• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

God morgon, Tissot-tisdag.
20230228_074600.jpg
 
Haha, håller med men en fråga kan du väl ta? :p
VARFÖR man ens tillverkar en sådan klocka är ju en underbar fråga. Någonstans i en galax långt långt borta (90-talet) kommer troligen en design som mer hör hemma på 80-talet och, i ärleighetens namn med inslag från 70-talet med, någon tycker det är en utmärkt ide att lansera. Till vår stora glädje idag, men hur tänkte de egentligen då? Hade varit sjukt spännade med säljsiffror på dessa jämfört mot andra Swatch från den tiden.
 
VARFÖR man ens tillverkar en sådan klocka är ju en underbar fråga. Någonstans i en galax långt långt borta (90-talet) kommer troligen en design som mer hör hemma på 80-talet och, i ärleighetens namn med inslag från 70-talet med, någon tycker det är en utmärkt ide att lansera. Till vår stora glädje idag, men hur tänkte de egentligen då? Hade varit sjukt spännade med säljsiffror på dessa jämfört mot andra Swatch från den tiden.
Vi tänker precis likadant! 😉

Det handlade nog helt enkelt om att stick ut i mängden och ändå göra någon form av funktionell klockas titta de lite i backspegeln och flörtade med designen från kronografer från både 60- och 70-tal och sedan gå all-in med 80-tals färgerna!

Säljsiffror hade vart en våt dröm att få veta! 😋
 
Då börjar OWGM för mig! Det blir denna 100% Pforzheim-tillverkade dykaren från mitten av 60-talet för mig, men jag vill ju vara med här i gemenskapen också utan att tråka ut er för mycket så jag kommer försöka att visa upp lite trevliga 18mm länkar nu under Mars månad med min Excellent som modell tänkte jag om det är okej.

Idag blir det denna Prima-Plana av Rowi. Prima-Plana verkade vara Rowis (som är mest kända för sina Fixoflex-band) mer finare linje. Generellt sett brukar de ha väldigt hög finish, komfort och ofta små kul finesser i låsen - denna länk skulle jag beskriva ungefär som deras svar på NSA då det är till synes liknande i konstruktionen samt med sin fjäder i låset (alltid en bra idé) men denna skiljer sig i konstruktionen om man tittar närmare; på bild två kan ni se att länken hålls ihop av små "hästskor" man sticker in i varje länkbit istället för pins som på NSA. Man drar enkelt ut dessa små hästskor med en skruvmejsel och så kan man justera längden, vilket är mycket lättare än NSA som kräver ett speciellt verktyg/väldigt mycket möda om man ska göra det utan det. En riktigt trevlig länk som passar på dykare såväl som dressare tycker jag.

Hoppas ni har en bra vecka! ☺️
79CE0BA2-E056-43C6-B70C-4DE5948BB1A6.jpeg
C5F3CBEB-638F-4DA7-9357-BA50A5ACA1D2.jpeg
7B95E051-8E91-4583-B83E-9C24F2D927B3.jpeg
 
Tillbaka
Topp