• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Det plexiglas på den klockan. Plexiglas original från slutet 1960 kan bli lite tufft, men om du googlar plexi till ditt refnr så kan du se vad du hittar.

Är det sprickor så bör du byta är det bara repor så kan du polera bord det med en sån här:

Tackar, känns som det lutar åt sprickor... När jag kollar på köpdokumentet står det #2257528 , säger mig inte så mycket efter lite tittande på Chrono ser det ut som det borde vara ref 1500
P1002714.JPG

Tackar, känns som det lutar åt sprickor... När jag kollar på köpdokumentet står det #2257528 , säger mig inte så mycket efter lite tittande på Chrono ser det ut som det borde vara ref 1500
P1002714.JPG
Det bästa glaset jag hittat om man inte vill lägga tusenlappar på originalglas är från tillverkaren Sternkreuz,

Sternkreuz XS295.157 Pressed​

Dom som inte är ”pressed” spricker lätt men dessa är hög kvalitet på. Gäller dock fortfarande att man pressar på glasringen plant och med rätt backar som precis går utanför glaset och lägger sig uppepå glasringens ovansida. Backarna måste vara djupa nog för att inte gå emot cyklopen med. Finns speciellt framtagna för Rolex.
IMG_8832.jpeg

Bjuder på en DJ med 😎
IMG_8831.jpeg

Senast ändrad:
Det bästa glaset jag hittat om man inte vill lägga tusenlappar på originalglas är från tillverkaren Sternkreuz,

Sternkreuz XS295.157 Pressed​

Dom som inte är ”pressed” spricker lätt men dessa är hög kvalitet på. Gäller dock fortfarande att man pressar på glasringen plant och med rätt backar som precis går utanför glaset och lägger sig uppepå glasringens ovansida. Backarna måste vara djupa nog för att inte gå emot cyklopen med. Finns speciellt framtagna för Rolex.
IMG_8832.jpeg

Bjuder på en DJ med 😎
IMG_8831.jpeg

Fantastiskt 👊🏻. Du kanske till och med kan göra jobbet för @MattiasL74, Mattias snacka med @JoakimS han är grym!

Hej, här kommer mitt första inlägg i denna tråd som är en fråga:
Jag har en Date från slutet av 60-talet. Glaset har vad som ser ut som några små sprickor (man får titta rejält noga för att se dem och känna med nageln). Vilka möjligheter finns att byta glas på en sån här typ av klocka och vad skulle det kosta på ett ungefär?
Håller med @Libanese, är det enklare repor fungerar vanlig tandkräm alldeles utmärkt också! Brukar köra en omgång på min 16014 när det behövs!

Fick den här för 140$, tyckte priset var bra ✅ också kallad Lime dial? Gillade patinan på tavlan och den var listad för 175$ men bjöd 140 och fick den 👍🏻.

IMG_0953.png

IMG_0954.png

Senast ändrad:
Jag har en Datejust 16233 som jag servade hos Rolex i början av året som nu är VÄLDIGT "crunchy" när jag vrider upp den. Känns som där är friktion och torrt i mekanismen. Tidsättning och att vrida bakåt känns bra, men just att vrida upp klockan känns inte alls bra. Vad kan det bero på? Är 99,99% säker på att där inte är vatten i den, och den håller tiden inom 3s per dygn.

Andra halvan av videon är när jag vrider upp den.

Jag har en Datejust 16233 som jag servade hos Rolex i början av året som nu är VÄLDIGT "crunchy" när jag vrider upp den. Känns som där är friktion och torrt i mekanismen. Tidsättning och att vrida bakåt känns bra, men just att vrida upp klockan känns inte alls bra. Vad kan det bero på? Är 99,99% säker på att där inte är vatten i den, och den håller tiden inom 3s per dygn.

Andra halvan av videon är när jag vrider upp den.
Skulle gissa på att den blivit magnetiserad. Lite svårt att höra i klippet, men min 16710 hade i princip exakt likadana symptom. Det kändes som att något "skrapade" när jag drog upp den manuellt men aldrig när jag ställde tid eller datum. Tidshållningen var inte påverkad heller.

Hade ingen aning om att en magnetisering kunde påverka på det sättet, men tydligen så var lösningen för mig en snabb avmagnetisering

Skulle gissa på att den blivit magnetiserad. Lite svårt att höra i klippet, men min 16710 hade i princip exakt likadana symptom. Det kändes som att något "skrapade" när jag drog upp den manuellt men aldrig när jag ställde tid eller datum. Tidshållningen var inte påverkad heller.

Hade ingen aning om att en magnetisering kunde påverka på det sättet, men tydligen så var lösningen för mig en snabb avmagnetisering
Okej, tack så mycket för svar! Får kika med AD när jag har tid, klockan är ju under garanti så kanske dem hjälper mig med det? Annars är det väll oavsett pris bättre att göra det hos AD så inte garantin upphör att gälla.

Tillbaka
Topp