• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

IMG_7910.jpeg
 

jespfast

Breitling
Första vintageklockan för mig som precis kommit hem från urmakaren. Helt förälskad i den men det är ju lite tråkigt med timvisaren. Är det möjligt att för rimliga pengar få tag på en ny uppsättning visare? Eller bör jag bara släppa det och gå vidare? (Alltså inte urmakaren som haft sönder den, den var så när jag köpte den)
IMG_3207.jpeg
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Första vintageklockan för mig som precis kommit hem från urmakaren. Helt förälskad i den men det är ju lite tråkigt med timvisaren. Är det möjligt att för rimliga pengar få tag på en ny uppsättning visare? Eller bör jag bara släppa det och gå vidare? (Alltså inte urmakaren som haft sönder den, den var så när jag köpte den)
IMG_3207.jpeg
Om visarna är original skulle jag definitivt låta det vara. En del av vintage charmen 👌
 

deddas

Rolex
Första vintageklockan för mig som precis kommit hem från urmakaren. Helt förälskad i den men det är ju lite tråkigt med timvisaren. Är det möjligt att för rimliga pengar få tag på en ny uppsättning visare? Eller bör jag bara släppa det och gå vidare? (Alltså inte urmakaren som haft sönder den, den var så när jag köpte den)
IMG_3207.jpeg
Skulle inte byta visarna, men om man stör sig på att det saknas lysmassa, så finns det urmakare som "målar" visarna så att det ser ut som dåtidens lysmassa. Utan att det är riktigt lysmassa då. Jag tycker det ser bra ut och inget jag skulle åtgärda, men det finns alternativ.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Skulle inte byta visarna, men om man stör sig på att det saknas lysmassa, så finns det urmakare som "målar" visarna så att det ser ut som dåtidens lysmassa. Utan att det är riktigt lysmassa då. Jag tycker det ser bra ut och inget jag skulle åtgärda, men det finns alternativ.
Håller med. Johan på Dala Urteknik är väldigt duktig på att matcha lume tycker jag. Haft några hos honom med gott resultat. Ett exempel där visarna har fått ny lysmassa. Före:
IMG_4777.jpeg

Efter:
IMG_7487.jpeg
 

240snusit

Panerai
Aetos Geneve 31mm i helstål. Står "Tropicalized" på baklocket, vad tror ni det menas med det? Verkar inte ha hjälpt mot att tavlan har blivit väldigt "tropic" i sig - jag har något minne av att jag läst textraden på andra märkens baklock men jag kan inte komma ihåg vad de är nu. Jag fick upp reslutat för Hamilton "General Service" men det var inte exakt det jag mindes det som. Hoppas ni får en fin helg!
0847A2C6-3D76-4ECC-A41A-CBFA6530847C.png
 

deddas

Rolex
Aetos Geneve 31mm i helstål. Står "Tropicalized" på baklocket, vad tror ni det menas med det? Verkar inte ha hjälpt mot att tavlan har blivit väldigt "tropic" i sig - jag har något minne av att jag läst textraden på andra märkens baklock men jag kan inte komma ihåg vad de är nu. Jag fick upp reslutat för Hamilton "General Service" men det var inte exakt det jag mindes det som. Hoppas ni får en fin helg!
0847A2C6-3D76-4ECC-A41A-CBFA6530847C.png
Tror att det betyder att den inte är vattentät men typ samma sak som ”weather proof” som man kan se på vissa?

Edit:
Hittade detta.
IMG_8808.png
 
Senast ändrad:
Topp