• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Har letat länge och väl efter en Polerouter i helguld (de luxe versionen) men priserna har på senare tid varit allt annat än humana och numera kostar stålvarianten lika mycket som 18ct gjorde för nått år sen. Men så förra veckan sprang jag på denna i ett av internets bakvatten och trots det initialt höga priset så visade säljaren vilja att gå ner till tidigare års mer rimliga nivåer, så jsg slog till och igår landade den! Polerouter de luxe i helguld från 1958 (tror jag) med ett härligt microrotor verk och fin flyghistoria bakom sig. Jag är nöjd.

Dundersnygg. Samtliga UG Polerouter de luxe är fina men den där i synnerhet med de vackra bandhornen. Gratulerar :)

Jag tror att jag måste skaffa en klocka till..:angel:. En som kan överleva Andys lekland och badhuset med tre knattar på 4, 5 och 6 år. Även om denna tuffing visat sig överleva ett ganska hårt småbarnsliv.:borg:
1426578326782-1707639347.jpg

Maria
Överbeskyddande natur som jag är så kan jag inte låta bli att fråga; du har väl förankrat hyllorna i väggen… :nailbiting:

En klocka till…? Ja vem trodde något annat... :)

Maria
Överbeskyddande natur som jag är så kan jag inte låta bli att fråga; du har väl förankrat hyllorna i väggen… :nailbiting:

En klocka till…? Ja vem trodde något annat... :)

Haha... du kan andas ut. De är förankrade i varandra och i väggen. Allt för att överleva både mina egna vildungar (som du faktiskt sett), mina bonusar på 1,5 bast och 6 bast PLUS grannens två ljuvliga barn (med diverse diagnoser) på 6 och 9 bast. Så jodå, detta bygge har även min snickarvän godkänt. Hon nämnde något om att jag överdrivet... :smug: Själv tror jag det är omöjligt att vara för säker när det gäller barn...

Du har ingen stryk- och dykvänlig vintage till salu snart.. ;)

Tror det är meningen för att den inte skall gå i tissotloggan? Fint hantverk förr när man böjde visarna för att antingen få plats eller för att få dem närmare tavlans tidsmarkörer.

Tittade lite närmare på den nu och du har nog rätt där. Då blev det ju plötsligt lite kul. Tack för det :)

Har letat länge och väl efter en Polerouter i helguld (de luxe versionen) men priserna har på senare tid varit allt annat än humana och numera kostar stålvarianten lika mycket som 18ct gjorde för nått år sen. Men så förra veckan sprang jag på denna i ett av internets bakvatten och trots det initialt höga priset så visade säljaren vilja att gå ner till tidigare års mer rimliga nivåer, så jsg slog till och igår landade den! Polerouter de luxe i helguld från 1958 (tror jag) med ett härligt microrotor verk och fin flyghistoria bakom sig. Jag är nöjd.

image.jpg

Grattis! den var underbar.

Haha... du kan andas ut. De är förankrade i varandra och i väggen. Allt för att överleva både mina egna vildungar (som du faktiskt sett), mina bonusar på 1,5 bast och 6 bast PLUS grannens två ljuvliga barn (med diverse diagnoser) på 6 och 9 bast. Så jodå, detta bygge har även min snickarvän godkänt. Hon nämnde något om att jag överdrivet... :smug: Själv tror jag det är omöjligt att vara för säker när det gäller barn...

Du har ingen stryk- och dykvänlig vintage till salu snart.. ;)

Tyvärr inget som passar in just nu, men generellt så finns det en hel del av stryktåliga vintage men sämre är det med deras dykvänlighet. En vintagedykare med skruvad krona kan nog gå att få tillräckligt tät men för andra kan valet stå mellan en otät klocka och ett byte av fina originalkronor mot omärkta aftermarket. En cool s k "beater" behöver ju inte vara speciellt gammal. Jag tror de flesta vintagesamlare med minsta respekt för sin samling har åtminstone ett par sådana klockor.

Mitt tips till dig är att hålla utkik efter lite mindre dykare; de är inte så eftersökta av den manliga majoriteten. Så ta tillvara den fördelen. ;)

PS tack för infon om hyllorna. Då kan jag sova i natt :)

Jag tror att jag måste skaffa en klocka till..:angel:. En som kan överleva Andys lekland och badhuset med tre knattar på 4, 5 och 6 år. Även om denna tuffing visat sig överleva ett ganska hårt småbarnsliv.:borg:]
Klart du ska köpa en till klocka! Här är två som klarar både badhus och lekland:
IMG_1220.jpg

Certinan typ 38mm och kostar några hundringar. Men säg inget till min fru, hon fick den i AllaHjärtanspresent och tror den var dyr;)

Tyvärr inget som passar in just nu, men generellt så finns det en hel del av stryktåliga vintage men sämre är det med deras dykvänlighet. En vintagedykare med skruvad krona kan nog gå att få tillräckligt tät men för andra kan valet stå mellan en otät klocka och ett byte av fina originalkronor mot omärkta aftermarket. En cool s k "beater" behöver ju inte vara speciellt gammal. Jag tror de flesta vintagesamlare med minsta respekt för sin samling har åtminstone ett par sådana klockor.

Mitt tips till dig är att hålla utkik efter lite mindre dykare; de är inte så eftersökta av den manliga majoriteten. Så ta tillvara den fördelen. ;)

PS tack för infon om hyllorna. Då kan jag sova i natt :)

Här limmas och skruvas allt fast, allt för att få en uns nattsömn. :happyhappy:
Jaha.. små halvgamla dykare är det jag ska spana efter. Kul tips? Vid vilken stl backar pojkarna?

Klart du ska köpa en till klocka! Här är två som klarar både badhus och lekland:
IMG_1220.jpg

Certinan typ 38mm och kostar några hundringar. Men säg inget till min fru, hon fick den i AllaHjärtanspresent och tror den var dyr;)

Jag lovar att inget avslöja. :D Certinan var tjusig, Seiko är lite väl kantig och ingen snygg datum och veckodagssammansättning, enligt mitt tycke. Vad är Certinan för en? Några hundra? o_O

Jag lovar att inget avslöja. :D Certinan var tjusig, Seiko är lite väl kantig och ingen snygg datum och veckodagssammansättning, enligt mitt tycke. Vad är Certinan för en? Några hundra? o_O

Min fru sa att Seikon var det fulaste klocka hon sett:) Seiko Tuna är väl inte för alla;)

Håll utkik på Tradera efter Certina. Vintage92 ropade in en liknande, lite äldre med målade index för ett tag sen.
Här är en gammal annons på Certina där det står lite info:
http://www.timetotalk.se/post54521.html?sid=9176420bbaf84900af9b206a563990ea

Tillbaka
Topp