• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka - Nya regler!

Pelzon

Omega
Vi har varit tillsammans i en dryg vecka nu och är nyförälskade 😆
SRQ037J1
20221217_122334.jpg
20221217_122319.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Vostok Super Compressor lördag😊

Lite kul historia bakom den…

Under 90-talet var jag lite ”problemlösare” i olika sammanhang och projekt.

En period åkte jag en del till Baltikum för ett projekt som världsbanken stöttade. Det gick ut på att bygga upp ett IT-baserat pensionssystem i bla. Estland. Efter att muren fallit fanns inget sådant på plats.

Jag åkte runt en del då till Estland, Lettland och Litauen. I något av länderna i något sammanhang var jag på en marknad där allt möjligt såldes. Eftersom jag alltid gillat klockor, oftast militär och dykarur, så gick jag runt och titta lite extra efter det.

I ett stånd med mängder av färgglada ryska militärklockor med båtar, flaggor etc och annat såg jag nedanstående. Den stod verkligen ut och jag hade inte sett något liknande och föll direkt för den. Så efter lite prutande köpte jag den för ca 30 $.

När jag kom hem försökte jag hitta info om den och köpte någon bok om ryska klockor utan att hitta någonting om den. Internet var betydligt mer begränsat än idag. Sen dess har den mestadels legat i låda då den drog sig lite och andra klockor fick företräde.

För ca 2 mån sen gick jag igenom lite av mina klockor och gjorde ett nytt försök i att hitta information om den samt frågade i forum etc. Döm om min förvåning när det visade sig att det blivit en raritet och ”helig gral” bland ryska klocksamlare.

Finns olika siffror på hur många som tillverkats och finns kvar, allt från 20 st till 100. Ingen som riktigt vet. Den övre kronan snurrar den inre yttre bezeln/ringen som är bakom glaset, den nedre ställer klockan som har ett automatiskt 2416b verk. Tillverkad runt slutet 80-/början 90-talet.

Jag gillar den skarpt och det väckte ett nytt intresse för ryska klockor som också genom detta fina forum givit mig nya bekanta med samma intresse😊

Uret ska få lite omsorg och servas av en rysk klockentusiast i januari. Sen ska den få vara mer ute i solen än de senaste 25 åren.😉

Trevlig lördag!😀

PS: Hoppas adventskalender Tomten gillar bilden, en julgran i bakgrunden så borde ju falla honom i smaken😅

20221217_113141.jpg
 
Senast ändrad:
Topp