• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust 1600 med brun/grå urtavla

Hej,
Skulle behöva er proffshjälp med en sak. Jag har som nybörjare på det här med lite schysstare klockor kikat på en Tudor Oysterdate, men sakta börjat inse att jag vill ha en riktigt Rolex och att Tudorn bara skulle bli min "nästanklocka".

Nu har jag hittat ett utförande av Datejust som jag älskar, se bild. Problemet verkar vara att just kombinationen med jubileelänken, slät bezel samt den brun/grå/beige urtavlan är ganska ovanlig. Jag tycker att den är dödligt snygg!

Så min fråga till er är vilka sökord/nyckelord jag bör använda för att ha en chans att hitta en, helst likadan, som på bilden. Jag är som sagt nybörjare och det är mycket termer/slang som jag inte hänger med i. Färgen på urtavlan verkar vara lite ovanlig. Någon som vet vad som är dess namn? Gissar att brown/grey-ish inte är det korrekta namnet. :)

Stort tack för hjälpen!

Länkar här till fler bilder och info här: https://shop.bulangandsons.com/watches/rolex/curated-vintage-lv-rolex-love-sold.html

BB-Datejust-1600-brown-04.jpg

Färgen kallas populärt taupe
Jag ha haft några med den färgen de brukar dyka upp ibland

Lycka till

@B Wooster Svaret från Uret Vintage blev väldigt politiskt, dvs de svarade inte på frågan alls.

"Hejsan!
Tack för ditt mail. Denna klocka är verkligen superfin!
Vi skickar alla klockor med försäkrat och spårbart paket från vårt lager.
Du köper dem via webben och du har alltid 14 dagars öppet köp om du skulle ångra dig.
Hör av dig om du har fler frågor."
Best regards
X

@Moffan Tack för tipset! Tyvärr inte jubileelänken, men i övrigt så. Jäkligt snygg!

Betydigt enklare att hitta en lös jubilee än den kombinationen av 1600 + tavla.

Vill man så går det alltid att sälja oysterlänken. Skulle våga påstå att du skulle gå plus på att byta den mot en jubilee rent monetärt.

Vad skulle kollektivet här säga är det bra pris, vill inte dumsnåla men heller inte betala överpris. Någon? :)

För en fin 1600 på vikt oyster så är inte 30k+ fel. Bara länken är ju dryga tio idag. Noterbart på klockan hos B&S är att texten är svart och inte vit. Personligen gillar jag vitt då det i viss belysning blir lite som en illussion där inte texten syns.

Om jag eventuellt ska kolla på en beg 1600 eller 1601 finns det något som en amatör som jag kan titta efter för att minska risken att köpa något som är fejk, fel eller aftermarket i onödan. Gärna lite tips på vad som brukar vara enkla saker att fastställa autenticiteten men även andra saker som tyder på onormalt slitage eller annat som kan vara riskfyllt att köpa vad gäller framtida kostnader eller andra tråkiga överraskningar.

Hur är det med service? Finns det någon tumregel för hur en sådan här klocka bör ha servats för att det ska kännas "bra".
Jag förstår att allt beror på exemplar och situation, men med tumregler blir livet enklare, inte sant? :)

@B Wooster Samma här, tänkte för replikera med "ja, frågan var ju som sagt..." eftersom dom svarade med "har du fler frågor är det bara att höra av sig..." men pallar inte. Tolkar det också som att det enbart är onlinehandel som gäller för dem.

Tillbaka
Topp