• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Att prova är enda sättet att veta hur den sitter. På mina 16 cm tycker jag 41an blir för stor. Bandhornen svävar ovanför handleden och man ser inte så mycket av länken, klockan tar upp större delen av handleden. Den är dock inte för stor så den sitter obekvämt, jubileelänken är väldigt följsam. Mitt val på 36 är efter hur jag vill att en datejust ska sitta. Dock tycker jag mitt val av silvertavla och räfflad ring gör att den ser lite större ut. Om man vill ha något som ser större ut tycker jag man kan spana på Rolex sportmodeller istället.

IMG_1663.jpeg
Ja får prova lite på Fredag!
Har en Ginault Silent Service som jag verkligen älskar, så en svart Sub är inte intressant. De skulle vara om de slänger upp en Pepsi GMT då 😜 Men den risken är ju obefintlig.
Jag får helt enkelt prova mig fram o se vad jag tycker om olika datejust konfigurationer 😁

Nu blir jag lite osäker om jag ska gå på 36 vs 41mm på Datejust.
Här har jag en Formex Essence 43mm som referens. Den har lug till lugg 49mm. Har 17cm omkrets på handleden.
Man har ju inte kroppbyggnad som en vandrande pinne heller precis 😆
Näää, de blir blir Bergströms, Uppsala på Fredag o prova.
Jag tycker absolut du ska prova båda storlekarna innan du bestämmer dig. Visst, prortionerna är jättebra på 36, men för mig var den helt enkelt för liten. Är du van vid 43 med lug till lug på 49, så skulle jag inte bli förvånad om du väljer en DJ på 41mm. Det gjorde jag.

Nu blir jag lite osäker om jag ska gå på 36 vs 41mm på Datejust.
Här har jag en Formex Essence 43mm som referens. Den har lug till lugg 49mm. Har 17cm omkrets på handleden.
Man har ju inte kroppbyggnad som en vandrande pinne heller precis 😆
Näää, de blir blir Bergströms, Uppsala på Fredag o prova.
Det här blev mitt val. 41mm (egentligen bara drygt 39mm om man mäter diametern) och silvertavla. Men storlek är ju tycke o smak och mycket en vanesak.
IMG_1992.jpeg

har någon varit med om detta tidigare. Köpte en ny DJ36 från Ad och fick den för 2v sen.
Rolex loggan vid kl 12 verkar vara sned?

Bilagor

• IMG_5712.jpeg
    IMG_5712.jpeg
    464.4 KB · Visningar: 10
  • IMG_5710.jpeg
    IMG_5710.jpeg
    430.4 KB · Visningar: 12
  • IMG_5706.jpeg
    IMG_5706.jpeg
    363.9 KB · Visningar: 9
har någon varit med om detta tidigare. Köpte en ny DJ36 från Ad och fick den för 2v sen.

Tycker inte den ser sne ut.

Det är bara att kontakta AD om det nu är så att loggan är sne.

Edit: tittar man på sista bilden ser det ut som om att loggan lutar lite åt höger.

Hade en liten misprint på min dial, upptäckte efter 2 år och lämnade in. Var inga problem, de tog in den direkt och någon månad senare så fick jag tillbaka med ny tavla :)

Senast ändrad:
Hade en liten misprint på min dial, upptäckte efter 2 år och lämnade in. Var inga problem, det tog in den direkt och någon månad senare så fick jag tillbaka med ny tavla :)
Snyggt tack för det! En annan fråga på den då. Nu är det så att jag är för tillfället ”hemhemma” i Finland och här har jag köpt klockan av ad. Imorgon bär det av till Stockholm igen där jag bor och jobbar för tillfället. Kan jag lämna in till Nymans eller är det AD:n som sålde mig klockans problem ?

Snyggt tack för det! En annan fråga på den då. Nu är det så att jag är för tillfället ”hemhemma” i Finland och här har jag köpt klockan av ad. Imorgon bär det av till Stockholm igen där jag bor och jobbar för tillfället. Kan jag lämna in till Nymans eller är det AD:n som sålde mig klockans problem ?
Kan inte svara för alla, men jag lämnade in där jag köpte den och då behövde jag ej ha med garanti-kortet. Hade jag köpt den någon annanstans hade jag behövt det.

Första svar från AD.. blir att stå på sig..

”Tack för att du hörde av dig. Alla Rolex-index och kronor appliceras för hand på urtavlan. Detta gör varje Rolex-urtavla unik. Kronan verkar inte vara något problem. Vi kan självklart be Rolex World Services om deras åsikt om detta stör dig. Dessutom är luminiscenspunkterna målade för hand, så det kan förekomma variationer i dessa”

Första svar från AD.. blir att stå på sig..

”Tack för att du hörde av dig. Alla Rolex-index och kronor appliceras för hand på urtavlan. Detta gör varje Rolex-urtavla unik. Kronan verkar inte vara något problem. Vi kan självklart be Rolex World Services om deras åsikt om detta stör dig. Dessutom är luminiscenspunkterna målade för hand, så det kan förekomma variationer i dessa”

Uppdatering:

Fick svar från ÅF som kollat med Rolex och detta är inom deras tolerans. Jag var även inne på Nymans här en dag och bad om lite hjälp med armbandet.
Frågade även deras åsikt om kronan och han sa också att troligen kommer Rolex svara att det är inom tolerans. Han visade även en sub de hade inne som såldes begagnad och den hade även en krona som var lite sned.
Får bara gilla läget då.

• Wow
Reactions: Erf
Tillbaka
Topp