• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Ja det tror jag; har sett den märkningen på andra Tissot med uppenbar Super Comptessor För att vara helt säker måste man dock se andra sidan av locket; S C är ju en typ av "bajonettlåsning". Själv känner jag inget speciellt mervärde för konstruktionen om boetten inte dessutom har skruvade kronor, vilket vintageuren sällan har. ;)

Nix, inga skruvade kronor här inte :) Dessutom så är ju larmet aktiverat när den övre högre kronan är utdragen, vilken känns väldigt skevt att gå omkring med.

Andra sidan av locket är helt omärkt...bifogar bild från samma tråd. Den kanske kan vara intressant läsning då han helrenoverat en T12 Sonorus, inklusive verk.

https://uhrforum.de/revision-tissot-t12-sonorous-kaliber-as-1930-ref-40512-armbandwecker-t199785

Skärmavbild 2017-04-09 kl. 11.30.24.png

Nu har jag hittat en bild från en annan Sonorus. Betyder dykarhjälmen/Fia med knuff-pjäsen att det är EPSA?

Skärmavbild 2017-04-09 kl. 10.39.35.png

Och så en bild på dagens....nu med nyputsat plexi :)

fullsizeoutput_b5d.jpeg

Den lilla loggar stämmer. Men det brukar vanligtvis stå månad och år undertill. Även brevetnummer på utsidan och ibland på insidan, så jag kan inte ge ett 100% svar, tyvärr.

Den är i alla fall riktigt finfin, som jag påpekade tidigare och jaktinstiken slog till ordentligt!

Tillbaka
Topp