• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Speedmaster Pro -71
image.jpeg

Vet inte vad det är men känns rätt ny för att vara en Jaeger eller?
Kan det vara en klocka från jaegers urmakarskola eller liknande?
Fotnot 1 på sidan 9 i Zaf Bashas bok "Jaeger-LeCoultre: A Guide for the Collector" ger oss svaret (fotnot 3 är för övrigt ganska rolig):
jGlUZ5x.jpg
Trots sammanslagningen 1937 levde alltså namnet Jaeger vidare i Frankrike. Jag tror att Jaeger-klockor som den ovan såldes parallellt med "vanliga" Jaeger-LeCoultre i Frankrike, sannolikt som ett budgetalternativ likt den senare Club-serien (med AS-verk). Sannolikt är också att syftet var att kapitalisera på det i Frankrike kända varumärket Jaeger. Varför tror jag att klockorna utgjorde ett budgetalternativ? Jo, min klocka innehåller nämligen ett Jaeger-signerat ETA 2408, vilket också tycks vara fallet med andra Jaeger-klockor som jag lyckas hitta på nätet (dessa innehåller alltså också ETA-verk). Värt att poängtera är att det är ganska svårt att hitta information då de inte är jättevanliga. Inte ens Zaf Basha tycks ha någon närmare koll på Jaeger-klockorna, annars hade de säkert nämnts i fotnot 2 där användningen av verk utifrån behandlas.
Bilderna nedan, vilka visar en guld-Jaeger såld i Paris 1972, tycks stöda min teori. Garantisedeln är tydligt dubbelsignerad med både "Jaeger-LeCoultre, Horlogerie De Luxe, Geneve" och "Jaeger, Horloger de la Marine, Paris".
zoom_jaeger-lecoultre-1623-1.jpeg zoom_jaeger-lecoultre-1623-2.jpeg zoom_jaeger-lecoultre-1623-3.jpeg

Här är en annan dålig bild på klockan för er som inte förstår vad inlägget ovan handlar om:
BNgUjOw.jpg

@Aurum, för övrigt är servicen på min Bueche-Girod snart färdig och då kommer det utlovade inlägget!

Tillbaka
Topp