• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Per

Björklövens finest
2-Faktor
IMG_1342.jpeg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag älskar positiva loppisöveraskningar! Detta är en Koreansk tillverkad Orton digitalare från runt 1976-77 och den är verkligen toppklass bland digitale från denna era tycker jag! Grym och gedigen byggkvalitet i både länk och klocka med ett "dubbelt lock" för att stärka ljudet av alarmet a la Vulcain Cricket. Funktioner så som två tidszoner så tidigt för ett obskyrt märke och att siffrorna 0-9 längst ned på skärmen används för att mäta tiondels sekunder i tidtagarläget gör det inte sämre. Om ni någonsin ramlar över en tidig Orton så slå till, helt klart likvärdig de mer "premium" Japanska modellerna från samma era.
20240415_134151.jpg
20240415_134223.jpg
OtronOnsdag :) Observera stavningen ;)

Blev inspirerad av din post, och var då såklart tvungen att jaga fram en jag med :) IMHO håller min inte riktigt samma klass som Japanarna från samma era, men inte så långt ifrån ändå.

Otron Solartime Alarm Chrono

1000061419.jpg
1000061421.jpg
1000061417.jpg
1000061410.jpg
1000061407.jpg
 

240snusit

Panerai
OtronOnsdag :) Observera stavningen ;)

Blev inspirerad av din post, och var då såklart tvungen att jaga fram en jag med :) IMHO håller min inte riktigt samma klass som Japanarna från samma era, men inte så långt ifrån ändå.

Otron Solartime Alarm Chrono

1000061419.jpg
1000061421.jpg
1000061417.jpg
1000061410.jpg
1000061407.jpg
Kul att du fick inspiration och en grym pjäs, sjukt coolt att ett sånt litet märke kunde göra soldrivna klockor så tidigt :) du är nog forumets ledande expert på digitalare så ditt ord väger klart tyngre än mitt, men du ska få klämma på min Otron (jag kopplar stavningen med klassika arkadspelet ”Outrun” så jag inte stavar fel ;) ) - jag tror att den väldigt solida länken och det väldigt skarpa skicket på min som gör kvalitetskänslan - den väger även 110 gram med länken vilket är nästan chockerande tungt för en digitalre. Jag tror att Otron har kopplingar/boetterna var tillverkade av Ricoh för de har använt boetter med vissa attribut som är annars unikt för Ricoh från den eran, men det är bara en lös gissning baserat på typsnitt/konstruktionen på några av deras baklock t ex.
IMG_0035.jpeg
IMG_0036.jpeg
IMG_0037.jpeg
IMG_0039.jpeg
 
Topp