• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man saknar legender som Snogge. Dykarur är ingen paradgren här heller, men alltid kul när man hittar något kul. Senaste är denna välbyggda Lagonda med kul extrafunktion. Då Lagonda inte tillverkade sina egna ur kan man även hitta denna boett hos andra tillverkare, bla. Squale och Sinn. Har inte öppnat uret än så vet inte vem tillverkaren var. Modellen heter Profundus och är tät till 200m. Men vad är extrafunktionen?

gq0e3HN.jpg


4en50JF.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jäklar vad coolt. Hur funkar en sån? Ett rör in i boetten på nått sätt?

Det är ett hålrum i glaset. Röret är väldigt matt på insidan med en röd ring under, så jag förmodar att vatten kommer in och gör på så sätt att man lättare ser genom röret och så så vis ser den röda ytan under. Har inte kunnat testa den så jag bara gissar nu.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Schysst dykare, grattis! Håller med dig om att det vore kul med fler mögeldykare på KS, Jens sitter väl med en hel del och borde övertala Snogge att komma hit och dela med sig. :)
 

KMS

Rolex
Det är ett hålrum i glaset. Röret är väldigt matt på insidan med en röd ring under, så jag förmodar att vatten kommer in och gör på så sätt att man lättare ser genom röret och så så vis ser den röda ytan under. Har inte kunnat testa den så jag bara gissar nu.

Riktigt cool funktion. Lite tveksam med kvaliteten, mätaren går ju bara till 150! Vågar dom inte låta folk dyka ner till 200 och testa klockan på riktigt... :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

TorNet

Panerai
2-Faktor
Schysst Lagonda! Modellnamnet Profundus kommer sannolikt från franskans "profondimetre" = djupmätare. Därför står förkortningen "PROF" på meterskalan på min gamla Nicolet som har samma typ av djupmätare:

4800x525_zps7a215caa.jpg


Gamla quartzdykare på Tropic är för övrigt ganska trevligt:

Dykaretre2800x434_zps1a5d1079.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Schysst Lagonda! Modellnamnet Profundus kommer sannolikt från franskans "profondimetre" = djupmätare. Därför står förkortningen "PROF" på meterskalan på min gamla Nicolet som har samma typ av djupmätare:
Gamla quartzdykare på Tropic är för övrigt ganska trevligt:

Tack, kul! Googlade Profundus och tolkade det som latin och att den var tålig, men gillar din förklaring mycket bättre! På min är glaset tillverkat i glas, är ditt plast eller glas?

Sedan kan jag bara hålla med om att Tropic är underbara, bekväma och charmiga. Passar även på att tacka för bilden, speciellt den vänstra med den råa vridringen är underbar. Det är stor skillnad på boetter och boetter mellan dykarursliknande och riktiga dykarur. Skulle vara kul att se hela EPSAs boettutbud från tiden...
 
Topp