• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Oj! Det var ju ett väldigt överkomligt pris? Fler som har testat dom?

Jag har gjort ett gäng. Byter stift o polerar lite försiktigt i mån om tid och lust.

Har du före och efter bild?
1000001089.jpg 1000000877.jpg

Hej kompis, kanske bra om du tar "typ" likadan bild på när den kom renoverad som innan den var renoverad, på bilderna du postade så ser man inte riktigt, två helt olika bilder så svårt att se resultatet.
Lite svårt så här i efterhand. I före-bilden ser du ju ändå att länken inte har någon styrsel alls med stort avstånd mellan länkdelarna. I efter-bilden kan man ställa klockan på sidan och länken håller fortfarande ihop utan att sjunka in. Jag är nöjd så till vida att länken åter känns som när jag köpte klockan 1990. Ska nog kosta på mig en ny länkrenovering till min 100-årsdag. ;)

Lite svårt så här i efterhand. I före-bilden ser du ju ändå att länken inte har någon styrsel alls med stort avstånd mellan länkdelarna. I efter-bilden kan man ställa klockan på sidan och länken håller fortfarande ihop utan att sjunka in. Jag är nöjd så till vida att länken åter känns som när jag köpte klockan 1990. Ska nog kosta på mig en ny länkrenovering till min 100-årsdag. ;)

Det är just det här du skriver " I efter-bilden kan man ställa klockan på sidan och länken håller fortfarande ihop utan att sjunka i " det är just det vi alla är intresserade av att se hur länken ser ut NU efter renoveringen med en bild tagen på samma sätt som bilden före renoveringen.

Det är just det här du skriver " I efter-bilden kan man ställa klockan på sidan och länken håller fortfarande ihop utan att sjunka i " det är just det vi alla är intresserade av att se hur länken ser ut NU efter renoveringen med en bild tagen på samma sätt som bilden före renoveringen.
Tyvärr inte samma underlag och ljus, men hoppas bilden duger 😉
1000001530.jpg

Någon som har tips på var man hittar bra och prisvärda vintage datejusts med engine turned bezel i bra skick - 16030, 16220 osv? Chrono24 har många risiga ex till höga priser - är det bara att ha tålamod och invänta ett schysst ex på KS?

Någon som har tips på var man hittar bra och prisvärda vintage datejusts med engine turned bezel i bra skick - 16030, 16220 osv? Chrono24 har många risiga ex till höga priser - är det bara att ha tålamod och invänta ett schysst ex på KS?
Man kan få för rimliga pengar på kaplans. Ofta säljs dom med servicebehov dock. Så räkna med att det behöver göras. 20% köparprovision tillkommer.

Åter från spa/service hos @JoakimS Klockans första service någonsin. Kanske inte helt enligt skolboken, men urverket har klarat sig fint och den går kanon. Supernöjd med allt och kul med bilduppdateringar under servicen.

Nu när jag börjat använda den blir jag påmind om hur mycket jag gillar de femsiffriga referenserna

IMG_4488.jpeg

IMG_4489.jpeg

Åter från spa/service hos @JoakimS Klockans första service någonsin. Kanske inte helt enligt skolboken, men urverket har klarat sig fint och den går kanon. Supernöjd med allt och kul med bilduppdateringar under servicen.

Nu när jag börjat använda den blir jag påmind om hur mycket jag gillar de femsiffriga referenserna

IMG_4488.jpeg

IMG_4489.jpeg
Magisk DJ. Är det lackad eller sunburst tavla?

Hej!
Jag är ny på forumet. Många fina klockor som postas här :)

Jag anmälde intresse för en 36 fluted mint grön i maj och önskade få den till min 40 års dag i december. Säljaren lät ändå positiv till det. Verkar inte helt omöjligt?

Jag fortsätter givetvis att kolla runt hela tiden och har nu fastnat för Everose med Wimbledon. Tycker den är betydligt mer dressig och det kan jag leva med. Kan tänka mig att enbart använda klockan vid de tillfällena. Medans den gröna funkar ju i princip till allt.

Vad tycker ni?

Skärmbild 2025-11-02 203159.png
Skärmbild 2025-11-02 203110.png

Hej!

Jag anmälde intresse för en 36 fluted mint grön i maj och önskade få den till min 40 års dag i december. Säljaren lät ändå positiv till det. Verkar inte helt omöjligt?

Jag fortsätter givetvis att kolla runt hela tiden och har nu fastnat för Everose med Wimbledon. Tycker den är betydligt mer dressig och det kan jag leva med. Kan tänka mig att enbart använda klockan vid de tillfällena. Medans den gröna funkar ju i princip till allt.

Vad tycker ni?

Jag föredrar den mintgröna och utan tvåton. Har tittat på båda i verkligheten och föredrar 126234 men absolut en smaksak. Wimbledon har sin charm också!

Hej!

Vad tycker ni?

Beroende på vad du har för övriga klockor tycker jag ju verkligen som du är inne på att den mintgröna blir mycket mer versatil.

Jag föredrar den mintgröna och utan tvåton. Har tittat på båda i verkligheten och föredrar 126234 men absolut en smaksak. Wimbledon har sin charm också!
Jag måste åka in och prova den rosén. Första gången jag provade stålen blev jag lite överraskad över hur mycket den räfflade ringen blänkte. Så rosén kanske blir för mycket bling :D

Hej!

Vad tycker ni?

Bägge är mångsidiga, absolut inte bara för dressad tillfällen. Det är nån slags begränsning man inbillar sig ibland. Gillar wimbledon och tycker den är cool i tvåton. Sådär lagom originell men ändå klassisk.

Hej!

Vad tycker ni?

Testa båda. Tvåton är givetvis bättre. Jag tyckte den mintgröna var så tråkig att jag inte ens tog bild när jag testade... Många verkar dock gilla den :)

Edit: bild från test så det blir roligare:

IMG_1665.jpeg
IMG_1664.jpeg

Beroende på vad du har för övriga klockor tycker jag ju verkligen som du är inne på att den mintgröna blir mycket mer versatil.
Jag har en stål Tissot med mörk tavla som jag använder dagligen och trivs med. Så det jag tänker är att jag kommer få två everyday use klockor eller vad man ska kalla det. Just nu kollar jag på min första Rolex och min fru tycker att, om jag ändå ska ha en Rolex, så ska jag välja en ordentlig som syns 😅

Tillbaka
Topp