• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

IMG_0578.jpeg

Firar nationaldagen med en vintage sicura
1000018106.jpg
Jag har blivit med Sicura igen jag med på nationaldagen i ett byte med en forumvän och får därför vara dagens klocka. En Sicura Stunt Watch från cirka 1979, fast märkt Kamatz Paris. I mitt fall är klockan kul för min bror är en sjukt petig industridesigner och nekar 99% av alla klockor jag visar honom, men en exakt sådan här Kamatz-märkt Stunt Watch fast med ljusblå detaljer är en av få klockor jag gett honom som han faktiskt tycker om och använder så inte så ofta jag får chansen att ha en tvillingklocka med brorsan ☺️ hoppas ni alla har en fin helg!
IMG_2923.jpeg

PXL_20240417_134957914.PORTRAIT.ORIGINAL~2_Original.jpeg

PXL_20240115_150847938_Original.jpeg

Hittade nyligen min farfars Omega Genève, ref 166.0098, undanstoppad i en låda hemma hos farsan. Han köpte den ny här i Sverige i början av 70-talet. När jag hittade den gick den inte alls, så den fick åka in på renovering.

Enligt serviceprotokollet hade axeln till sekundhjulet gått av – troligen därför sekundvisaren hade ramlat av eller plockats bort. För att kunna sätta dit en ny visare behövde hela sekundhjulet bytas. Kronan byttes också, så att datumfunktionen skulle fungera igen, och hela verket fick en full service.

Plexit var rätt repigt och skitigt, men efter en försiktig polering dök det upp en riktigt fin tavla därunder. Boetten visade sig också vara i fint, opolerat skick efter rengöring.

Nu tickar den på fint igen och ser riktigt bra ut. Lyckades till och med hitta original-länken till modellen – pricken över i:et. Riktigt kul att kunna bära den och föra den vidare inom familjen.

Tillbaka
Topp