• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Sorry för dubbelbild, men jag kunde inte välja. Var så jäkla slut efter den här arbetsveckan så när jag väl hade parkerat på garageuppfarten satt jag och bara stirrade rakt ut i luften, säkert en kvart. Sen tittade jag ner på armen och fick ny energi och livsglädjen kom sakta tillbaka. Allt tack vare en klocka. Tänk om kvinnor visste hur enkla vi män egentligen är 😆

IMG_20250815_200345.jpg
IMG_20250815_200337.jpg

Sorry för dubbelbild, men jag kunde inte välja. Var så jäkla slut efter den här arbetsveckan så när jag väl hade parkerat på garageuppfarten satt jag och bara stirrade rakt ut i luften, säkert en kvart. Sen tittade jag ner på armen och fick ny energi och livsglädjen kom sakta tillbaka. Allt tack vare en klocka. Tänk om kvinnor visste hur enkla vi män egentligen är 😆

IMG_20250815_200345.jpg
IMG_20250815_200337.jpg
Jag har alltid velat ha denna tavlan, riktigt elegant!

Jag kanske måste säkerställa vad som ingår i service. Eller kanske strunta i det och försöka få ner priset lite. Klockan håller tiden bra enligt säljaren.

Edit jag och säljaren är visst dåliga på att kommunisera. Det är 64 utan service och ca 67 med. Jag är nog mest inne på att serva själv när det behövs. Men är 64 helt åt helvete för dyrt?

Jag har en 16030 med tapestry dial, servad, du kan få köpa för ett bättre pris.

Jag är jäkligt inne på just 16014.
Men tack iallafall 🙏
Jag förstår, de är ju lite olika.

Du borde kunna hitta en i bra skick för 50-55’ här på forumet om du har lite is i magen.
Du kan ju be om urverksbild och lägga upp här i tråden så kan vi hjälpa dig. Rolex AD-service kan bli hiskeligt dyrt om slitage finns på bryggor tillexempel. Jag är själv väldigt skeptisk till ”handlarservade” klockor. Det kan se ut lite hur som helst…

Har helt snöat in på att få tag i en DJ från 1985 som 40-års present till mig själv. Har fastnat för 16030 men även 16000 och 16014 är möjliga kandidater (two-tone är dock inte min grej).

Har kollat runt en hel del men är grön på både vintage och Rolex så tänkte höra om tråden har några stalltips kring vad man ska vara uppmärksam på? Har förstått det som att det inte är helt ovanligt att dessa har servicetavla samt länkarna kan bli rejält töjda.

Och såklart, är det nån som sitter på en som de kan tänkas sälja är jag bara ett PM bort…

Har helt snöat in på att få tag i en DJ från 1985 som 40-års present till mig själv. Har fastnat för 16030 men även 16000 och 16014 är möjliga kandidater (two-tone är dock inte min grej).

Har kollat runt en hel del men är grön på både vintage och Rolex så tänkte höra om tråden har några stalltips kring vad man ska vara uppmärksam på? Har förstått det som att det inte är helt ovanligt att dessa har servicetavla samt länkarna kan bli rejält töjda.

Och såklart, är det nån som sitter på en som de kan tänkas sälja är jag bara ett PM bort…

Personligen har jag inga problem med en servicetavla på en Datejust. Såldes ofta tex med en vanlig silvertavla och i så fall värderar jag tex en Tapestry servicetavla högre.

Generellt tips är att få en bra boett, gärna så lite polerad som möjligt. Kolla gärna bandstiftshålen på sidorna. Blir ofta en ”rundning” i gropen på utsidan av polering och det är rätt trist. Svårt att göra något åt i efterhand.
Jag kollar alltid mycket på urverket. Väldigt vanligt med slitna bryggor, det är nästan standard på äldre urverk pga sliten rotoraxel om inte bryggorna bytts ut vid service. Numer blir det väldigt dyrt att lämna in på Rolex-verkstad med detta slitage. Be alltid om en urverksbild och lägg gärna upp här, kan vara svårt att bedöma själv.

Personligen har jag inga problem med en servicetavla på en Datejust. Såldes ofta tex med en vanlig silvertavla och i så fall värderar jag tex en Tapestry servicetavla högre.

Generellt tips är att få en bra boett, gärna så lite polerad som möjligt. Kolla gärna bandstiftshålen på sidorna. Blir ofta en ”rundning” i gropen på utsidan av polering och det är rätt trist. Svårt att göra något åt i efterhand.
Jag kollar alltid mycket på urverket. Väldigt vanligt med slitna bryggor, det är nästan standard på äldre urverk pga sliten rotoraxel om inte bryggorna bytts ut vid service. Numer blir det väldigt dyrt att lämna in på Rolex-verkstad med detta slitage. Be alltid om en urverksbild och lägg gärna upp här, kan vara svårt att bedöma själv.
Tack för bra inputs och tips kring urverket. Är inne på att klockan ska vara så ”original” som möjligt men får kanske omvärdera det avseende servicetavlor…

Funderar på att köpa en 16234 från -95 och har fastnat för en med grå tavla. Säljaren uppger att klocka+länken är 21 cm och jag funderar på om det verkar rimligt eller saknas det länkbitar? Något annat som ser konstigt ut? Stort tack på förhand och förhoppningsvis snart med i gemenskapen :)

img_0590.jpg

Bilagor

• 1000023097.jpg
    1000023097.jpg
    242.7 KB · Visningar: 1
  • 1000023085.jpg
    1000023085.jpg
    169.2 KB · Visningar: 1
  • untitled-catalogx0035.jpg
    untitled-catalogx0035.jpg
    358.5 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Vad tycker ni om fluted vs non fluted bezel? Jag har aldrig gillat fluted men jag misstänker att jag representerar en minoritet?
Tyckte personligen mera om slät ring när jag hade dj, blir inte lika mkt bling bling. Är väl en smaksak såklart, å andra sidan gillar jag inte dressade klockor, så det blir väl rätt självklart. 👍🏻
IMG_20230226_135723_205.jpg.jpg

Senast ändrad:
Hej!

Oysterlänk till en femsiffrig DJ, vad har den för referensnummer? Och vilka endlinks?

Står olika på nätet, kan 78360 med 558B stämma?

Tillbaka
Topp