• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dags för en liten sagostund (vintage Tissot)

DrSbaitso

Guld
2-Faktor
Jag tror året var 1988 eller 89 när jag såg min första Tissot twotimer. För er oinvigda är det en rektangulär kvartsklocka med en LCD-rad under en analog urtavla. En konfiguration som var ganska vanlig på den tiden på klockor från casio, citizen och seiko. I alla fall var det de klockorna jag drogs till. Det som var speciellt med denna tissot var dels att den var ganska lekfull i designen, det fanns allt från skeleton till färgglatt till gulddoublé, men dels, och kanske framförallt, så styrdes alla funktioner från en enda krona. Jag minns inte exakt, men man tryckte, skruvade, drog och hade sig. Väldigt kul då, och klockan i sig, liksom namnet - twotimer (ungefär "bedragare" eller "luring" om man översätter) - har fastnat i mitt medvetande.
Det är nog först på senare tid som intresset för den här modellen lite vaknat till liv igen, i takt med att mitt klockintresse vandrat från milt till sjukligt. Med jämna mellanrum bildgooglar jag tissot twotimer för att le lite inombords samtidigt som jag påminner mig om att storleken är på tok för liten. Till och med nu när jag börjat röra mig mot mindre klockor känns 27*36 mm nästan oanvändbart. Om man inte hittar en cartier-liknande förståss. Det skulle ju funka? Då kan man ha den på fester eller lite finare till vardags? Det kanske finns? *googlar* Fast det är klart, är det 80-tal så är det, då vill man ju ha en i genomskinlig plast. *googlar*. Och så håller det på. Just tissot är ett märke som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det är anrikt, det ligger bra i pris, och de har överlevt kvartskrisen med bravur, vilket betyder att de hade en hel del festligt för sig mellan ca 1969 och 85. Jag har ägt några stycken Tissot och drömt om betydligt fler. Jag har köpt nya, och varit nära att köpa ännu fler. Deras heritage klockor plockar upp många roliga klockor ur deras portfölj, och visodate var länge en favorit i samlingen. Just nu gräver jag lite bland deras bananer. Tissots historia är lång, intressant, och oerhört bred. Just den här historian däremot, börjar mycket enklare. Den börjar med ett hus.

Jag ska inte sticka under stol med att jag är shoppingberoende, och det är en av sakerna som tilltalar med klockor. Jakten. I synnerhet när det gäller vintage. Speciellt påtagligt blir det här beteendet hos mig när jag är lite stressad. Nu har vi precis köpt hus och försöker sälja lägenheten. I ett ögonblick av klarsynthet så sålde jag en del av mina klockor. Det var inga stora belopp, men totalt sett kröp det över 5 siffror. I sammanhanget var det dock ingenting alls, men det gjorde att jag dels hade lite pengar i klockpotten, och dels hade ett väldigt stort shoppingbehov. Resten gick väldigt fort. Jag minns inte exakt kronologin, för i den här perioden surfade jag runt ursinnigt på köp&sälj, tradera, blocket och ebay. Till min hjälp hade jag också den fantastiska BCF-auktionen inför vintage GTGn. Hur som helst. En av klockorna som föll under bilan i min utrensning var en tissot, och därmed fanns en öppning för tissot i samlingen. I bakhuvudet hade jag alltjämt two-timern från min barndom, men också en annan härlig avart - Tissot newtimer (bokstavligt "nykomling"). Den här var tissots svar på digitaluren på asien i början på 70-talet. Istället för att utveckla ett digitalt kvartsur tog man ett befintligt mekaniskt verk och bytte visarna mot skivor. Resultatet blev en oerhört svårläst och lite bizarr skapelse som var klumpig även med 70-tals mått mätt, och inte så långlivad då även schweizarna till slut kom in i LCD-trippen. Samtidigt är den varken dyr eller ovanlig. I nästan varje tidpunkt kan man hitta ett exemplar på tradera, K&S, ebay och eller kaplans. De är heller inte rasande dyra. Det här exemplaret hade legat ute på K&S en god stund utan att säljas. Just som jag skulle skicka ett skambud såg jag att samma klocka redan låg ute på tradera och la ett lågt bud. Samtidigt budade jag tanklöst (men generöst - tänk på barnen!) på vintage auktionen, och fortsatte mitt shoppande på K&S. Inom ungefär en vecka började det rassla till i brevlådan och efter en kort med trevlig F2F hade jag inte mindre än tre tissoter att fylla luckan med (och sex andra klockor, men det är föremål för en annan tråd och eventuellt en psykologisk rapport). Jag ogillar starkt att göra research i förväg, så besvikelsen över att ingen av klockorna faktiskt fungerade förbyttes raskt mot viss glädje att alla tre hade samma verk - Tissot 2481 (och 2581 som jumphour-verket heter). Jag kallar dem "Newtimer", "Donator 1" och "Donator 2". Önska mig lycka till!

Photo 2018-12-10, 21 06 50.jpg
Photo 2018-12-10, 21 08 05.jpg

Vi börjar med den som jag var minst intresserad av, och den som föreföll vara i sämst skick - Donator 2 - den ljustavlade.
Under mitt pillande har jag lärt mig tre saker:
* Ta alltid mycket bilder under processen
* Ha alltid en bricka under, så att skruvarna man tappar inte rullar iväg ner i den långluggiga mattan
* Skruva aldrig på nånting som du inte kan tänka dig att slänga

Punkt ett gör jag fortfarande aldrig. Punkt 2 gjorde jag faktiskt denna gång. Punkt 3 struntade jag i, nu när jag har lite träningsverk (pun intended).
Mycket riktigt verkade den vara fuktskadad, att döma av rosten på bommen. Invändigt syntes lite spår av oxid, men överlag såg den ganska fin ut. Verket i stort var ganska lättmeckat, men men jag förstod inte, och förstår fortfarande inte, hur man får loss tavlan.
I det här fallet gjorde det inte mycket, för jag skulle gärna slippa ge mig på "tavel"sidan på newtimern, så jag hoppades att det skulle lösa sig såhär.
Klockan plockades isär, rengjordes, smordes upp och monterades ihop.
En liten knuff på oron, och den stannade omedelbart igen.
Lite polywatch på glaset, och så åkte den tillbaka i projektlådan.

Photo 2018-12-10, 21 22 12.jpg
Photo 2018-12-10, 21 33 21.jpg
Photo 2018-12-10, 22 04 03.jpg

Stärkt av mitt misslyckande och ett glas madeira gav jag mig så på Donator 1.
Omedelbart vid öppnandet kunde man se spår av hemmapulare (jag hoppas ironin inte går någon förbi). Det fanns repor från verktyg, skruvar som inte matchade, och en som saknades helt. Men... den funkade? Klockan gick, men keyless works hade hakat upp sig. Som jag noterat ovan så hade jag inte hittat hur man lossat tavlan, och det var ändå inte det jag ville ge mig på.

Photo 2018-12-10, 22 18 59.jpg

Jamen då är det väl bara att köra skarpt?
Med två verk under bältet gav jag mig på själva den som var den. Verket såg jättefint ut. Jag demonterade automatmekaniken. Här någonstans fick jag kalla fötter. Jag ville desperat inte skada verket, och klockan gick bra sånär som på att den saknade kraft att dra runt timskivan. Kraft som förmodligen tappas i varje kuggaxel snarare än i friktionen mellan skivorna. Jag fegade ur och smorde bara det jag kom åt utanpå bryggan, dvs ena sidan av alla kuggaxlar. Med verket ur boetten passade jag på att polera upp glaset. Det hade många och djupa repor men var försänkt till samma nivå som boetten så jag kunde inte slipa den. Jag maskerade så gott jag kunde, och gick direkt på med polywatch. Resultatet illustrerar perfekt varför man absolut inte ska göra precis så. Glaset blev blankt och fint, och varenda repa finns kvar.
Sen monterade jag ihop det igen.

Photo 2018-12-10, 22 23 47.jpg

Photo 2018-12-10, 22 29 12.jpg

Photo 2018-12-10, 22 31 14.jpg

Photo 2018-12-10, 23 20 54.jpg

För någon annan hade sagan säkert kunna vara slut här. Den lilla oljan var precis vad som behövdes för att klockan skulle gå perfekt igen, och alla levde lyckliga i alla sina dagar. Men nej.

När klockan väl var ihop igen så funkade inte keyless works på denna heller. Jag gick tillbaka till den vittavlade för att se vad som kan ha gått snett. Jag lärde mig att tavlan bara sitter pressad i bussningar, och lyckades ta bort den. Dock sitter datumhjulet över allting, och det var här det började flyga delar. Fjädrar inte större än en ögonfrans sköt iväg genom rummet, och små pivoter sprätte upp i taket. Jag kastade mig över nödstoppet och var nu i full räddningsmod. Det var inte längre en fråga om att se om jag kunde laga nånting utan här gällde det att rädda det som kunde räddas. Med gråten i halsen började jag söka efter högupplösta verkbilder för att se var och hur de olika verkdelarna skulle sitta, och till slut fick jag ihop den ljustavlade, sånär som på en fjäder. Newtimern lyckades jag montera ihop, men fortfarande utan fungerande keyless works. I en sista svepning av mattan med en neodymmagnet hittade jag den saknade fjärdern, men nu var jag klar. Den hamnade i en ask bredvid verket. Verktygen packades ihop. Projektlådan stängdes för kvällen. Paniken börjar långsamt dra sig tillbaka lik tidvattnet på nordskotska kusten, och jag står kvar, skärrad, med två frågor - finns det någon bättre rustad att hjälpa mig med newtimern på forumet? och var kommer den sista juvelen ifrån?

Photo 2018-12-11, 00 08 08.jpg

Jamen då är det väl bara att köra skarpt?
Med två verk under bältet gav jag mig på själva den som var den. Verket såg jättefint ut. Jag demonterade automatmekaniken. Här någonstans fick jag kalla fötter. Jag ville desperat inte skada verket, och klockan gick bra sånär som på att den saknade kraft att dra runt timskivan. Kraft som förmodligen tappas i varje kuggaxel snarare än i friktionen mellan skivorna. Jag fegade ur och smorde bara det jag kom åt utanpå bryggan, dvs ena sidan av alla kuggaxlar. Med verket ur boetten passade jag på att polera upp glaset. Det hade många och djupa repor men var försänkt till samma nivå som boetten så jag kunde inte slipa den. Jag maskerade så gott jag kunde, och gick direkt på med polywatch. Resultatet illustrerar perfekt varför man absolut inte ska göra precis så. Glaset blev blankt och fint, och varenda repa finns kvar.
Sen monterade jag ihop det igen.

Photo 2018-12-10, 22 23 47.jpg

Photo 2018-12-10, 22 29 12.jpg

Photo 2018-12-10, 22 31 14.jpg

Photo 2018-12-10, 23 20 54.jpg

För någon annan hade sagan säkert kunna vara slut här. Den lilla oljan var precis vad som behövdes för att klockan skulle gå perfekt igen, och alla levde lyckliga i alla sina dagar. Men nej.

När klockan väl var ihop igen så funkade inte keyless works på denna heller. Jag gick tillbaka till den vittavlade för att se vad som kan ha gått snett. Jag lärde mig att tavlan bara sitter pressad i bussningar, och lyckades ta bort den. Dock sitter datumhjulet över allting, och det var här det började flyga delar. Fjädrar inte större än en ögonfrans sköt iväg genom rummet, och små pivoter sprätte upp i taket. Jag kastade mig över nödstoppet och var nu i full räddningsmod. Det var inte längre en fråga om att se om jag kunde laga nånting utan här gällde det att rädda det som kunde räddas. Med gråten i halsen började jag söka efter högupplösta verkbilder för att se var och hur de olika verkdelarna skulle sitta, och till slut fick jag ihop den ljustavlade, sånär som på en fjäder. Newtimern lyckades jag montera ihop, men fortfarande utan fungerande keyless works. I en sista svepning av mattan med en neodymmagnet hittade jag den saknade fjärdern, men nu var jag klar. Den hamnade i en ask bredvid verket. Verktygen packades ihop. Projektlådan stängdes för kvällen. Paniken börjar långsamt dra sig tillbaka lik tidvattnet på nordskotska kusten, och jag står kvar, skärrad, med två frågor - finns det någon bättre rustad att hjälpa mig med newtimern på forumet? och var kommer den sista juvelen ifrån?

Photo 2018-12-11, 00 08 08.jpg
Friskt vågat häften vunnet, 2481 verken är inte de lättaste att börja med precis. :)

Skulle tippa att det är en motsten till balansen? Har incblocen öppnat sig?

IMG_20181211_070250.jpg

Friskt vågat häften vunnet, 2481 verken är inte de lättaste att börja med precis. :)

Skulle tippa att det är en motsten till balansen? Har incblocen öppnat sig?

IMG_20181211_070250.jpg
Med största sannolikhet kommer det inte från newtimern i alla fall. Troligtvis från Donator 2 eller från ett annat verk jag hade för att kolla hur just den stenen var fäst. Där öppnade jag (och pajjade) incablocken, men den stenen la jag till baka för framtida referenser, och den satt monterad i en hållare. Stenen är sparad, men mysteriet kvarstår. Jag postar en uppföljning när jag hunnit glömma allt som gick snett.
Har du vana av 2481? Datummekanismen och keyless works är lite invecklat, men är det något annat du reagerat på? Jag tyckte det var ganska angenämt att jobba med. Bortsett, naturligtvis, från att ingen av de tre klockorna jag meckade med var bättre när jag var klar.

Med största sannolikhet kommer det inte från newtimern i alla fall. Troligtvis från Donator 2 eller från ett annat verk jag hade för att kolla hur just den stenen var fäst. Där öppnade jag (och pajjade) incablocken, men den stenen la jag till baka för framtida referenser, och den satt monterad i en hållare. Stenen är sparad, men mysteriet kvarstår. Jag postar en uppföljning när jag hunnit glömma allt som gick snett.
Har du vana av 2481? Datummekanismen och keyless works är lite invecklat, men är det något annat du reagerat på? Jag tyckte det var ganska angenämt att jobba med. Bortsett, naturligtvis, från att ingen av de tre klockorna jag meckade med var bättre när jag var klar.
Har skruvat några 2481 och måste säga att det imo är bland de värsta automatiska med datum att skruva. :D

Taskig pump quick set av datum, besvärliga fjädrar för datumbyte och ett keyless som gärna låser sig och hoppar snett. Bra verk när det fungerar men ingen favorit att skruva i. Säkert bättre när man skruvat ett par till och lärt sig fallgroparna.

Jag har servat så många av dessa nu att de känns som en barnlek (skryt) men oj de var svåra i börja. :)

På nästan all dessa Tissot klockor sitter urtavlan bara med friktion så med en fin skruvmejsel i sidan lirkar man lätt upp dem men kolla först för säkerhets skull om det finns tavelskruvar i sidan av bottenplattan då samma urverk kom med båda lösningarna.

Vad är det du vill veta? På cousinsuk finns PDF er med förteckning över delar. Annars kan du söka efter Omega 1481, det är ett identiskt verk med Tissot 2481.
Mest att alla tips kan vara värdefulla när det gäller demonteringsordning eller så. Jag funderar också på hur minuthjulet sitter på 2581. Jag gissar pressat, men det sitter som berget.

Tillbaka
Topp