• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

En funkig Enicar idag.
20250409_073154.jpg

Den här mysiga kom hem från service hos @DrKlocka i förra veckan.
Jag kallar den "Record the Red Nosed Remindeer", som en påminnelse om vad det var som fångade mitt klockintresse från början!
Tidigt 40-tal kanske, Gilt, puffiga radiumindex och roseguldsbezel. (gilt = texten är den underliggande plattan som tiittar fram genom det svarta, inte tryckt ovanpå det svarta)
Record Cal. 104. 30mm boett.

IMG_8775.jpeg
IMG_8796.jpeg
IMG_8792.jpeg
IMG_8791.jpeg
IMG_8789.jpeg

IMG_4868.jpeg
IMG_4866.jpeg
IMG_4865.jpeg

Samma känsla typ… fast min är liiite överkomligare…
IMG_8732.jpeg

Den här kom i veckan! Harwood, världens första serieproducerade automatiska verk. Patenterat 1924, presenterat på Baselmässan 1926! Publik lansering 1928,
men företaget dog under finanskrisen 1931, så alla är tillverkade under ett par år. kanske 30.000 ursprungligen.
Bumper-automat som Omega plockade upp när patentet löpte ut (har jag läst nånstans).
Klockan har ingen krona och därmed inget manuellt uppdrag. Man ställer visarna genom att vrida glasringen bakåt eller framåt, i mittläget syns en röd markering i stjärnan och klockan tickar på. Sjukt high-tech.
Får fundera på om jag ska tvätta silverboetten.
Ställningen funkar jättemjukt och den håller tiden jättebra! :D
IMG_8762.jpeg

26901605b.jpg
26901605g.jpg
26901605f.jpg
Mycket bra! Tack för historielektionen.

Tillbaka
Topp