• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

PetriS

Panerai
Baylor quartz, 70-tal tror jag.

1339AF53-CA25-4407-B2B2-7C9A3BDBC50E.jpeg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Tuff, påminner nästan lite om Jaegers estetik, tycker jag. Kul att se att någon annan använder det där bandet också, trodde jag var ensam om det. ☺️
Tack, bandet följde med, lite annorlunda, men tycker konstigt nog att det fungerar även om det händer lite mer.
Håller med om boetten, hade tänkt posta i identifieringstråden för att se om någon kände igen den. Baklockets text är uteslutande på franska och klockan har ett serienummer stämplat mellan luggarna. Ska se om det finns någon ledtråd på insidan när jag kollar verket. Stay tuned ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Varumärket Bore registrerades av Max Hüttner AB, Stockholm, 1911. Tillräckligt länge sedan för att jag ska känna mig osäker på om det verkligen hette AB redan då. Iallafall, känns det namnet bekant är det förmodligen för att de är Certinas agent i Sverige. Idag som en bifirma till The Swatch Group (Nordic) AB. Ska jag dra till med en vild gissning så har väl flera olika producenter stått för tillverkningen. Har en Bore själv för närvarande men har inte öppnat och letat efter ledtrådar än. Jag vet inte när man slutade använda varumärket men jag har några årgångar utskick från Max Hüttner med start i slutet av 50-talet. Har inte finkammat dem efter omnämnande av Bore men jag tror att jag borde ha sett det om det fanns med där. Jag har haft minst en till förut men den eller de blev kvar hos @Zacke efter en byta grejer-kväll med pizza och vin. Han kanske vet mer. :)
Den jag har idag:
Stort tack för info och gissningar :) Din är riktigt fin! Kopplingen till Certina var ju lite intressant! När jag kikade in i min från ca-41, tyckte jag den andades kvalité. Förutom FB boett, så hade den damskydd och ett urverk med Incabloc, som såg trevligt ut.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inga problem! Ska jag fortsätta gissa så är det nog inte mer koppling till Certina än att samma firma tog in dem i Sverige. Vad jag vet så har alla FB-boetter av den där typen dammskydd när det sitter manuella verk i dem. Du kunde inte identifi verket i din? Jag ska försöka öppna min och se vad den har någon dag snart om jag har ett lämpligt verktyg.
:) Är inte speciellt vass på att identifiera urverk från 40-talet, men kan posta lite bilder vid tillfälle...
 
Topp