• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Hårt liv och historia, men går excellent. Ska dock få en översyn för framtida behov. Fint Venusverk, bra kvalité på den tiden helt klart.
533ADBA5-60E9-474D-948C-AEF009FC7282.jpeg

Nä, ska inte vara det men jag förstår din reaktion och jag tänkte likadant först! 🤗

Har pratat med flera experter på Enicar Sherpa OPS och de har sett flera som ser exakt ut så här och det är ytbehandlingen som gjordes från fabrik som kan bli så här. Det är ju inte en PVD-behandling utan en anodisering eller black chrome.

...jag är nöjer mig med det svaret så länge tills annat är bevisat! ;)

Har du någon erfarenhet av liknande boetter?🤔

Nä, ska inte vara det men jag förstår din reaktion och jag tänkte likadant först! 🤗

Har pratat med flera experter på Enicar Sherpa OPS och de har sett flera som ser exakt ut så här och det är ytbehandlingen som gjordes från fabrik som kan bli så här. Det är ju inte en PVD-behandling utan en anodisering eller black chrome.

...jag är nöjer mig med det svaret så länge tills annat är bevisat! ;)

Har du någon erfarenhet av liknande boetter?🤔
Anodisering är inget färglager som kan flagna bort iaf. Reagerade bara på att den verkar ha blivit infärgad två ggr. Vet att många tillverkare, däribland Heuer, hade ytbeläggningar i usel kvalitet. Så har ingen kunskap i detta fallet utan blev bara intresserad av hur det kan se ut på detta vis.

Anodisering är inget färglager som kan flagna bort iaf. Reagerade bara på att den verkar ha blivit infärgad två ggr. Vet att många tillverkare, däribland Heuer, hade ytbeläggningar i usel kvalitet. Så har ingen kunskap i detta fallet utan blev bara intresserad av hur det kan se ut på detta vis.
Nä, jag håller med men ibland kallas det eloxering och ibland anodisering och man pratar om en viss tjocklek men det alla är överens om är att det inte är PVD.
Däremot är det många som renoverar boetterna genom att PVD-behandla dem, vilket jag inte tänker göra utan jag tycker den får ha sin patina så länge...

Att ytbehandlingen inte höll hela vägen torde alla vara överens om men en cool klocka är det! 🙏 🤪

Minns att min OPS hade liknande utseende på ytbehandlingen. Men jag har inte tagit tag i att försöka läsa på om vad det kan ha varit för process(er) man använde. Ska jag spekulera lite så gissar jag att man gjorde någon slags svartoxidering följt av något PVD-liknande förfarande men jag är rätt okunnig om ämnet. Slitaget hade ett speciellt utseende iallafall, där det såg ut lite som att en tjockare beläggning flagnat från stålet under som fortfarande var mörkt.

Minns att min OPS hade liknande utseende på ytbehandlingen. Men jag har inte tagit tag i att försöka läsa på om vad det kan ha varit för process(er) man använde. Ska jag spekulera lite så gissar jag att man gjorde någon slags svartoxidering följt av något PVD-liknande förfarande men jag är rätt okunnig om ämnet. Slitaget hade ett speciellt utseende iallafall, där det såg ut lite som att en tjockare beläggning flagnat från stålet under som fortfarande var mörkt.
Precis så är det på min med! 🙏🏻
Dock inte PVD utan mer åt färg hållet..

Så här skrev en av mina Enicar-bekanta som haft ett flertal OPS genom åren när jag nyss frågade honom:

The Sherpa ops is covered with a coating called black chrome.. not PVD like many people think..
so it’s actually a paint like material that was applied over top of the stainless steel, like you would see with a gold plated steel watch.
And unfortunately it was not very strong so that’s why you see a lot of watches with worn out finish like yours.

Precis så är det på min med! 🙏🏻
Dock inte PVD utan mer åt färg hållet..

Så här skrev en av mina Enicar-bekanta som haft ett flertal OPS genom åren när jag nyss frågade honom:

The Sherpa ops is covered with a coating called black chrome.. not PVD like many people think..
so it’s actually a paint like material that was applied over top of the stainless steel, like you would see with a gold plated steel watch.
And unfortunately it was not very strong so that’s why you see a lot of watches with worn out finish like yours.
Jag tror spontant inte på det där. Det finns ju metoder för att att göra matt svart krom och även om jag snarare tror att det är någon process som mer likt PVD än någon form av elektroplätering så vill jag väl inte utesluta att det kan vara svart krom. Men inget av de alternativen är ju någon "paint". Det låter helknasigt.

Tillbaka
Topp