• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vulcain Tiffany Chronometre i stor silverboett (26x41mm). Rejält radioaktiv tavla 😎
886E8F9D-630A-4D8A-9449-BA3ECC1D84C3.jpeg
 

240snusit

Panerai
16B8030C-7D05-4E13-8D86-1528B7CBD72A.jpeg
FA37C58B-7844-4C1B-B1D0-EA5B78778D08.jpeg
Denna klockan är jag nykär i. Det är faktiskt en herrmodell från runt 1976 - den tillhör samma serie av två hands dressur med kaliber 42 som Universal gjorde många trevliga klockor igenom, bl a med liknande boetter som White Shadow-serien. Denna är 28mm bred med 19mm bandbredd - den kom ursprungligen på ett kurvat mesh, men jag tycker att boettens intressanta former framhävs mer av att ha mellanrummet mellan band och boett annars ser den ut som "cyklopens öga" i min mening; jag kör min på hyfsat tidsenligt Flamingo-läder (känns som det moderiktigt passar in när UG själva stoltserade med att vara "le couturier de horlogie") och jag tycker den är en intressant blandning av olika influenser - känns verkligen som ett litet design objekt i sig och samtidigt som urverket är ett robust och bra in-house verk som tål vardagsliv.

Hoppas ni alla får en bra vecka! ☺️
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
16B8030C-7D05-4E13-8D86-1528B7CBD72A.jpeg
FA37C58B-7844-4C1B-B1D0-EA5B78778D08.jpeg
Denna klockan är jag nykär i. Det är faktiskt en herrmodell från runt 1976 - den tillhör samma serie av två hands dressur med kaliber 42 som Universal gjorde många trevliga klockor igenom, bl a med liknande boetter som White Shadow-serien. Denna är 28mm bred med 19mm bandbredd - den kom ursprungligen på ett kurvat mesh, men jag tycker att boettens intressanta former framhävs mer av att ha mellanrummet mellan band och boett annars ser den ut som "cyklopens öga" i min mening; jag kör min på hyfsat tidsenligt Flamingo-läder (känns som det moderiktigt passar in när UG själva stoltserade med att vara "le couturier de horlogie") och jag tycker den är en intressant blandning av olika influenser - känns verkligen som ett litet design objekt i sig och samtidigt som urverket är ett robust och bra in-house verk som tål vardagsliv.

Hoppas ni alla får en bra vecka! ☺️
Kul form, har dock lite svårt att se den som ett herrur. Kanske manligare på länk? Stod i katalog att det var ett herrur?
 
Topp