Husse
Pandion
Aja baja!Den är ju lite repig, ska man låta få den polerad när det är dags för service?
![]()
Inte röra Boetten!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aja baja!Den är ju lite repig, ska man låta få den polerad när det är dags för service?
![]()
Hur tuff som hellst!Vilka klockor ni radar upp! En lite mer blygsam Argonaut på Bund!
![]()
Varför kalla detta bakelit?Ja, det är grymt![]()
För att det förmodligen är detVarför kalla detta bakelit?
Skulle inte tro det nej.För att det förmodligen är det![]()
85:aVilken höjdare! Är det en 1988-89:a?
Vad får dig att inte tro det?Skulle inte tro det nej.
För jag aldrig haft en och är osäker på vilka utöver Rolex med sin gmt som använde bakelit. Var ju ingen vinnarlösning.Vad får dig att inte tro det?
Ok... Hade inte tidiga Seamasterdykarna bakelitinsert också?För jag aldrig haft en och är osäker på vilka utöver Rolex med sin gmt som använde bakelit. Var ju ingen vinnarlösning.
Kan ha varit bakelit den med. Tror även Blancpain FF och Zenith s58 hade det. Sedan blir det svårare, finns inte så många andra jämnåriga med plastinlägg. Andra generationens sm300 är inte bakelit vad jag vet.Ok... Hade inte tidiga Seamasterdykarna bakelitinsert också?
EDIT: Du har väl en utan?
Ok. Trodde du visste? Jag trodde det var därför så många av dem saknar insertet. Har själv inte haft ett liknande insertet innan, men jag tycker det skiljer sig från de med acryl iaf.Kan ha varit bakelit den med. Tror även Blancpain FF och Zenith s58 hade det. Sedan blir det svårare, finns inte så många andra jämnåriga med plastinlägg. Andra generationens sm300 är inte bakelit vad jag vet.
Den ser superfin ut! Original band?Det är svårt att fånga den härliga blå urtavlan på Volvo-Certinan (Med Certinaverk, inte ETA-varianten) med en mobilkamera.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Skiljer sig hur?Ok. Trodde du visste? Jag trodde det var därför så många av dem saknar insertet. Har själv inte haft ett liknande insertet innan, men jag tycker det skiljer sig från de med acryl iaf.
Den ser superfin ut! Original band?
Tack! Från 1990, tror gränsen för vintage gick vid 25 år har jag för mig?finfin... hur mycke vintage? hur gammal?...
har en d-serie och jag får vintagevibbar av den (precis som av din) men aldrig vågat posta i vintagedelen av rädsla för räfst och rättarting![]()
Hur ser det spännet ut? edit: som sitter på din super ph 1000 alltsåTack så mycket! Inget originalband. Dom kom i svart läder (kanske fler färger och material också) med ett likadant spänne som jag har på min Certina DS-2 Super Ph 1000. Det jag har är ett mockaband från Fluco med ett spänne från 60-talet.![]()
Hur ser det spännet ut? edit: som sitter på din super ph 1000 alltså
Har funderat en tid vad Volvo Certinan kom med för band o spänna. tackarSåhär ser det ut:
![]()
Jag vågar dock inte ta gift på att det var det enda alternativet, men vad jag har sett så verkar många ha kommit med det.
Jag tycker dock det gör sig bättre på dykaren och det andra bättre på Volvoklockan.
Har funderat en tid vad Volvo Certinan kom med för band o spänna. tackar
Jag fick tips från en gammal fotograf ur bekantskapskretsen, mer ljus!Det är svårt att fånga den härliga blå urtavlan på Volvo-Certinan (Med Certinaverk, inte ETA-varianten) med en mobilkamera.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag fick tips från en gammal fotograf ur bekantskapskretsen, mer ljus!
Fantasmagoriskt fin gammal Certina!
Det känns lite annorlunda och mjukare i finishen, samt har en mer "genomgående/djupare" svärta, och ser ut mer som "sammansittande" plastmaterial. Markeringarna och siffrorna, som är tredimensionella, är mer inbakade i plasten, om du förstår vad jag menar?Skiljer sig hur?
Nej, det gör jag inte. Tror inte ens man använde bakelit så här sent. Polera lite och lukta.Det känns lite annorlunda och mjukare i finishen, samt har en mer "genomgående/djupare" svärta, och ser ut mer som "sammansittande" plastmaterial. Markeringarna och siffrorna, som är tredimensionella, är mer inbakade i plasten, om du förstår vad jag menar?