• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för klockprojekt! Automatare i Grade 2.

rogart-63

Patek
Har länge varit rätt traditionell när det gäller läderslöjd och rynkat pannan åt de som skurit med CNC och annat tjafs. Jag har därför i ett försök att bli mindre grinig lekt lite med en tärnsjöbit och laserskäraren.
Såhär kan det se ut om gaserna antänds under själva skärmomentet (brandsläckare fanns mycket nära till hands)


IMG_4306.JPG


Ett försök på vågmönster
IMG_4308.JPG

Körde renskinn som foder, samt limmade de vikta delarna
IMG_4363.JPG


Sedan in i miniatyr-sadelmakarklämman. Jag är fortfarande för stel för att göra stygnhål i lasern. Mönstret blir rätt häftigt när lädret böjs.
IMG_4510.JPG


Ett starkt försök att "unblinga" ett fjärilslås. Kom nästan åt överallt.
IMG_4512.JPG


Slutresultat visas upp när själva klockan också är redo (2018?)

//Philemon
Det där är ju fusk:) Grymt häftigt med laserskäraren? Luktade det gott antar jag? Not?
 

Nu skäms jag ju lite över vilken hiskelig tid detta tar. Boett är kvar hos urmakare och jag sitter mest och taggar för att få tillbaka den och bygga ihop det hela.
Det vore ju egentligen lite kul att kunna presentera slutresultatet på ettårsdagen av trådstart och således kröna den kanske segaste hemslöjdstråden på länge.

//Philemon
 

Hawk100

Rolex
Nu skäms jag ju lite över vilken hiskelig tid detta tar. Boett är kvar hos urmakare och jag sitter mest och taggar för att få tillbaka den och bygga ihop det hela.
Det vore ju egentligen lite kul att kunna presentera slutresultatet på ettårsdagen av trådstart och således kröna den kanske segaste hemslöjdstråden på länge.

//Philemon
Vi håller tummarna........:)
 
Nu är sommaren här och även en Uppdatering!

Projektet har segat lite pga tid hos urmakare samt att jag visst skulle ta examen.
Tavlan stod för en hel del problem med indexmålning som varken jag eller urmakare kunde lösa på ett enkelt sätt.
Det hela slutade med att jag gav upp alla försök på hantverk och laseretsade istället tavlan. Bilder på den processen kan komma upp om intresse finns.

Istället går vi direkt på färdigställandet:
Montering och jox:
Skrev ut en verksring i ABS som krävde lite slipning innan den tillslut passade verk och bakboett. Verket passade förvånansvärt bra.
montering1.png

Och här har vi äntligen någon form av resultat!
render1.png

miljöbild.png

Det finns mycket att önska vad gäller tavla, ytfinish, samt lite proportioner, vinklar och ytmöten på boett (det tar vi nästa gång). På det stora hela ett lyckat projekt med många lärdomar. I bakspegeln tänker jag att mer borde gjorts i CNC t ex. maskingängning, glaspassning osv. Får alltid någon felmarginal eller grader som bråkar med packningar. Nästa gång tar jag mig förhoppningsvis tiden att göra jiggar för borstning och polering av boetten.

Ett stort tack till @rogart-63 som bidragit med tavlor och glada tillrop, samt alla andra som inte ruttnat på mig än!


//Philemon Arthur
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt cool! Kul att kunna säga att du har gjort klockan själv om någon frågar vad det är för klocka :)
 

rogart-63

Patek
Mycket snyggt. Jag gillar dom rundade
luggarna inne vid botten .Och chapter ringen var pricken över i .10 av 10 poäng .
 

Freddie L

Panerai
Riktigt bra! Gillar tavlan och chapterring och baksidan allra mest, ja och bandet förstås. Men det intressanta är att du får till en harmonisk helhet, jag är imponerad!

Det där är en klocka som slår sig in på min topp-tio-att-köpa-lista om den nu hade varit till salu.
 

Yrsnö

Cartier
H*lvete vilket fantastiskt projekt! Riktigt imponerande.
Tycker verkligen du lyckades med valet av chapter ring och designen av baksidan. Du borde döpa projektet till något och ha namnet på tavlan kl 6, skulle bli snyggt tror jag. :D
 
Topp