• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

ittam

Audemars
Kul att se den klockan. Inte så vanlig med gångreserven. Jag har alltid trott att den röda sekundvisaren var "fel" men nu när din har en likadan får jag ändra mig. Modellen betyder lite extra för mig. Skrev det här på en annan site 2016:

"...when visiting my mother, I looked thru some old photo albums and I found some watch-related pictures.

My paternal grandfather was a cabinetmaker and fine carpenter. He made interiors, furniture and such. His everyday watch was an old Atlantic. They were swiss made and/but sold mostly thru mailorder I believe. Here is a picture of him in his workshop (kept and used long after his retirement). The picture has bearing on clocks also as you can see. A naval touch and made in oak - I have one of them. If I remember right the clock is a Eterna - but I am not sure. You can see the Atlantic on his wrist - on a Fixoflex bracelet."


48910472017_c23038febc_b.jpg


"I got his Atlantic in the 90-ies and used it a lot. Here is a pic of me and the watch - me a lot younger than today and with hair..."

48910472097_4232d08d7e_b.jpg


"And here it is - my grandfathers watch. The only thing that makes it a little special is the power reserve indicator. I have not opened it but I believe the movement is a AS 1382. And I might have been an early patina-guy when wearing it over twenty years ago."


48910474547_1fbac19269_b.jpg
Mycket trevlig läsning, och kul att du gillar klockan (köpt den av en trevlig prick här på forumet). Finns några till på forumet så de dyker upp lite då och då. Verket i klockan är mycket riktigt ett AS, men är ett 1304N om jag minns rätt.
Edit: Blev osäker på verket så var tvungen att kolla. Du hade rätt, men med ett N på slutet. 1382N
 
Senast ändrad:

3rdstone

Omega
Tack så mycket! 30-tal såvitt jag förstått det hela, handgraverat verk i en "oversize"-boett i stål på 35mm. Säger oversize för att boetten är betydligt större än verket som sitter i. :)
Oh, 30-tal minsann. Det förklarar den eleganta "Bauhaus-inspirerade" sparsmakade designen. Coolt med oversize-boett, kan inte varit helt vanligt på den tiden. Nåväl, bara att gratulera, dessa lär inte växa på trän. :)
 
Topp