• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens Asiatiska klocka-tråden!

Luftade i morse min frustration över hur svårt det är att välja klocka för min fru.
Hon sa, då väljer jag åt dig, det kunde ha blivit värre eftersom jag har ännu skummare ur i gömmorna.

IMG_5713.jpeg
Den är väl inte så skum? Men kanske sitter du på en Leopard? De ser man ju inte så ofta och de kan ha rätt skumma konfigurationer om jag minns rätt.

Den är väl inte så skum? Men kanske sitter du på en Leopard? De ser man ju inte så ofta och de kan ha rätt skumma konfigurationer om jag minns rätt.

Facetterat glas är ju en rätt skum uppfinning.
Jovisst har jag Leoparder i diverse utföranden och den mest skumma där är en Leodo’r vilket är ett skomärke som inte finns längre.
Var nog en klocka att delas ut till återförsäljare eller så.
Guld och brun sandstruktur på tavlan skojar man inte bort.

IMG_5461.jpeg

Facetterat glas är ju en rätt skum uppfinning.
Jovisst har jag Leoparder i diverse utföranden och den mest skumma där är en Leodo’r vilket är ett skomärke som inte finns längre.
Var nog en klocka att delas ut till återförsäljare eller så.
Guld och brun sandstruktur på tavlan skojar man inte bort.

IMG_5461.jpeg
Noterade faktiskt inte det. Men ja, det är faktiskt skumt. Bjuder på en De Luxe med lite halvskum urtavla.
20250619_093947.jpg

20250619_094540.jpg

Skulle säga att hela 7 serien är rätt underskattad. Finns mycket fint till rimligt pris att hitta där.

Finns ju så många varianter av Seven tillverkade att det borde finnas något för alla.
Generellt är Citizens prisvärda tycker jag.
Seiko har ju ett bättre varumärke så dom är oftast dyrare med jämförbar Citizen.

När jag började samla klockor bestämde jag mig för att begränsa det hela till Orienter.
Men sen slank det in några Seikos och den här var min första Citizen jag hittade på loppis.
Kunde inte motstå den stålblå tavlan.

IMG_5828.jpeg

LordMatic från 1975 med kaliber 52 inuti som senare blev kaliber 4S när mekaniska klockor blev populära igen.

Med tavla som formligen exploderar i form, färg och glitter i direkt solljus, får dom flesta påfåglar att känna sig lite tråkiga.

IMG_6350.jpeg

Kul med en Takano, dom i stål är inte vanliga och nästan alla är guldbelagda.

Blev tvungen att ta fram en låda Takanos men det blev en Ricoh ur den lådan för idag.

IMG_6358.jpeg
Riktigt fin! Ja det är märkligt att så få kom i stål. Har inte tänkt på det tidigare men har nog faktist bara 2 i stål, plus jubileumsklockan som kom för några år sen. Men vi tar stål nr 2 när vi ändå håller på.
20250731_143533.jpg
20250731_143619.jpg

Tillbaka
Topp