• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Det här är min morfars gamla Helvetia från tidigt 50-tal. Jag tror att den är inköpt runt 1954, troligen i Tyskland eller i närheten. För honom var det hans daily driver som satt på handleden varje dag när han jobbade i fabrik.

När jag nyligen fick ärva klockan var den i dåligt skick. Smutsig, sliten och med ett helt sprucket glas. Trots det fastnade jag direkt för den. Efter en försiktig rengöring och ett nytt akrylglas tycker jag att den verkligen har fått nytt liv, utan att förlora sin själ. Den bär på en ärlig patina som bara kommer av att faktiskt ha använts.

IMG_7723.jpeg

IMG_6915_Original.jpeg

Dessvärre ligger den endast och skräpar tillsammans med resten av samlingen. Guldbullen stjäl ju all handledstid sedan något år tillbaka. Lite tråkigt nästan, även om helguld på länk bevisligen är kul.
Man kan ha det sämre, men som tur är kan jag inte riktigt ha helguld på jobbet. Är din Bulgari trycktestad? Köpte en skruttig på läder själv till slut. Den är riktigt fet men måste nog lösa bättre band.

Man kan ha det sämre, men som tur är kan jag inte riktigt ha helguld på jobbet. Är din Bulgari trycktestad? Köpte en skruttig på läder själv till slut. Den är riktigt fet men måste nog lösa bättre band.
Var i samma sits tidigare. Inga problem med något mindre på läder för min del, typ Normale/LC, men just på länk upplevde jag som svårt. Du har ju dock sannerligen lite i helstål att välja på till arbetsdagarna.

Pinsamt nog har jag ej orkat ta tag i att testa den. Lite onödig risk ändå, men framförallt skönt mentalt att slippa tänka på när man ska i och svalka sig nästa sommar.

Tillbaka
Topp