• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

En snabb bildgoogling bekräftade min minnesbild. Kan inte påminna mig om att jag sett samma fenomen med knapparna i samband med någon annan familj av verk så jag tror på Valjoux 72.

Om jag inte fått fel för mig så hör 72 till generationen som kom efter 22, 23 och just 71 som alla byggde vidare på VZ. Gemensamt för dem var den asymmetriska placeringen av knapparna sett till kronan. Från 72 och framåt ska avståndet vara lika, tror jag.

Om jag inte fått fel för mig så hör 72 till generationen som kom efter 22, 23 och just 71 som alla byggde vidare på VZ. Gemensamt för dem var den asymmetriska placeringen av knapparna sett till kronan. Från 72 och framåt ska avståndet vara lika, tror jag.
72, 88, 726, och allt vad de heter är också närbesläktade. Illustrerar det med en stulen bild från Kaplans på en klocka med kal. 726, som jag har för mig introducerades först på 70-talet.
77166-certina-ds-2_600.jpg

72, 88, 726, och allt vad de heter är också närbesläktade. Illustrerar det med en stulen bild från Kaplans på en klocka med kal. 726, som jag har för mig introducerades först på 70-talet.
77166-certina-ds-2_600.jpg

Hm ja, du verkar ha rätt. 72 har en lägre positionering, så där finns också en asymmetri. Men jag tror det är en annan sorts asymmetri än den tidigare generationen, så det kanske ändå finns en nyansskillnad.

Stort grattis! Riktigt trevligt Valjoux 71. Jag skulle inte gråta över att det är snäpplock. Om jag inte har helt fel för mig är den en tidig vattentät konstruktion som bl.a. Breitling använde sig av i tidiga Premier, vilket nog stämmer tidsmässigt fint med din också (typ tidigt 40-tal) Kommer inte ihåg boett-tillverkaren nu och har inte tillgång till min Premier-bok! Har för mig att @Radiumpassion kan mycket om detta!
Har haft en Venus 170-kronograf med samma typ av boett.
IMG_8181.jpeg
IMG_8182.jpeg

Dette er vel det som kalles «high pressure snap back» eller «monoblocco» av kjennere;)
Tyvärr tror jeg ingen har klart å spore opp produsenten av disse boettene.

Hm ja, du verkar ha rätt. 72 har en lägre positionering, så där finns också en asymmetri. Men jag tror det är en annan sorts asymmetri än den tidigare generationen, så det kanske ändå finns en nyansskillnad.
@Highvalley har helt rätt! Här en bild på min Heuer Carrera med 72. Asymmetrin blir nästan ännu tydligare på en liten boett (36mm), men kanske inte så mycket som bilden antyder, eftersom den inte är tagen rakt ovanifrån (men nära). Syns inte lika tydligt på en 38mm 2447 (bild 2).
IMG_6415.jpeg
IMG_8185.jpeg

Nästan rätt tror jag! VZ var basen till 23 (två subtavlor) och 72 (3 subtavlor) som alla är 13 lignes. 22 och 71 är 14 lignes, men i övrigt exakt likadana. Se övre bild på 72 och nedre på 71 (notera stora ytan bredvid balansen). Finns en del andra skillnader också om man tittar noga. Kaliber 22 är ganska mycket äldre än 23 och baserades från början på kaliber 15 med en knapp!
IMG_8186.jpeg
IMG_7946.jpeg

Nästan rätt tror jag! VZ var basen till 23 (två subtavlor) och 72 (3 subtavlor) som alla är 13 lignes. 22 och 71 är 14 lignes, men i övrigt exakt likadana. Se övre bild på 72 och nedre på 71 (notera stora ytan bredvid balansen). Finns en del andra skillnader också om man tittar noga. Kaliber 22 är ganska mycket äldre än 23 och baserades från början på kaliber 15 med en knapp!
IMG_8186.jpeg
IMG_7946.jpeg

Ja, det råder inga tvivel om asymmetrin på 72. Förvirrade mig själv då jag missade att tänka att här nog finns en mindre variation mellan generationerna (alltså de äldre fram till och med 71 och 72), och att det verkar vara först vid 7730 som positioneringen av knapparna blir symmetrisk.

Ja, det råder inga tvivel om asymmetrin på 72. Förvirrade mig själv då jag missade att tänka att här nog finns en mindre variation mellan generationerna (alltså de äldre fram till och med 71 och 72), och att det verkar vara först vid 7730 som positioneringen av knapparna blir symmetrisk.
Det är rätt snårigt detta med utvecklingen av kronografer. Jag läser på och glömmer igen, men just nu är jag extra påläst eftersom jag gör en kronografspecial på Instagram. Märkligt nog så har 7730 ingen koppling till 71 eller 72, utan är ett Venus 188 som Valjoux döpte om när de köpte Venus i början 60-talet, så det har alltid varit symmetriskt;-)! Detta blev sedan basen till automatiska Valjoux/ETA 7750. https://www.instagram.com/watchhunterandcollector?igsh=MWZubDdiM3l1bWFkeA==&utm_source=qr

Det är rätt snårigt detta med utvecklingen av kronografer. Jag läser på och glömmer igen, men just nu är jag extra påläst eftersom jag gör en kronografspecial på Instagram. Märkligt nog så har 7730 ingen koppling till 71 eller 72, utan är ett Venus 188 som Valjoux döpte om när de köpte Venus i början 60-talet, så det har alltid varit symmetriskt;-)! Detta blev sedan basen till automatiska Valjoux/ETA 7750. https://www.instagram.com/watchhunterandcollector?igsh=MWZubDdiM3l1bWFkeA==&utm_source=qr

Tack för att man får hänga på ditt lärande! Utmärkt timing. ☺️ Har själv försökt hitta markörer för olika generationsbyten, inte minst för att kunna identifiera kalibrar utan tillgång till bild på verken. Givet att 7730 inte är sprunget ur de gamla VJ verken så kanske det ändå kan användas för att markera att designen blev symmetrisk på Valjoux-märkta verk. Avseende variationerna är min tes för närvarande att på 22, 23, 71 är avståndet mellan kronan och nedre pushern inte fullt lika stort som på 72, istället är den övre pusher något närmare kronan. Hur låter det i dina öron?

Tack för att man får hänga på ditt lärande! Utmärkt timing. ☺️ Har själv försökt hitta markörer för olika generationsbyten, inte minst för att kunna identifiera kalibrar utan tillgång till bild på verken. Givet att 7730 inte är sprunget ur de gamla VJ verken så kanske det ändå kan användas för att markera att designen blev symmetrisk på Valjoux-märkta verk. Avseende variationerna är min tes för närvarande att på 22, 23, 71 är avståndet mellan kronan och nedre pushern inte fullt lika stort som på 72, istället är den övre pusher något närmare kronan. Hur låter det i dina öron?
... när vi ändå är inne på detta. Jag förmodar de är asymmetriska pga mekaniken? Dvs att det var enklare att få plats med allt om man flyttade lite på knapparna? Aldrig studerat mekaniken men vad skulle annars anledningen vara?

Kl
Kul konversation! Det låter nästan rätt igen;-)! 22 och 71 är samma urverk med två eller tre subtavlor. 23 och 72 har samma förhållande sinsemellan och är tydligt asymmetriska!

... när vi ändå är inne på detta. Jag förmodar de är asymmetriska pga mekaniken? Dvs att det var enklare att få plats med allt om man flyttade lite på knapparna? Aldrig studerat mekaniken men vad skulle annars anledningen vara?

Ja, här får en urmakare gärna komma in och förklara. Men jag tror det har med hävarmarna som styr start och stopp och att de ska få plats helt enkelt.

IMG_8186.jpeg
IMG_7946.jpeg
Noterade nu att jag lagt upp en 22 och kallar den 71; den uppmärksamme kanske redan sett detta! Men, som sagt, 22 och 71 har precis samma layout, men rätt ska vara rätt!

Plötsligt händer det….jag har köpt mitt livs första Rolex!!

Efter en fantastiskt trevlig affär med @JoakimS så dök den här skönheten upp idag, gissa om jag är nöjd? 🤩🤩🤩
Jag fyllde ju nyss 60 så det här blir min present till mig själv och dessutom fick jag veta att jag blivit morfar i samma ögonblick som transaktionen genomfördes! 👶

Klockan är dessutom en årsklocka då vi båda är från 1965!

IMG_2058.jpeg

Klockan är en ROLEX Oyster Perpetual DATE Chronometer.

IMG_2061.jpeg
IMG_2062.jpeg

Länken är från 1982 men i väldigt fint skick, tack Joakim! 🤗
IMG_2063.jpeg
IMG_2064.jpeg

Fick även med en snygg box från Kaplans
IMG_2066.jpeg

Senast ändrad:

Efter en fantastiskt trevlig affär med @JoakimS så dök den här skönheten upp idag, gissa om jag är nöjd? 🤩🤩🤩
Jag fyllde ju nyss 60 så det här blir min present till mig själv och dessutom fick jag veta att jag blivit morfar i samma ögonblick som transaktionen genomfördes! 👶

IMG_2058.jpeg

IMG_2061.jpeg
IMG_2062.jpeg

IMG_2063.jpeg
IMG_2064.jpeg

IMG_2066.jpeg
Grattis till barnbarn, 60 och fin klocka! Jag tycker alla klocknördar åtminstone bör ha provat på Rolex. Jag har haft en sådan fas, men är nu Rolex-fri/lös. Det lär bli någon igen i framtiden; det är svårt att värja sig mot kvaliteten och varumärket.

Senast ändrad:
Grattis till barnbarn, 60 och fin klocka! Jag tycker alla klocknördar åtminstone bör ha provat på Rolex. Jag har haft en sådan fas, men är nu Rolex-fri/lös. Det lär bli någon igen i framtiden; det är svårt att värja sig mot kvaliteten och varumärket.
Tackar, tackar!

Jag har väl aldrig varit någon stor fan av Rolex men det går inte att blunda för känslan eller auran kring detta kanske mest kända klockmärlet i världen!
Det blir nog ingen fler men det här är en keeper som passar mitt vintageintresse! 👌🏻

IMG_2058.jpeg

IMG_2061.jpeg
IMG_2062.jpeg

IMG_2063.jpeg
IMG_2064.jpeg

IMG_2066.jpeg

Eyy Brosan 😂😂😂,

Grattis till bägge 🥂👌🏻, idag dricker vi i ditt namn, fan va packad jag skall bli 😉.

Skämt å sido, mycket fin Rolex 🍸

Eyy Brosan 😂😂😂,

Grattis till bägge 🥂👌🏻, idag dricker vi i ditt namn, fan va packad jag skall bli 😉.

Skämt å sido, mycket fin Rolex 🍸
Haha, tack kompis! 🤣🥳

Den är riktigt bra och sitter som en smäck på min 18,5 cm handled!

Ni kommer att få se mer av den under de närmsta veckorna är jag rädd…min vana trogen med så kommer att testas nya band lika ofta som man byter kallingar, skål! 🥂

G

IMG_2058.jpeg

IMG_2061.jpeg
IMG_2062.jpeg

IMG_2063.jpeg
IMG_2064.jpeg

IMG_2058.jpeg

IMG_2061.jpeg
IMG_2062.jpeg

IMG_2063.jpeg
IMG_2064.jpeg

IMG_2066.jpeg
Grattis, alltid varit svag för äldre modeller med lite livserfarenhet, fin modell!

Fortsätter på den inslagna vägen, med ett litet historiskt intressant ur! En automatisk Glycine från ca 1935. Redan 1931 sökte Eugène Meylan patent på den aktuella mekanismen. Det är en separat automatmodul som monteras på ett annat basurverk, i det här fallet ett vackert litet Venus 60-II. I början var de märkta EMSA (Eugène Meylan Société Anonyme), men omkring 1935 användes namnet Glycine. Boetten är liten (30,5mm) men knubbig med tre hack i baklocket och är mycket lik boetter som Longines (och några andra) använde vid samma tid. Liksom Longines Tre Tacche så är de tre sista siffrorna i boettnumret stämplat i ett av bandhornen. Lite kuriosa är också att det är fast bandstift nertill och hål för stift klockan 12. Har sett liknade design på Longines (här på KS tror jag), men kan förstås inte utesluta att hålen borrats senare. Passar rätt bra på ett Gay Frères expanderande oyster!
IMG_8664.jpeg
IMG_8672.jpeg
IMG_8671.jpeg
IMG_8668.jpeg
IMG_8667.jpeg
IMG_8663.jpeg
IMG_8662.jpeg

Tillbaka
Topp