• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust Lady

nellyboss

Breitling
Hej alla klockfantaster.
Dags för min första Rolex.

Jag är så sugen på att köpa en Rolex Datejust mellan 30-26mm och vill även gärna ha jubileelänk.

Vad ska jag tänka på? Hur gammal får klockan vara för att vara "värt".

Ni får gärna ge mig tips och vart jag kan köpa mig en sådan skönhet.
Man vill ju alltid komma undan med det bästa;):rolex:
Bifogar bild, förstår att det är en nyare klocka men så ni kan se lite vad jag tänker,behöver inte vara stenar i eller speciell färg på urtavlan.
 

Bilagor

  • zw-110535w.jpg
    zw-110535w.jpg
    54.6 KB · Visningar: 14

Nygren

Audemars
2-Faktor
Många bra frågor. 26 eller 31 mm beror väl främst på vad som känns mest bekvämt. 26mm är vanligare på begagnatmarknaden och kan fås till rätt humana priser. I alla fall om man jämför med herrmodellerna. Som alltid när man köper begagnat så ska man kolla äkthet, skick, historik mm. Om den inte har serviceintyg från auktoriserad handlare så ska du betrakta den som oservad. Inte helt ovanligt att både diamantavlor och kransar är after market
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en 26mm till min fru men beror ju helt på hur stora handleder man har samt vad man tycker är bekvämt samt snyggt. Bara testa dig fram, finns en uppsjö av olika färgkombinationer. Gå till en AD och be att få testa olika varianter.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Klart du ska ha en Datejust, i mitt tycke den allra finaste klocka en kvinna kan bära :)
Ett tips är att mäta kring handleden.
Jag köpte först en datejust 36 mm, men den blev för stor då min handled mäter endast 14 cm. Så jag köpte sedan en 31 mm DJ istället. Tycker den sitter klockrent storleksmässigt.
Lättast är nästan att gå till en butik som säljer Rolex och helt enkelt be om att få prova. Då kan du kika på olika utföranden med storlek, tavlor, länkar mm för att se vad som passar dig bäst.

Min "paketöppning". Innan tavelbytet från vit till blå: https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-408#post-1739603
178274 dj.JPG
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla klockfantaster.
Dags för min första Rolex.

Jag är så sugen på att köpa en Rolex Datejust mellan 30-26mm och vill även gärna ha jubileelänk.

Vad ska jag tänka på? Hur gammal får klockan vara för att vara "värt".

Ni får gärna ge mig tips och vart jag kan köpa mig en sådan skönhet.
Man vill ju alltid komma undan med det bästa;):rolex:
Bifogar bild, förstår att det är en nyare klocka men så ni kan se lite vad jag tänker,behöver inte vara stenar i eller speciell färg på urtavlan.
Välkommen hit!
Jag kan börja med att säga att det är ett mycket bra val. En mindre DJ är i min värld den finaste klockan en kvinna kan bära. Jag köpte precis en 31mm DJ till min fru i 40-årspresent. Hon har smala handleder (vet ej hur smala dock) och 31mm passar henne väldigt bra. 26mm kan jag tycka blir väl smått.
Du kan se bilder här: https://klocksnack.se/threads/den-lilla-tråden-om-damklockor.46567/page-14

Jag tycker du ska börja med att gå till olika butiker som säljer Rolex och prova dig fram för att hitta rätt storlek och utförande i övrigt. Bilder säger mycket, men det är först när du ser pjäsen live som du verkligen kan skilja agnarna från vetet.
När du väl hittat rätt storlek och utförande kan du (om du inte vill köpa nytt) leta på tex Chrono24 (ladda ner appen och börja söka - håll dig inom EU så är priserna rättvisande eftersom du annars måste lägga på tull och moms), eller tex Uretvintage, Nymans Preowned, Rob Engström, Jälmers Ur osv osv. Googla begagnade klockor så hittar du en massa olika alternativ! Tyvärr säljs det inte så många mindre Rolex här, men det skadar ju inte att lägga in en Köpes-annons här på KS.

Lycka till!
 
Topp