• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

:)
20260415_080715.jpg

Väldigt fin tavla på den där. Har jag inte sett förut. Får nästan lite 50-talsvibbar av den (tavlan) fast klockan väl är betydligt nyare. Mönstret är inte direkt likt men jag får ändå lite samma vibbar av det som Bernadottes virrvarr-mönster eller Rosenthals siedenbast-mönster som gjordes på 50-talet, om jag minns rätt. Dagens utvikning, om man inte förstår vad jag jiddrar om så är det förmodligen helt normalt.

Tänkte på fasade bandhorn som jag upplever kommer mer och mer på nya klockor. Just denna är ganska simpel men jag gillar den pga av fasade kanter på bandhornen. Leker med ljuset på ett trevligt sätt.
Skulle inte kalla din Enicar simpel. Fin kvalitetsklocka.

Tycker snarare att det är ett gammalt mode. Man ville ha en robust design i grunden men ville även ha lite elegans. Se på alla äldre sportrolex tex. 50-tals Seamaster med breda bandhorn har också kraftiga avfasningar. Cartier hade även det och senare kommer Royal Oak med kraftiga avfasningar.

Nästan lite så att man får en modern klocka om man tar bort fasningarna.

Håller dock med om att det oftast är riktigt fint. Speciellt när de inte fuskat och avfasningen är vass med plana ytor.

Här är väl den dyraste klockan med din MRPSA-fasning ovan:
1776267049020.png

Skulle inte kalla din Enicar simpel. Fin kvalitetsklocka.

Tycker snarare att det är ett gammalt mode. Man ville ha en robust design i grunden men ville även ha lite elegans. Se på alla äldre sportrolex tex. 50-tals Seamaster med breda bandhorn har också kraftiga avfasningar. Cartier hade även det och senare kommer Royal Oak med kraftiga avfasningar.

Nästan lite så att man får en modern klocka om man tar bort fasningarna.

Håller dock med om att det oftast är riktigt fint. Speciellt när de inte fuskat och avfasningen är vass med plana ytor.

Här är väl den dyraste klockan med din MRPSA-fasning ovan:
1776267049020.png
Tack för det. Är mycket nöjd med den och mycket value for the buck.

Du har rätt och kanske är det snarare en designfråga för hur respektive tillverkare såg på modet. Tycker det är så vanligt med dressare från 50-60 tal med pinnsmala, raka eller obalanserade bandhorn som förstör boetten. Men då tänker jag på den ”typiska” Omega dressaren. Även där finns ju trevliga undantag men så fort det vankas fat lugs/Constellation design blir det också med rejäl premie.

Tillbaka
Topp