med Amazon.se????? :arghh:😭

Klistrade in svaret jag fick från Amazon.

När du handlar från Amazon.se är beloppet som står vid utcheckningen alltid det slutgiltiga belopp du "ska" betala. Däremot kan det ändå tillkomma tullavgifter ibland om man köper en vara som fraktas från och säljs av en av våra många tredjepartssäljare (då dessa ofta är verksamma utanför EU). Det här är avgifter som vi alltid återbetalar för i efterhand, däremot behöver du som kund först själv stå för kostnaden.

Du kan se vem en vara fraktas från och säljs av under knapparna "Lägg till i kundvagn" och "Köp nu" på produktsidan för den vara du är intresserad av.

Det du då behöver göra om du mottar krav om importavgifter efter att ha beställt en vara på Amazon.se är att höra av dig till oss för att få ett mejl skickat till dig (den här gången detta mejl). Därefter svarar du på mejlet du får och bifogar antingen:

1. En bild på kvittot på att du betalat tullavgiften samt ditt Amazon-beställningsnummer.
2. En bild på både avin och en skärmdump av inbetalningen (till exempel banköverföring/Swish-betalning) samt ditt Amazon-beställningsnummer.

När vi har granskat uppgifterna, kommer vi att göra en återbetalning (enligt ovan information) på den extra avgift som du har betalat. Vänligen observera att om beställningen gjordes med ett betalkort kan det ta 7-10 arbetsdagar innan återbetalningen har behandlats, medan presentkort oftast blir tillgängliga att användas inom några timmar. Presentkortssaldot dras sedan av i kassan per automatik.

Levereras också från Asien
Oavsett vilket land man köper från när det gäller Amazon riskerar man tull och moms samt 6- 8 veckor hos posten.
Pengarna kan man få tillbaks via amazon men det tar ytterligare 7-10 arbetsdagar.

En stilla undran. Vad är vitsen med Amazon.se????? :arghh:😭

Klistrade in svaret jag fick från Amazon.

När du handlar från Amazon.se är beloppet som står vid utcheckningen alltid det slutgiltiga belopp du "ska" betala. Däremot kan det ändå tillkomma tullavgifter ibland om man köper en vara som fraktas från och säljs av en av våra många tredjepartssäljare (då dessa ofta är verksamma utanför EU). Det här är avgifter som vi alltid återbetalar för i efterhand, däremot behöver du som kund först själv stå för kostnaden.

Du kan se vem en vara fraktas från och säljs av under knapparna "Lägg till i kundvagn" och "Köp nu" på produktsidan för den vara du är intresserad av.

Det du då behöver göra om du mottar krav om importavgifter efter att ha beställt en vara på Amazon.se är att höra av dig till oss för att få ett mejl skickat till dig (den här gången detta mejl). Därefter svarar du på mejlet du får och bifogar antingen:

1. En bild på kvittot på att du betalat tullavgiften samt ditt Amazon-beställningsnummer.
2. En bild på både avin och en skärmdump av inbetalningen (till exempel banköverföring/Swish-betalning) samt ditt Amazon-beställningsnummer.

När vi har granskat uppgifterna, kommer vi att göra en återbetalning (enligt ovan information) på den extra avgift som du har betalat. Vänligen observera att om beställningen gjordes med ett betalkort kan det ta 7-10 arbetsdagar innan återbetalningen har behandlats, medan presentkort oftast blir tillgängliga att användas inom några timmar. Presentkortssaldot dras sedan av i kassan per automatik.
Klart som korvspad 😅

Att läsa amazon.se kan vara rätt komiskt med alla märkliga översättningar 😊

Jag gjorde en beställning non stop med brevfrakt i måndags förra veckan och har inte sett något ännu. Så det går inte lika fort som innan brexit. Snittet då var 4-6 arbetsdagar, kan skriva en rad när det landar.

Åker man på postmordavgift annars?

Valde du Royal Mail / postmord eller UPS?

UPS är överlägset post mord. Beställde i måndags, idag fick jag avisering om att betala tull och moms, i morgon kommer paketet :)
Vet inte vad post mord tar i avgift men även om det var gratis är det inte värt att vänta.
Väljer man Royal Mail blir det automatiskt Post mord när det passerar svensk gräns.

Fick sms från Postnord igår och alla brev går fortfarande genom tullen men man behöver inte betala något om det är gjort vid beställningen.
Så om man tar standardfrakt får man räkna med + 2veckor innan man får det.

Tack för svar allesammans, blev en beställning igår (UPS) men det var en kamp med en del uppoffringar för att pricka in exakta beloppet för att slippa momstjafs :D Fick fylla på.med utestående prylar från uhrmacherwerkzeuge.com :)

Kan nån vara så vänlig att förklara hur man registrerar sig på cousins? Jag har försökt flera gånger men det händer nada.

Tillbaka
Topp