• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

6368F29E-D9F7-48D1-B3DF-811760E046C2.jpeg
Står fortfarande i kö på den där. :D
 
Tack!
Det kanske det är, men man hittar ju många våffeltavlor på samtida kvalitetsklockor typ Rolex, Omega, Tissot mf.
Försökte komma in i klockan, jag misstänker (och hoppas på) Borgel boett, men locket sitter som sten. Tänkte samtidigt kolla verk och försöka datera den. Femtiotal är väl rimligt?
4DC6F519-F981-4B62-A9CC-669CE6BED2E4.jpeg
Jo, våfflor har man ju sett en del från den tiden. Men teak verkar sällsynta!
Man kan väl nästan räkna med Borgel när det är den typen av lock? Mina Borgel-Alpinor och Movado, 30-40-tal, har Borgelboett. Borde kanske inventera lite och kolla vilka fler av mina klockor som har sånt lock...
 
Tack!
Det kanske det är, men man hittar ju många våffeltavlor på samtida kvalitetsklockor typ Rolex, Omega, Tissot mf.
Försökte komma in i klockan, jag misstänker (och hoppas på) Borgel boett, men locket sitter som sten. Tänkte samtidigt kolla verk och försöka datera den. Femtiotal är väl rimligt?
4DC6F519-F981-4B62-A9CC-669CE6BED2E4.jpeg
tio-sidiga baklocket är deras patent, å det löpte antagligen när den där klockan byggdes!
 
Löpte? Du menar att patentet var giltigt då eller? Vad tror du om ålder? Fyrtiotal tom?
äh, jag kanske mindes fel, patentet är nog fr -32 men var tydligen korta (15 år) på den tiden så det kanske hade löpt ut när Movadon byggdes, men den är nog inte mycket senare än så (1947) kanske tidigt 50-tal? å även om patentet gått ut så har man ju ett försteg som "incumbent"
Här ett fullmatat inlägg, latmasken OP har dock inte uppdaterat alla bilderna efter "photobucket-skandalen"....
https://klocksnack.se/threads/rare-and-important-på-riktigt.55386/#post-1414942
 
äh, jag kanske mindes fel, patentet är nog fr -32 men var tydligen korta (15 år) på den tiden så det kanske hade löpt ut när Movadon byggdes, men den är nog inte mycket senare än så (1947) kanske tidigt 50-tal? å även om patentet gått ut så har man ju ett försteg som "incumbent"
Här ett fullmatat inlägg, latmasken OP har dock inte uppdaterat alla bilderna efter "photobucket-skandalen"....
https://klocksnack.se/threads/rare-and-important-på-riktigt.55386/#post-1414942
Jag förstår inte riktigt vad du menar eller vill säga. Men jag har en till Movado som är Borgel (jag har öppnat den och den är stämplad med nyckeln och FB) och den daterar jag till senare med tanke på stilen, loggan och modernare visare/index.
F30EC680-5B9B-4FA8-AB97-F0E6A9F7DAD6.jpeg
71FC04BE-CA99-4213-AACC-701DCD12B3DF.jpeg
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar eller vill säga. Men jag har en till Movado som är Borgel (jag har öppnat den och den är stämplad med nyckeln och FB) och den daterar jag till senare med tanke på stilen, loggan och modernare visare/index.
F30EC680-5B9B-4FA8-AB97-F0E6A9F7DAD6.jpeg
71FC04BE-CA99-4213-AACC-701DCD12B3DF.jpeg
jag menar att oavsett om patentet hade gått ut eller ej så är nog din svarta movado FB-case
jag gissar att din svarta är tidigare än din vita, svarta typ 1945-1955?
även när patent har gått ut så har ju originaltillverkaren försteg mot nyinträdare vad gäller know how och tooling etc.
 
jag menar att oavsett om patentet hade gått ut eller ej så är nog din svarta movado FB-case
jag gissar att din svarta är tidigare än din vita, svarta typ 1945-1955?
även när patent har gått ut så har ju originaltillverkaren försteg mot nyinträdare vad gäller know how och tooling etc.
Vet du hur länge Taubert tillverkade boetter? Vad hände sedan? Uppköpta?

Edit: de tycks ha tillverkat FB-märkta boetter fram till sent 1960-tal som det tycks (1932-65 åt Patek)
 
Senast ändrad:
Ja titta! Skulle vara mycket intressant att veta vilken batch av klarlack/lack som är grunden till dessa patineringar.
Din är ju mycket snyggare,
Men den här undrar jag om nån har sprayat nåt på tavlan?
fattar inte riktigt annars varför det blir så prickigt?
Eller sprayade man på lacken/färgen från början så kanske det kan ge sån här patina? @Aurum
 
Spana in kronan och bandhornen. Visst är detta en FB-boett?
Visst är det det. Hann läsa på lite och patentnumret är ju Borgels. Så här förklaras det;
”Although the case backs of these Mido Multifort watches do not bear the FB-key Borgel trademark used by the Tauberts at the time, they were stamped "BRIT PAT 385509". British patent 385509, an extract from which is shown here, was the British version of the Swiss patent for Taubert's waterproof Decagonal case. Presumably Mido didn't want to reveal where they were sourcing their cases from. Perhaps because Mido were an early adopter of the Decagonal case back, or in some sort of quid-pro-quo for the New York tests, they were able to wring this concession from Taubert, who usually insisted on stamping all cases with the FB-key mark, such as those supplied to Movado and West End.”
http://www.vintagewatchstraps.com/taubert.php

B3442D54-F06C-4940-917C-E267ED68F27A.jpeg
EA05C16A-1468-4F33-9C15-E90BA6480FD9.jpeg


Kul! Jätteroligt att upptäcka det nu så här i efterhand. Denna som jag haft funderingar på att avyttra. Not any more :)
 
Tillbaka
Topp