• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Budat hem vad jag hoppas och tror är en Gay Freres BoR länk
1767358412029.png
Vi Håller tummarna två !!
En formgivning som passar många ur.

Jag har länge velat ha en skarp guld (eller guld på stål som denna) dogleg med bra tavla.
Denna är inte opolerad men är fortfarande bra i formerna. Och framförallt en urtavla i superfint skick.
Ett stort pluss för mig med svarta inlägg i index och visare istället för lysmassa.
IMG_5007.jpeg
En flott Constellation piepan med snygga visare!

IMG_3515.jpeg

Way back when gjorde jag sånt här jämnt och ständigt, men nu har jag aldrig riktigt tid att jaga runt.

Men när jag ramlade över en hög med klockor som presenterades med en väldigt lågupplöst bild hos ett litet auktionshus så kunde jag inte låta bli.
Inget speciellt egentligen, men en tvåhunka var den ju värd.

Kommer inte heller att lida någon brist på slitna quartz-Certina eller fejk-Rolex för ett långt tag framöver. So there’s that!

Ny liten godbit har trillat in: Zodiac Professional 200m.
IMG_3877.jpeg

90-talare, quartz, ca 28mm.
Landade hemma innan jul men tog in fukt när jag skulle göra rent den🙃. Upptäckte sen att den även tappade tid🫠
Så den fick åka raka vägen till service. Kom tillbaka i veckan, tät och fint tickande!
IMG_3875.jpeg
IMG_3874.jpeg

Bredvid den lite äldre kusinen:
IMG_3885.jpeg

Senast ändrad:
To be continued... Det kom ingen uppdatering i spårningen på två veckor och sen stod den som returnerad till avsändare. Trodde att paketet hade försvunnit men säljaren har tagit emot det nu tack och lov... Så det blir ett försök nr 2 med frakten

En riktig HBO Max-följetong. Nytt avsnitt en gång i veckan. Blir spännande att se. Hursom är det väldigt trevliga länkar utseendemässigt.

Köpt denna billigt på Tradera som en "No runner" och kunde av att bara lyssna på den misstänka att balansen satt felmonterad i den. Mycket riktigt så räckte det med att bara lyfta p balansen och plocka i det igen så går den, och håller tiden perfekt, enligt mitt tycke iaf. Nån måste alltså ha satt i balansen fel, för inte kan det väl ha hamnat på fel sida av "pallet fork" av att ha tappats i golvet?
Hursom, finns det nåt sätt för mej att bedöma om klockan behöver servas, eller om den kan gå en tid utan service? Den håller tiden även ute i vinterkylan (mått på om olja börja tjockna?)

Trevlig klocka, inget extra i utsmyckningsväg, bara enkel design

Bilagor

• IMG_6548.jpeg
    IMG_6548.jpeg
    262.9 KB · Visningar: 13
Köpt denna billigt på Tradera som en "No runner" och kunde av att bara lyssna på den misstänka att balansen satt felmonterad i den. Mycket riktigt så räckte det med att bara lyfta p balansen och plocka i det igen så går den, och håller tiden perfekt, enligt mitt tycke iaf. Nån måste alltså ha satt i balansen fel, för inte kan det väl ha hamnat på fel sida av "pallet fork" av att ha tappats i golvet?
Hursom, finns det nåt sätt för mej att bedöma om klockan behöver servas, eller om den kan gå en tid utan service? Den håller tiden även ute i vinterkylan (mått på om olja börja tjockna?)

Trevlig klocka, inget extra i utsmyckningsväg, bara enkel design
Googla på overbanking så hittar lite att läsa.

Budat hem vad jag hoppas och tror är en Gay Freres BoR länk
1767358412029.png
Denna är lite udda. Jag har sett några GF länkar från Frankrike med stretchbiten i viklåset. Jag har dock inte tidigare sett en där biten är signerad men inte spännet.
Jag tror att det är en korrekt men ovanlig Gay Freres länk. Men jag måste göra mer research för att veta säkert.

En kul överraskning att det är 18mm ändlänkar. Jag trodde på 17mm
IMG_7882.jpeg
IMG_7879.jpeg
IMG_7880.jpeg
IMG_7881.jpeg

Blev tre köp igår.

Två ljuvliga Gubbklockor i min smak. Gillar tonen i tavlan som Tissoten tagit samt att den är en trehandare. Samt de kaxigt oversizeade blånerade visarna på Revue.

IMG_5005.jpeg

Kommer bli bra med nytt akryl och relume på båda.

Och en ball Certina Chronolympic.

IMG_5006.jpeg

IMG_5022.jpeg

Saknas ju lite delar så den får ses som ett potentiellt mer långrandigt projekt. Men god potential. Om någon sitter på ett Valjoux 726 eller delar till det får ni gärna hojta. 😊

En fun och lite ont i magen fact. Gubben jag köpte dem av, har i sin tur köpt dem i en IKEA säck som samlats (räddats?) över tid av en herre på en större ÅVC i Stockholm. Vet ej vilken. Men tanken på vad folk bara slänger är svindlande..

Ha en fin fredag!

Tillbaka
Topp