• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

IMG_1993.JPG

Jag har aldrig varit någon fan av japanska klockor men jag fick med denna när jag köpte en Omega. Klockan fungerade inte och först tänkte jag slänga in den i påsen med andra klocklik men så tittade jag närmare på tavlan under det repiga/trasiga glaset och blev smått förälskad. För en jeansgubbe som mig så är denna tavlan tämligen perfekt i sina två nyanser av blått. Det slutade med att jag bestämde mig för att låta liket leva och kostade på den en reparation.
Seiko 7005-7080 från 1971
Seiko7005.jpg

Räddade en rätt sunkig Vache i 935-silver från skroten häromveckan. Ett rejält gnid med lite 5-56 och en rejäl spottloska och den är som ny! #godgärning #recycling
0obcYR7.jpg

pgRJ4t9.jpg
Är det verkligen Vacheron som gjort allt detta? Verket ser rått ut och med dålig finish på vissa delar. Visarna stämmer inte heller tycker jag. Är det ett hopplock?

"Verket ser rått ut och med dålig finish på vissa delar". Tja, du behöver antingen en ny hobby eller nya glasögon. Det är klart att den är äkta:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Vacheron_Constantin_16_75H4_2
Jag är ju inte lika kunnig som dig om fickur och undrar därför, men vad säger du om det övriga? Sedan så tycker jag en del kugghjul ser råa ut. Visarna verkar inte som nämnt stämma. Den verkar liten kan det vara ett damur?
Äktheten betvivlar jag inte, men Vacheron likt de bättre vapentillverkarna gjorde tydligen grejer som inte alltid höll högsta finish.

Senast ändrad:
Jag är ju inte lika kunnig som dig om fickur och undrar därför, men vad säger du om det övriga? Sedan så tycker jag en del kugghjul ser råa ut. Visarna verkar inte som nämnt stämma. Den verkar liten kan det vara ett damur?
Äktheten betvivlar jag inte, men Vacheron likt de bättre vapentillverkarna gjorde tydligen grejer som inte alltid höll högsta finish.
Inga kugghjul ser råa ut. Fjäderhuset är mycket slitet till ytan, då något uppenbarligen legat emot. Visarna ser ut att stämma. Ja, den är ganska liten.
Nej, det kan inte vara ett damur. Den håller Vacheron-klass vad gäller finishering, men den var sannolikt inte bland de dyrare klockorna i katalogen. Bilden är det bästa jag kan göra just nu.
IZw4MFU.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp