• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dag & datum ur led

Hi, Har bytt verk (miyota 2105) på en klocka med kronan 4H. Dag och datum hamnar ur focus. Jag har jämfört gamla med nya verket och kan ej se ngn skillnad. Dessutom kan jag inte finna ngt särskilt verk som har kronan klockan 4 med d&d 3H. Hur går jag vidare? tacksam för råd...
2105-IMG_3337.png

Hi, Har bytt verk (miyota 2105) på en klocka med kronan 4H. Dag och datum hamnar ur focus. Jag har jämfört gamla med nya verket och kan ej se ngn skillnad. Dessutom kan jag inte finna ngt särskilt verk som har kronan klockan 4 med d&d 3H. Hur går jag vidare? tacksam för råd...
2105-IMG_3337.png
Troligen har du köpt ett verk med dag och datum för krona kl 3. Kan du byta över ringarna från det gamla verket.

Tack för svar. Letade efter en med 4H fast hittade inget, hoppades att det kanske skulle vara samma. Ser ingen skillnad mellan ny och gammal, som jag skrev. Kan inte lura ut hur man får loss skivorna, bara

Till dagskivan sitter det en lite ring runt som du får peta bort. För att lossa dagskivan behöver du ta loss några skruvar. Inte hundra på hur en 2105 funkar.

Ok tack för tipset; det finns 4 snap i plast men det räckte inte att lossa dessa. Sedan lossade jag en större skruv några varav men det förbättrade inte ngt, så jag antog att denne inte var den rätte. verkade vara i / runt visarnavet det sitter tajt...
Ska kolla närmare efter denna ring runt dagskivan. Återkommer med bild

detta är gamla verket Den har ett pajat dagvxl. Datumväxligen funkar. Tänkte jag skulle öva på det. Min ursprungstanke var att se hur det var fastsatt. om det gick att flytta runt med hjälp av de 8 små hålen; tänkte det var så förskjutningen var gjord (till ett kl4 verk)

Senast ändrad:
Hitta inget 2105 utan bara ett 2115 . Tror dom ser likadana ut under. Antingen ligger dagskivan löst ovanpå eller sitter den fast med en liten clips runt minuthjulet. sen sitter datumskivan fast med tre skruv.
DSC00676.JPG

Mycket små delar gjorda i plast så take care när du lossar skivan .
DSC00677.JPG

Har försök dammsuga internet efter 1) dagskiva: 308-4780, 2) verk 2105 med stem at 4H -utan att lyckas. Kan man konvertera huset med ngt annat verk? problemet med orginal dagskiva syns nedan... (Letraset nästa)
upload_2020-1-15_15-26-2.png

Har försök dammsuga internet efter 1) dagskiva: 308-4780, 2) verk 2105 med stem at 4H -utan att lyckas. Kan man konvertera huset med ngt annat verk? problemet med orginal dagskiva syns nedan... (Letraset nästa)
upload_2020-1-15_15-26-2.png
Har massa skrotverk som man kan plocka delar av. Är det gråa plastdrevet som är kass? .
Det brukar vara mässingsstjärnan som avgör hur den sitter . Dock kan det vara svårt att flytta den utan att skada plasten.

Vet inte om man kan avgöra om det är ngn kugge som är sliten på bilden "succees"; tänker på kuggen kl 12? på det orgverket så ville inte dagen skifta till slut. Stod halvvägs och stampa... Nu när skivan är av så tycker jag att armen som ska skjuta mässingshjulet frammåt, tyckr "resa sig" i en framåt rörelse. Fast det kanske inte låter sig göras då dagskivan är monterad. Innan dagväxlingen slutade så var största irritationen att söndagsmärkningen hade tynat bort. En tanke är ju (om nu mässingshjulet är ok) att gnugga dit SUN eller limma dit den nya fräscha skivan (utan hjul då) ovanpå orginalskivan...

Om jag tolkar det rätt med nummer på skivan och dom jag har här. Så är 176-86-4-3 typ . 176 och 86 ingen aning . Men 4 är krona kl 4 och 3 är datum klockan 3 .
jag hade nån där det stod 176-86-6-3
det vill säga datum kl 6 och krona 3 . Tyvärr inga dagskivor.

Jag tänkte man fick använda seikos tavla då oxå. fast kanske inte använda plant glas utan ngt förhöjt plexi eftersom total höjden är ngt högre än på miyotaverket ( 5mm mot 4.15mm)

Tillbaka
Topp