• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dags för ny klocka men..

Henauv

Basic
Hej!

Ny på forumet och skulle behöva lite tips från er inbitna klockfantaster, jag tänkte köpa mig en ny klocka. Äger bara klockor från MK, Armani, CK, så tänkte mig något mer av klockmärke. Hur står sig Bulova? Har hittat ett par riktigt snygga.
Och hur bra är Uret.se? Ser tillexempel att se just nu har en klocka från Invicta för 2000 något med 91% "rabatt" då den skulle kosta 24.000 typ. Hur är det möjligt? Enkelt googlande visar att klockan inte ens kostar nära 5000 någonstans.

Om du vill gå ifrån de så kallade parfymklockorna och kliva in på den lite mer roliga klockmarknaden utan att ha en budget på en halv förmögenhet skulle jag tipsa dig om någon av de billigare Quartz modellerna från antingen Certina eller Tissot. Detta är två riktigt klassiska Schweiziska märken med gott rykte här på forumet som lyckas behålla värdet förhållandevis bra vid en framtida försäljning jämfört med ur från märken som Daniel Wellington eller MK. Har du tur kan du hitta en fräsch billig klocka av deras modeller här på köp och sälj forumet

Bulova har ett antal modeller och serier av olik kvalitet så det är svårt att ge generella råd. Allt från Swiss made med bra automatiska verk till billiga kinesiska.
Invikta tror jag inte får rekommendationer här. Överprisad trotts "rabatt" och mera show än go.
Kolla på märken som är inriktad på endast klockor som t.ex Seiko, Orient mm som är prisvärda asiatiska och Certina, Tissot, Mido, Glycine, Fortis m.fl om du vill ha swiss made. Använd gärna lite tid att kolla genom olika trådar här på forumet och också vad som säljs här. Du kan komma upptäcka att vad du gillar och vill ha ändrar sig snabbt och ofta i början när du börjar läsa på dig (jag vet, klok av skada...)

Om du vill ha kontrekta råd bör du ge exempel på klockor du tycker är snygga och vilken typ klocka du vill ha (dressad, dykare, kronograf...) så får du säkert ett antal förslag

Är inte ute efter någon speciell stil just nu utan det är bara en ny fin klocka som gäller. Lär ju inte bli den sista ;)
De jag har kollat lite extra på just NU är följande:
98D103_66baa2d2-2a07-4e03-b4a6-93c3a979cab3_grande.jpg

Bulova 98d103

10076_63B190.jpg

Bulova 63b190

SNQ139P1.jpg

Seiko SNQ139P1

tissot-t055.417.16.038-watch-for-men.jpg

Tissot T-Sport

Tissot har många fina modeller, även automat vilket kan vara lite kul om du ska köpa en finare klocka :)

Vad är den ungefärliga budgeten?

Det som är värt att tänka på är hur du vill använda klockan.
Om du vill kunde använda den 24/7 och t.ex. bada med den bör den vara vattentät till minst 100 m.

Alla dina exempel ovan är ok klockor. (väl kanske inte första Bulovan)
Bulova får du oftast bra mycket billigare från USA, kolla till exempel Jomashop. Tillkommer dock mons om du köper utanför EU.
Andra Bulovan "Accuswiss" är bra, särskild till USA-pris är den prisvärd.
Seiko och Tissot är alltid säkra kort.

Hur står sig Victorinox i jämförelse till Seiko & Tissot?

Har ingen egen erfarenhet av Victorinox, men enligt min uppfattning verkar en hel del användare gilla Victorinox I.N.O.X modellerna. Finns en lång tråd om enbart den modellen här på forumet. Tror märket överlag gör bra klockor, men som sagt, har ingen egen erfarenhet av dem. Lyckades själv få tag i en begagnad Certina DS Action Diver här på forumet till ett väldigt bra pris (under din budget) för kvaliteten i klockan.

Vill tillägga att detta forumet (enligt min uppfattning) är exemplariskt när det gäller begagnad handel. Tror verkligen att de allra flesta är bra att göra affärer med, finns även en goodguy/badguy tråd där du kan läsa rekommendationer på användare. Så du kan lyckas göra en bra affär och få mer klocka för pengarna än om du köper nytt.

En sak jag brukar intressera mig av är huruvida klockan har safir- eller mineralglas, då safir är mer reptåligt. Jag har beställt och skickat tillbaka en klocka som jag ångrade mig på från Uret.se, vilket fungerade fint.

Hoppas du hittar något trevligt!

Senast ändrad:
Hur står sig Victorinox i jämförelse till Seiko & Tissot?
Jag upplever att Tissot och Seiko är mer "riktiga klockmärken" och har en väldigt lång tradition av att göra bra och pålitliga klockor till ett vettigt pris. Du kan absolut hitta något kul hos en AD av dessa märken.

Victorinox är för mig mer förknippat med andra produkter men jag har själv testat Inoxen och den var jag förvisso nöjd med, dock lite för hög och stor att använda till vardags.

Allting beror ju på vad syftet med klockan är och vilken stil man kör i övrigt. Jag menar har du skjorta och kavaj till vardags vill du kanske ha något mer dressat och då lägger jag min röst på Tissot. Kolla in le couturier serien!

Jag upplever att Tissot och Seiko är mer "riktiga klockmärken" och har en väldigt lång tradition av att göra bra och pålitliga klockor till ett vettigt pris. Du kan absolut hitta något kul hos en AD av dessa märken.

Victorinox är för mig mer förknippat med andra produkter men jag har själv testat Inoxen och den var jag förvisso nöjd med, dock lite för hög och stor att använda till vardags.

Allting beror ju på vad syftet med klockan är och vilken stil man kör i övrigt. Jag menar har du skjorta och kavaj till vardags vill du kanske ha något mer dressat och då lägger jag min röst på Tissot. Kolla in le couturier serien!

Ja exakt. Stilen varierar men jag är mer slapp klädd än uppklädd om vi säger. :)

Beslutsångesten är ju löjlig. Känns som man får suga på karamellen ett tag till :)

seiko-SSC293P1_MED.jpg

Även den här va snygg. Men är SOLAR något att ha i jämförelse till annat?

För 4k finns det mycket trevligt. Om du kan tänka dig begagnat då hittar man Longines och Glycine här på forumet. Annars kan du köpa Bulova Moon watch om är en väldigt trevlig reissue. Ligger på runt 3 beg här på forumet och runt 3,5 ny på tex Amazon UK

För 4k finns det mycket trevligt. Om du kan tänka dig begagnat då hittar man Longines och Glycine här på forumet. Annars kan du köpa Bulova Moon watch om är en väldigt trevlig reissue. Ligger på runt 3 beg här på forumet och runt 3,5 ny på tex Amazon UK
Faktiskt. Satt precis och tänkte på denna - https://klocksnack.se/threads/tissot-le-locle-t006-00-byten.75906/
@Henauv Om du kikat på Tissot så kan ju det vara något.. Lycka till :)

Jaa. Får nog besöka klockbutik. Men med lite större eftertanke så kan jag komma att höja budgeten med det dubbla, när man ändå ska köpa lite riktig klocka.
Har snöat in lite på Longines conquest/hydroconquest framförallt den blå.
Men synd att hydron inte längre verkas finnas med silvrig tavla likt conquesten.

Bilagor

• IMG_3303.JPG
    IMG_3303.JPG
    178.7 KB · Visningar: 44
Jaa. Får nog besöka klockbutik. Men med lite större eftertanke så kan jag komma att höja budgeten med det dubbla, när man ändå ska köpa lite riktig klocka.
Har snöat in lite på Longines conquest/hydroconquest framförallt den blå.
Men synd att hydron inte längre verkas finnas med silvrig tavla likt conquesten.
Hydron är ett bra alternativ, kolla gärna på köp och sälj här. Brukar dyka upp då och då!

Tillbaka
Topp