• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Verket tillverkades från slutet på 40-talet till nånstans på 60-talet enligt bl.a. Calibrecorner, tillverkaren (Trematic) registrerades 1952 och verkar ha varit verksamma in på tidigt 60-tal så vitt jag kunnat utröna. Sett dessa månfaser listade som både 50- och 60-tal på onlineauktioner.

Har dock inga mer konkreta belägg för uttalandet än att jag tycker den ser ut att bättre höra hemma på femtiotalet än sextiotalet. :)
Var bara nyfiken då jag inte hittade mycket när jag ägde min Trematic :)

Dagen ur, CTZ Auto Date SM vilken inte är direkt stilig eller så spännande men några saker sticker ut som jag tycker är lite kul.
Den har dagvisning både på engelska och japanska vilket är ovanligt.
Man ställer dagen genom att vrida kronan medsols, visarna motsols vilket jag inte sett något annat verk göra och är väldigt smidigt.
Boett i rostfritt stål men glaseringen verkar vara gjord i någon legering eller ytbehandlad på ett sätt som gjort den grå genom åren, rätt snyggt tycker jag.
71349962-1B3E-4FBF-A716-2CA043DE260E.jpeg

Dagen ur, CTZ Auto Date SM vilken inte är direkt stilig eller så spännande men några saker sticker ut som jag tycker är lite kul.
Den har dagvisning både på engelska och japanska vilket är ovanligt.
Man ställer dagen genom att vrida kronan medsols, visarna motsols vilket jag inte sett något annat verk göra och är väldigt smidigt.
Boett i rostfritt stål men glaseringen verkar vara gjord i någon legering eller ytbehandlad på ett sätt som gjort den grå genom åren, rätt snyggt tycker jag.
71349962-1B3E-4FBF-A716-2CA043DE260E.jpeg
Tycker den var stilig jag! 🙏

Men dagskiva på engelska och japanska(?) har jag på min Enicar med så är det så ovanligt ändå? Enicar var superstora i Asien med så jag misstänker att de flörtade med flera länder på det viset och verket är Enicars eget.
2v2H6raQFxAdyFV.jpg

2v2H6raenxAdyFV.jpg

Tycker den var stilig jag! 🙏

Men dagskiva på engelska och japanska(?) har jag på min Enicar med så är det så ovanligt ändå? Enicar var superstora i Asien med så jag misstänker att de flörtade med flera länder på det viset och verket är Enicars eget.
2v2H6raQFxAdyFV.jpg

2v2H6raenxAdyFV.jpg
Tack, var nog lite otydlig, japanska och engelsk dagsförkortning samtidigt.
Din klocka visar antingen eller och tyvärr kinesiska.

Ahh, det har du ju rätt i! 👍

Är det kinesiska tecken menar du, jag har ju ingen aning?🤷‍♂️
Du antyder att kinesiska tecken är sämre än japanska tecken på en klocka, varför då?

Tänker "tyvärr" som ett artigt sätt att säga att din gissning var fel? Hursomhelst är väl kinesiska tecken lika bra som nåt annat (om man säger nåt annat hamnar man väl på listan för att aldrig få visum till Kina..)

Tänker "tyvärr" som ett artigt sätt att säga att din gissning var fel? Hursomhelst är väl kinesiska tecken lika bra som nåt annat (om man säger nåt annat hamnar man väl på listan för att aldrig få visum till Kina..)
Nja, har svårt för diktaturer vilket smittar av sig på min syn av skriftspråket.
Där sket sig kanske mitt visum till Kina nästa gång min arbetsgivare vill skicka mig dit.

Nja, har svårt för diktaturer vilket smittar av sig på min syn av skriftspråket.
Där sket sig kanske mitt visum till Kina nästa gång min arbetsgivare vill skicka mig dit.
Haha, var det så du menade.. 😅 Hoppas inte kineserna bevakar även detta eminenta forum men vem vet?:bookworm:
Tänkte mer om det var så i klockvärlden att var det lite fiiiinare med japanska tecken än kinesiska! ;) (...om det nu är kinesiska tecken på min klocka?)

Tillbaka
Topp