• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Date or no date

Föredrar klockor utan datum.
Om datum, så föredrar jag faktiskt datum kl 4 alternativt mer klassiskt kl 3.
Om datumet är kl 6 som i Ariste´s så är det okej men inte helt lyckat. Har en Stowa Marine (som är min favorit) men
jag valde med datum som visas kl 6 - hade idag hellre en Stowa Marine utan datum. Värst är det med klockor som visar
datum kl 12 - totalt haveri enligt min smak. Finns en Longines i klassik stil som är snygg men med datum kl 12.
nrarJME.jpg

Föredrar klockor utan datum.
Om datum, så föredrar jag faktiskt datum kl 4 alternativt mer klassiskt kl 3.
Om datumet är kl 6 som i Ariste´s så är det okej men inte helt lyckat. Har en Stowa Marine (som är min favorit) men
jag valde med datum som visas kl 6 - hade idag hellre en Stowa Marine utan datum. Värst är det med klockor som visar
datum kl 12 - totalt haveri enligt min smak. Finns en Longines i klassik stil som är snygg men med datum kl 12.

Snygg Stowa, speciellt efter en 30-40 år...:)
Då jag själv inte tittar på datumet utan mer njuter av datumfönstret som ett designelement så bryr jag mig inte nämnvärt om placeringen ur ett användarperspektiv. Gissar att det forskats en del kring bästa placering och utseende för högsta läsbarhet, militären brukar vara duktiga beställare.

Sen finns det ju datumvisare också, denna styggelse har en kraftig visare som anger datum:

En härlig grej med datum är det karaktäristiska (vintage Rolex) ljudet när det slår om.

Du vet familjen sover, lugn råder (till sist). Man ligger i soffan och läser en obegriplig bok skriven av nån Japan som alla säger är såå himla braa. Känslan är att kvällen är ung. Då ba: - ZHUCCKK - (som ett jävla ninja svärd som sticks ner i en regn-blöt strand med hårdpackad grovkornig lava-sand). Aj fan, 24!? Ajös och tack för fisken, bara att kissa och gå och lägga sig omedel bums.

OT
En gång satt jag på ett morgon möte med två piffiga tjejer (edit: nåja, piffiga medelålders kvinnor). Jag noterade att båda hade nästan likadana Rolex klockor på sig. En tidplan började diskuterades, båda tjejerna kollade reflexmässigt på sina klockor. Dagens datum var den första mars, vilket leter till följande dialog:

- Men va fan nu går ju datumet fel på den här jäkla klockan igen, helt plötsligt får den här skit-klockan spelet och hoppar fram typ en månad.

- VAA! Jag har EXAKT samma fel på min klocka!!! Såå dåligt! Men det här måste ju gå på garantin att laga va?

(Eftersom jag å yrketsvägnar var lite sur på dom båda undvek jag att förklara hur saken förhöll sig, jag roade mig i stället med att i tanken spela upp scenen när dom båda tjejerna stormar in på Biblioteksgatan och börjar skälla på den stackars försäljaren för hans usla klockor).

Vet inte om jag skulle klara mig utan datum på en klocka. Jag har iofs 'quick set' på de flesta och då tar det ju bara några sekunder extra att ställa in...

Tillbaka
Topp