• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Gummo

Joker
2-Faktor
Mögel- check
Dykare - check
Gilt - check
Dekompressionsbezel - check
IMG_2266.JPG
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Precis så jag ser det. Även om det i bokstavlig mening inte alltid är korrekt så är det det enklaste sättet att beskriva typen av boett.
Om jag förstått det rätt är väl enklaste sättet att beskriva den boetten med MRPSA?
Eftersom MPRSA alltid stämmer men Monnin bara ibland. Eller har jag missförstått?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Om jag förstått det rätt är väl enklaste sättet att beskriva den boetten med MRPSA?
Eftersom MPRSA alltid stämmer men Monnin bara ibland. Eller har jag missförstått?
MRP SA är företaget som tillverkar den. De tillverkar ju även andra boetter så kan bli förvirrande kanske.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
MRP SA är företaget som tillverkar den. De tillverkar ju även andra boetter så kan bli förvirrande kanske.
Nja. Det är väl en MRP SA boett, det kan ju inte vara förvirrande. Sen om Monnin monterat några MRP SA boetter och sedan kalla alla MRP SA boetter för Monnin tycker jag är mer förvirrande. (För mig som inte är insatt allafall)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Nja. Det är väl en MRP SA boett, det kan ju inte vara förvirrande. Sen om Monnin monterat några MRP SA boetter och sedan kalla alla MRP SA boetter för Monnin tycker jag är mer förvirrande. (För mig som inte är insatt allafall)
Jo håller med om att det blir ännu mer förvirrande om man kallade alla (inkl typen som inte använts av Monnin) för "Monnin boetter".

Kommer personligen kalla boetten från MRP SA som användes av Monnin för "Monnin boett" även fortsättningsvis men accepterar givetvis om någon väljer att kalla den för ngt annat. Till exempel "MRPSA boett" även om jag då inte kommer förstå vilken av företagets boetter denne menar.

Förresten: Vem var Monnin egentligen?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
The number of the beast......666
Äntligen, efter en veckas väntan är min snorkel hemma:)
Smaka på namnet bara :
Bulova accutron snorkel 666
Här kommer lite bilder.
Ursäkta lum-shotet, det är suddigt.
20170905_180628.jpg
20170905_180649.jpg
20170905_184910.jpg
20170905_184918.jpg
20170905_211430.jpg

Snygg. Kul med boxen också.

En till Beast snorkel Devil diver. Tror den varit med en gång förr på en annan bild? Tar den med för säkerhets skull eftersom det är ont om dem.

Bul2.jpg


Bul1.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den där Ardath..så häftig..jag har inte hört talas om en sådan, ser ut som nån blandning mellan dress och dykare.
Är de kostsamma klockor?
Tack, den är rätt kul! Yes, en dressdykare är nog en bra benämning, en day/date i dykformat kryddad med worldtime:) Nice med "ST.HOLM" som en av världsstäderna också :) Inte jättekostsamma, skulle jag säga. Kostar väl som en bra skindiver ungefär. Tänkte eventuellt lägga ut den till försäljning snart, men är du intresserad, så är det bara att skicka ett PM :)
 

Psykel

Patek
The number of the beast......666
Äntligen, efter en veckas väntan är min snorkel hemma:)
Smaka på namnet bara :
Bulova accutron snorkel 666
Här kommer lite bilder.
Ursäkta lum-shotet, det är suddigt.
20170905_180628.jpg
20170905_180649.jpg
20170905_184910.jpg
20170905_184918.jpg
20170905_211430.jpg
450 dollar? Den borde väl vara från omkring 1970? Det är nästan dubbelt så mycket som en Sub kostade då! :eek:
 

Matte78

Omega
Sent svar, men jag håller med Eriksson. Dessutom verkar den ha fått ny lysmassan på visarna. Har du någon bild på bakboetten?

Klockan är i helstål. Bifogar några bilder här. Möjligt att lysmassan på visarna är något nyare än klockan. Dock måste det gjort för väldigt länge sen. För denna klocka har legat orörd i en låda rätt länge. Håller tiden skapligt men en service hade nog varit att föredra. Någon skrev tidigare i tråden att ett ungefärligt värde på klockan kunde vara runt 5000. Det är väl lite i överkant kan jag tänka mig? Eller vad säger expertisen här? Är inte så kunnig på klockor själv men ett kul intresse. Men lite speciell klocka detta kanske. Har funderat på att behålla men även att sälja då jag har för många klockor redan. Fick ett bra (?)bud (3000 kr) av en kompis kompis. Men då jag inte har något hum om klockans värde alls väntar jag med att sälja även om tanken att behålla den finns med.

V4.JPG
V1.JPG
V2.JPG
V3.JPG
 
Senast ändrad:

Matte78

Omega
Klockan är i helstål. Bifogar några bilder här. Möjligt att lysmassan på visarna är något nyare än klockan. Dock måste det gjort för väldigt länge sen. För denna klocka har legat orörd i en låda rätt länge. Håller tiden skapligt men en service hade nog varit att föredra. Någon skrev tidigare i tråden att ett ungefärligt värde på klockan kunde vara runt 5000. Det är väl lite i överkant kan jag tänka mig? Eller vad säger expertisen här? Är inte så kunnig på klockor själv men ett kul intresse. Men lite peciell klocka detta kanske. Har funderat på att behålla men även att sälja då jag har för många klockor redan. Fick ett bra (?)bud (3000 kr) av en kompis kompis. Men då jag inte har något hum om klockans värde alls väntar jag med att sälja även om tanken att behålla den finns med.

V4.JPG
V1.JPG
V2.JPG
V3.JPG


Någon som har ide om värde på en Nautoscaph 30atm skindiver klocka som denna? Väldigt lik motsvarande Alsta från denna tiden. Även sett denna modell från en rad andra märken,som just detta Villard men även från några andra. Det står superautomatic på tavlan och certified 999ft och på baksidan enligt bilder här, bland annat
Nautoscaph och 30 atm. Klockan är i helstål. Tidigare nämnde någon här värde runt 5000 kr. Men det måste väl vara lite högt? Sett att klockor som detta går rätt högt ibland men beror såklart på många olika faktorer. Vet ej vad det är för verk i, kanske skulle kunna vara ett ETA 2472, öppnar ej klockor själv då jag varken har verktyg eller kunskap. Därför är det tacksamt med lite info från andra kunniga här.
 
Topp