• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Darris Squale
PSX_20190721_144854.jpg
 

Lesa

Patek
2-Faktor
Grattis! Sneglade på den där :) Kul att den hamnade i forumet. Fick du den att fungera?
Jajamensan ! Byta batteri och sedan var den igång. Det roliga var att batteriet som satt i hade en inristning 94 så min tolkning är att man sist bytte batteri i den då. Många urmakare ristade in årtalet på batterier när de gjorde ett batteribyte på quartzklockor//:pompus:
 

Sebastard

Vacheron
Jajamensan ! Byta batteri och sedan var den igång. Det roliga var att batteriet som satt i hade en inristning 94 så min tolkning är att man sist bytte batteri i den då. Många urmakare ristade in årtalet på batterier när de gjorde ett batteribyte på quartzklockor//:pompus:
Hehe mjo det kan nog mycket väl stämma. Bra fångat helt klart.
 

Warwian

Cartier
Såg i någon av forumtrådarna att det fanns lite intresse för Lip? Tror exempelvis @Psykel och @oftast nämnde märket som hastigast.
Lip var tillsammans med konkurrenten L. Leroy den främsta kronometermakaren i Frankrike och dominerade många av tävlingarna i precision som hölls på observatoriet i Besancon. De vann totalt 181 av totalt 598 utdelade guldmedaljer under perioden 1885-1913. Framgångarna var en central del i att sätta märket på kartan och fram till att märket lades ner 1976 tillverkade företaget 10 miljoner klockor.

Även om företaget var framgångsrikt på observatoriet är deras tävlingskronometrar extremt ovanliga. Jag har under mina år som samlare egentligen bara sett ett enda exemplar, vilket jag också lyckades köpa. Nummer 202438 tävlade år 1912 och fick 122,7 poäng av maximalt 300. 300 poäng motsvarade ett perfekt resultat (som aldrig uppnåddes) och det teoretiskt lägsta poängresultatet ett urverk som ändå klarade testningen var 3,3 poäng (gränsen för observatoriecertifikat var dock 100 poäng). Urmakaren (reglören) som justerade urverket inför tävlingen var J. Jurand. Just nummer 202438 fick inget pris utöver ett observatoriecertifikat i första klassen. Boetten är tyvärr inte urverkets originalboett.
zkiLAR8.jpg

3dhXybt.jpg


Här är en bild från tävlingsresultatet på observatoriet 1912:
A8APuIV.jpg


Här är en länk till min urmakares blogg där han ihop med mig skrivit lite om klockan och reparationen:
https://anderstestarblog.wordpress.com/2018/08/03/chronometre-officiel-lip-202438/
När vi skrev det där visste jag inte urverkets exakta resultat på observatoriet.
 
Topp