• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens idiot-utmärkelse går till...

RobertD

Ingenting
2-Faktor
... mig själv!

Beställde ett tygband och ett Nato från Crown & Buckle. Totalt pris ink frakt knappa 300:- eller något sånt.

Åkte på moms på 25%, vilket är helt i sin ordning och något som jag hade räknat med.

Samt en tullhanteringskostnad på 100:-!!! Haha. Så jag är nu stolt ägare till vad som antagligen är Sveriges dyraste jävla beiga Nato... ;)

Den bjuder jag på gott folk.

God kväll!
 

Apansson

Torpare
... mig själv!

Beställde ett tygband och ett Nato från Crown & Buckle. Totalt pris ink frakt knappa 300:- eller något sånt.

Åkte på moms på 25%, vilket är helt i sin ordning och något som jag hade räknat med.

Samt en tullhanteringskostnad på 100:-!!! Haha. Så jag är nu stolt ägare till vad som antagligen är Sveriges dyraste jävla beiga Nato... ;)

Den bjuder jag på gott folk.

God kväll!
Den där har man ju gjort själv nån gång! Tur att det bara är kaffepengar i slutändan, men lite dum känner man sig!
 

Tome

Cartier
Värt att tänka på om man skulle bli sugen på ett objekt fr staterna på t ex chrono24 eller på semesterresan. Tull + moms på en US klocka blir riktigt svåra påslag på priset.
 

gerikson

Breitling
Värt att tänka på om man skulle bli sugen på ett objekt fr staterna på t ex chrono24 eller på semesterresan. Tull + moms på en US klocka blir riktigt svåra påslag på priset.


Vill inte uppmuntra till skatteflykt, men säg du köper en beggad klocka på plats i USA och sen bär den genom tullen i Sverige... hur stor är risken att du ertappas och måste betala moms+tull?

Gäller moms för begagnade varor köpt av privatperson?

Ska till USA senare i sommar så är intresserad av svaret :)
 

Tome

Cartier
Vill inte uppmuntra till skatteflykt, men säg du köper en beggad klocka på plats i USA och sen bär den genom tullen i Sverige... hur stor är risken att du ertappas och måste betala moms+tull?

Gäller moms för begagnade varor köpt av privatperson?

Ska till USA senare i sommar så är intresserad av svaret :)
Klart det är minimal "risk" om du tar den på armen. Men online handel från US kan nog vara mer av en chansning. Jag åkte på 17% tull och 25% moms på en sportjacka en gång och det blev en dyr - men givetvis rättvis - läxa :depressed:
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hur många redovisar sina kläder man handlar på sig på usa-resan? Inte många skulle jag tro.
Jag skulle inte göra det med en klocka jag handlar där heller.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag handlade på mig allt möjligt på mina resor i yngre dar. Ärligt talat så hade jag inte en tanke på tull och moms då, man var väl lyckligt ovetande. :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vill inte uppmuntra till skatteflykt, men säg du köper en beggad klocka på plats i USA och sen bär den genom tullen i Sverige... hur stor är risken att du ertappas och måste betala moms+tull?

Gäller moms för begagnade varor köpt av privatperson?

Ska till USA senare i sommar så är intresserad av svaret :)

Skicka över en symbolisk summa till mig så kan jag vara din försökskanin. Åker dit på fredag ;)
 

WBergdahl

Panerai
Vill inte uppmuntra till skatteflykt, men säg du köper en beggad klocka på plats i USA och sen bär den genom tullen i Sverige... hur stor är risken att du ertappas och måste betala moms+tull?

Gäller moms för begagnade varor köpt av privatperson?

Ska till USA senare i sommar så är intresserad av svaret :)

Om dom inte kan bevisa att du har som avsikt att sälja klockan när du kommer hem, så är det omöjligt för dom att tvinga dig att betala :)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
... mig själv!

Beställde ett tygband och ett Nato från Crown & Buckle. Totalt pris ink frakt knappa 300:- eller något sånt.

Åkte på moms på 25%, vilket är helt i sin ordning och något som jag hade räknat med.

Samt en tullhanteringskostnad på 100:-!!! Haha. Så jag är nu stolt ägare till vad som antagligen är Sveriges dyraste jävla beiga Nato... ;)

Den bjuder jag på gott folk.

God kväll!
Så kan det gå, men kunde du inte köpt av Josef B ?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Om jag ska vara ärlig är jag rätt säker på att du bara kan åka på att betala något om det är något nytt du köper! Kan ta och kolla upp det lite bättre senare om du vill :)
Från tullens hemsida... jag är "rätt" säker på att det stämmer...

När du köper en begagnad vara från en privatperson i ett land utanför EU betraktas det som import det vill säga att du måste betala tull och moms.
Tullen är mellan 0 - 20 procent och för de flesta varor är momsen 25 procent.
 

WBergdahl

Panerai
Från tullens hemsida... jag är "rätt" säker på att det stämmer...

När du köper en begagnad vara från en privatperson i ett land utanför EU betraktas det som import det vill säga att du måste betala tull och moms.
Tullen är mellan 0 - 20 procent och för de flesta varor är momsen 25 procent.
Jag har både köpt begagnat och nytt utanför EU, och aldrig åkt på varken tull eller moms
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag vill ha en bild på dyraste natot i Sverige!!!:rage:
Öh, pucko! Bilder!?

;)

Så, på allmän begäran:

tenyzyvy.jpg


Bjud mig på en öl på nästa GTG så kanske jag avslöjar hemligheten bakom hur jag magiskt lyckades förvandla detta 15 dollar-Nato till ett 200 kronors-dito! Det ni! ;)
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Från tullens hemsida... jag är "rätt" säker på att det stämmer...

När du köper en begagnad vara från en privatperson i ett land utanför EU betraktas det som import det vill säga att du måste betala tull och moms.
Tullen är mellan 0 - 20 procent och för de flesta varor är momsen 25 procent.

Helt korrekt. Du är enligt lag skyldig att betala importmoms, oavsett om varan är ny eller begagnad och oavsett om du handlar av en beskattningsbar eller icke-beskattningsbar person. Det råder dock tull- och skattefrihet upp till 4 300 kr (totalt värde om man reser in med flyg eller färja, annars 3 000 kr) vilket är anledningen till att man inte behöver förtulla varor av mindre värde.
 
Topp